کارگردان فیلم «شهر خاموش» با بیان اینکه به امید تغییر پای رای خود به دکتر پزشکیان ایستادم گفت: سه پوستر این فیلم به دلیل تصویر باران کوثری حذف و همچنین حضور این اثر در جشنوارههای خارجی نیز به دلیل تلاش برخی فیلمسازان خارج نشین لغو شد.
به گزارش سینماسینما، نقد و بررسی فیلم «شهر خاموش» با حضور احمد بهرامی کارگردان این اثر و به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینما در اکران مدیا انجام شد.
احمد بهرامی کارگردان فیلم «شهر خاموش» در این برنامه اظهار کرد: پیش از «شهر خاموش»، «دشت خاموش» را ساختم و سهگانهای را در سینما بنام «خاموش» دارم و آخرین بخش این سه گانه «مرد خاموش» است. قصه «شهر خاموش» در زمان تولید فیلم «دشت خاموش» شکل گرفت و در نهایت اثر در ۲۱ جلسه فیلمبرداری شد.
وی ادامه داد: در ساختار این سه گانه سیاه سفید بودن، قطع کلاسیک کار را رعایت کردم و به این نتیجه رسیدیم که با توجه به پرداخت به حال و هوای کارگردان قاب را عریض نکنیم و این فشار روی کارگران در قاب هم رعایت شود و قاب ۴ به ۳ انتخاب شد.
این کارگردان سینما توضیح داد: «شهر خاموش» در بحبوهه ۱۴۰۱ به جشنوارهها رفت و در جشنواره تالین بهترین کارگردانی این اثر را گرفتیم و همان سال باران کوثری بازیگر فیلم ممنوع الخروج بود. برخی دوستان فیلمساز خارج از ایران دور هم جمع شدند و به خیلی جشنوارهها ایمیل میزدند که از ایران فیلم نگیرید و تعداد زیادی از جشنوارهها را فیلم «شهر خاموش» از دست داد و برخی جشنوارههای هندی از ایران فیلم نگرفتند.
بهرامی یادآور شد: جمع بندی ما این بود با توجه به محتوای فیلم مخاطب خاصتر این اثر را ببیند و فیلم در گروه هنر و تجربه نمایش داده شود. امروز در اکران عمومی فقط سینمای طنز میفروشد و در هنر و تجربه این عدد خیلی پایینتر است اما «شهر خاموش» نسبت به دیگر فیلمهای هنر و تجربه استقبال بهتری داشته است.
وی درباره فروش فیلمهای طنز یادآور شد: من خودم وقتی قرار است با خانواده اوقاتی بگذرانیم یک فیلم کمدی میبینیم البته نه هر طنزی بلکه کارهای خوب. در همه جای دنیا هم اینگونه است و نمیتوان از قاطبه مردم انتظار داشت و حتما ۲ ساعت فیلمی ببینند که آنان را به فکر فرو ببرد.
احسان طهماسبی با بیان اینکه اکران فیلم «شهر خاموش» اتفاق خوبی است، توضیح داد: سه گانههای «خاموش» و احمد بهرامی مسیری را طی میکند که وامدار اندیشهای در سینمای ایران است که پیشتر توسط برخی فیلمسازان دنبال شده و اتفاق خوشایندی است که فیلمسازان بزرگ دنیا فیلمهای ایرانی را ببینند.
وی ادامه داد: فیلم «شهر خاموش» در ادامه «دشت خاموش» از آثاری است که در موقعیتی نمایش داده میشود که بحث زن در سینمای دنیا مورد توجه و مسئله فیلم به زور به فیلم سنجاق نشده است.
بهرامی در ادامه توضیح داد: تلاش تیم تولید بر این بوده این سه گانه شکل گیرد و تصور این فیلمها بدون حضور مسعود امینی تیرانی امکانپذیر نبود.
وی یادآور شد: تلاش کردیم چیزی به فیلم سنجاق نشود و مسئله جهان شمول باشد و فکر میکردم نگاه فیلم باید بزرگتر باشد. وقتی فیلم میسازیم وقتی کاراکتر حرف میزند به یک جغرافیایی وصل میشوند اما تلاش کردیم حرفها جهانی باشد.
طهماسبی تاکید کرد: قصه گویی در سینمای ایران مهم است؛ در این سه گانهها اثری از فیلمسازان مهم سینما از جمله بلاتار در این سینما دیده میشود اما این به معنای ایرانیزه کردن دشت خاموش و شهر خاموش نیست و در دل مسئله کارگر و زن، قصهای دارد که پر از خرده پیرنگ است.
کارگردان «شهر خاموش» درباره سیاه سفید بودن این فیلم گفت: شروع سه گانه خاموش سیاه سفید بود و جواب خوبی گرفتیم و نمیتوانستیم به رنگ فکر کنیم و دوست داشتم «شهر خاموش» نیز همانند «دشت خاموش» به مخاطب القا کند که اثر مربوط به زمان کنون نیست.
طهماسبی نیز اظهار کرد: برای مخاطب شاخصهایی وجود دارد که تا تکرار اتفاق بعدی، او را وادار میکند در فاصله بین دو اتفاق درگیر شود و مخاطب به فکر میرود. باران کوثری در این فیلم یک مرگ آگاهی را در خود دارد و خود را در آغوش مرگ میگیرد و سمت دیگری را از یک زن جست وجوگر نمایش میدهد که با متد قدیم زن در سینمای ایران متفاوت است.
بهرامی یادآور شد: پلانی در فیلم داریم که جرات نمیکردم آن را ضبط کنم و به فکر بدلکار بودیم و دوست نداشتم باران در آن موقعیت قرار گیرد و اما باران در موقعیت خطرناک ایستاد؛ او شجاعانه ایستاد و دوباره این موقعیت را تکرار کردیم. متاسفانه باران کوثری امروز نه تنها ممنوع الکار است بلکه به من اعلام کردند که وی ممنوع الحضور است؛ امیدوار به پزشکیان هستم و به او دوبار رای دادم و پای رای خودم به امید تغییر ایستادم. ما سه پوستر طراحی کردیم که ارشاد حذف کرد و در نهایت به یک پوستر دیگر رسیدیم و بیلبوردها را از دست دادیم. برای اولین بار بود با بازیگری در این سطح کار کردم و او یکساعت قبل از من در صحنه حاضر بود.
طهماسبی با اشاره به بازی خوب باران کوثری در «شهر خاموش» توضیح داد: حضور باران کوثری در این فیلم یکی از بازیهای خوب او محسوب میشود. او برای مخاطب چهره آشناتری است و میتواند مخاطبان را به تماشای چنین آثاری بیشتر ترغیب کند. حتی حضور چنین چهرههایی در آثار اینچنینی از حضورشان در تئاتر هم مهمتر است. بسیاری از مخاطبان سینما فیلم خود را بر اثر بازیگران انتخاب میکنند.
نیما مظاهری کارگردان فیلم کوتاه «مصائب خورده کاراکترهای جامانده» نیز در این برنامه گفت: اسم فیلم در جریان فیلمنامه اتفاق افتاد و وقتی مخاطب فیلم را میبیند و به نام فیلم رجوع میکند بیشتر چرایی این نامگذاری را میفهمد. این اثر یک برداشت کاملا آزاد از یک قصه کوتاه ژاپنی است و تلاش کردم از این داستان وام بگیرم تا قصه خودم را بیان کنم. این فیلم در ۸ جلسه فیلمبرداری شد و همه تلاشمان را کردیم خروجی کار آبرومند باشد. قصه و فرم و محتوا برای من به جوایز ارجحیت دارد و تلاش ما این بود مستقیم حرفی نزنیم و اگر نمادی داشتیم در لایه دیگری بود.
در بخش دیگری از این برنامه سریال «آپلود» به بهانه پخش از اکران مدیا نقد و بررسی شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «مرد خاموش»؛ آنجا که باد سخن میگوید و انسان خاموش میماند
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- در آستانه شش سالگی سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «نرگس» با صدای باران کوثری منتشر میشود
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- کارگردان «مفتبر»: مردم با «سلطان قلبها» خاطره دارند/ مردم مهمترین دستاورد فیلمسازیام هستند
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- بسیاری از فیلمهای امروز باید در گروه ج اکران شود/ سینمای کودک باید سالن مخصوص داشته باشد
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





