برکسی پوشیده نیست که اقتصاد ایران بر پایه نفت میچرخد و به تبع این امر هر تولیدی نیز مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به بودجههای نفتی است. تولیدات سینمای ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست، حتی سینمایی که با عنوان سینمای مستقل شناخته میشود به نوعی به منابع نفتی و بودجههای دولتی نیازمند است زیرا اگر این تامین منابع مالی نباشد، چرخه تولید نمیتواند به حیات خود ادامه دهد.
سینماسینما ـ علی نعیمی، این امر به سیاست غلط دولت بازمیگردد که همچنان به شکلی فربه شرایطی را برای کوچک شدن ایجاد نمیکند. دولت هر چند نمیتواند ناگهان حضور خود را در بخشهای مختلف حذف کند، اما میتواند به جای آنکه فقط در روند تولیدات بیبازگشت وارد شود، بخشی از سرمایههای خود را به زیرساختها تخصیص دهد؛ زیرساختهایی که در طولانیمدت کمک میکنند تا بخش خصوصی بتواند با امید به آنها دست به سرمایهگذاریهای سودآور بزند.
در حوزه سینما مهمترین مشکل عدم بازگشت سرمایه و نبود سالنهای سینمایی است، سالنهایی که بدون آنها اقتصاد سینما جایی برای صحبت ندارد و بدون آن سینمای مستقل یک شوخی بیش نیست. اما این به آن معنا نیست که اگر اقتصاد سینما لنگ میزند فقط دولت در این میان مقصر است. متاسفانه یک نگاه جامعنگر اقتصادی بر مبحث تولید سینما استوار نیست. در حالیکه اگر واقعا سینمای مستقلی بخواهد ایجاد شود پتانسیلهای مختلفی برای تامین منابع وجود دارد.
حسین طاهری تهیهکننده سینما و تلویزیون و از مدیران سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که سابقه مدیریت بر عرصه تئاتر کشور را هم در کارنامه کاری خود دارد با اشاره به وضعیت اقتصاد سینما و راهکارهای صنعتی شدن هنر هفتم گفت: یک نکته اساسی و اشکال بزرگی که در سینمای بعد از انقلاب سیستم مدیریت سینمای کشور در آن قدم گذاشته است این است که هنر را با پول نفت دنبال کردیم. این موضوع البته تنها مختص به سینما نیست و در کل فرهنگ و هنر در کشور هیچگاه نتوانسته است بدون داشتن نیاز به بودجههای دولتی از راه اقتصاد آزاد امرار معاش کند و از طرفی شاهد آن هستیم که پول نفت سیستم اقتصاد کشور را تنبل کرده است و هنر کشور را وابسته به آن کرده است.
وی در ادامه گفت: اگر در دانشگاههای هنر ما در کنار تمامی رشتههای تخصصی هنر، واحدهای اقتصاد هنر راه اندازی میشد و هنرمندان ما مانند تمامی کشورهای پیشرفته در کنار هنر خود بحث بازاریابی و شکل گیری بازار آن را پیگیری میکردند امروز شاهد آن بودیم که سینمای ایران با تمامی ظرفیتهای هنری خود میتواند در بازارهای جهانی هم جایگاه قابل توجهی داشته باشد.
طاهری با اشاره به اینکه سینمای ایران هیچگاه نتوانسته است جهانی فکر کند گفت: همواره نگاه اقتصادی در سینمای ایران معطوف به بازار داخلی بوده است و سینمای ایران در تمامی این سالها هیچگاه نتوانسته جهانی فکر کند و در تولید و خلق و ارائه یک اثر تنها ابعاد داخلی آن را مشخص میکند. این نکته در نگاه کلی و ملی قابل توجه است و گرنه در حال حاضر سینمای ایران در جشنوارهّهای بینالمللی حضور دارد و قائل به تلاشهای فردی فیلمسازان ما است که توانستهاند در این فضا بازار کوچکی درست کنند و شخصیت بینالمللی را به سینمای ایران اضافه کنند. برای همین در نگاه کلی و کلان نمیتوان این ادعا را ثابت کرد که سینمای ایران در عرصه بینالمللی دارای بازار مشخص و مخاطب معینی است.
وی با اشاره به وظیفه دولت در استقلال اقتصادی سینمای ایران گفت: این باور باید در تمامی بخشهای دولت در طول سالیان گذشته نهادینه میشد که سینمای ایران را از وابستگی به بودجه نفت آزاد کند و اقتصاد آزاد مبتنی بر رابطه عرضه و تقاضا را با بستر سازیهای مناسب شکل دهد که متاسفانه هر روز سینمای ایران از بودجههای نفتی فربه تر میشود و هیچگونه حاصلی برای خود متصور نیست.
این تهیهکننده تلویزیون با اشاره به تولیدات تلویزیون گفت: حتی در عرصه تولیدات تلویزیونی هم هیچگاه نگاه به مخاطب خارج از کشور نداشتیم. در حالی که صنعت سریال سازی در کشورهایی مثل کره جنوبی و ترکیه توانسته است تا آن سوی کره زمین هم پیش برود و مخاطبان چند صد میلیونی داشته باشد و بازارهای کشورهای مختلف با سلیقههای مختلف را تسخیر کند در حالی که در طول این سالها تنها دو سریال یوسف پیامبر ساخته مرحوم سلحشور و مختارنامه ساخته داود میرباقری توانسته است در کشورهای عرب زبان و مسلمان تا حدودی راه پیدا کند و فروش داشته باشد. این نشان میدهد که فلسفه حضور در بازارهای بینالمللی باید امری نهادینه در ساختار هنر کشورمان باشد و هنرمندان ما جهانی فکر کنند و آثاری را خلق کنند که با زبان بینالمللی بتوانند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند تا بتوانند در این بازار سهم مهمی داشته باشند.
وی در پایان افزود: ه نظر بنده برای سامان دادن اقتصاد ایران فقط یک اشکال وجود دارد که البته آن، بحث تولید نیست؛ در حال حاضر تولید مطلوب است و حتی شاید بیشتر از سرانه و نیاز تولید داشته باشیم اما مشکل اصلی در زیرساخت است، چون دولت اهمیت چندانی به زیرساخت سینما نداده است. مثال بارز این موضوع ساخت سالنهاست. در نظر بگیرید از یک جمعیت ۷۵ میلیون نفری چند درصد از سینماها بهره میگیرند؟ آیا سالنهایی که وجود دارد مطلوب است و یک فرد با خانوادهاش میتواند در آن حضور داشته باشد و بخشی از زمان تفریح خود و خانوادهاش را در آن سپری کند؟ البته لازم به ذکر است، باید شهرهای مرکزی و حتی تهران یک یا دو سالن سینمای نسبتا مطلوب داشته باشند اما بهطورکلی سینما جایگاه مطلوبی ندارد، چون زیرساختهای آن به شکل اصولی اصلاح نشده و شرایط تولید و عرضه با هم هماهنگ نشدهاند که به درآمدزایی منجر شود.
منبع: صمت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- تهیهکننده سریال مطرح کرد؛ «سلمان فارسی» امسال به ایران میرسد؟/ پایان «بیزانس» در تابستان
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- بایسته های ارتقای اقتصاد فرهنگ ، هنر و سینما
- تصویربرداری «سلمان فارسی» به فصل دریایی رسید/ آغاز کار در شاهرود
- خبرهایی تازه از سریال «سلمان فارسی»
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- تصویربرداری سریال «سلمان فارسی» در شهرک نور ادامه مییابد
- بیمه کرونا برای عوامل تولید سریال «سلمان فارسی»/ فیلمبرداری در شاهرود ادامه دارد
- داود میرباقری تصویربرداری سریال «سلمان فارسی» را از سر میگیرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





