برکسی پوشیده نیست که اقتصاد ایران بر پایه نفت میچرخد و به تبع این امر هر تولیدی نیز مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به بودجههای نفتی است. تولیدات سینمای ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست، حتی سینمایی که با عنوان سینمای مستقل شناخته میشود به نوعی به منابع نفتی و بودجههای دولتی نیازمند است زیرا اگر این تامین منابع مالی نباشد، چرخه تولید نمیتواند به حیات خود ادامه دهد.
سینماسینما ـ علی نعیمی، این امر به سیاست غلط دولت بازمیگردد که همچنان به شکلی فربه شرایطی را برای کوچک شدن ایجاد نمیکند. دولت هر چند نمیتواند ناگهان حضور خود را در بخشهای مختلف حذف کند، اما میتواند به جای آنکه فقط در روند تولیدات بیبازگشت وارد شود، بخشی از سرمایههای خود را به زیرساختها تخصیص دهد؛ زیرساختهایی که در طولانیمدت کمک میکنند تا بخش خصوصی بتواند با امید به آنها دست به سرمایهگذاریهای سودآور بزند.
در حوزه سینما مهمترین مشکل عدم بازگشت سرمایه و نبود سالنهای سینمایی است، سالنهایی که بدون آنها اقتصاد سینما جایی برای صحبت ندارد و بدون آن سینمای مستقل یک شوخی بیش نیست. اما این به آن معنا نیست که اگر اقتصاد سینما لنگ میزند فقط دولت در این میان مقصر است. متاسفانه یک نگاه جامعنگر اقتصادی بر مبحث تولید سینما استوار نیست. در حالیکه اگر واقعا سینمای مستقلی بخواهد ایجاد شود پتانسیلهای مختلفی برای تامین منابع وجود دارد.
حسین طاهری تهیهکننده سینما و تلویزیون و از مدیران سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که سابقه مدیریت بر عرصه تئاتر کشور را هم در کارنامه کاری خود دارد با اشاره به وضعیت اقتصاد سینما و راهکارهای صنعتی شدن هنر هفتم گفت: یک نکته اساسی و اشکال بزرگی که در سینمای بعد از انقلاب سیستم مدیریت سینمای کشور در آن قدم گذاشته است این است که هنر را با پول نفت دنبال کردیم. این موضوع البته تنها مختص به سینما نیست و در کل فرهنگ و هنر در کشور هیچگاه نتوانسته است بدون داشتن نیاز به بودجههای دولتی از راه اقتصاد آزاد امرار معاش کند و از طرفی شاهد آن هستیم که پول نفت سیستم اقتصاد کشور را تنبل کرده است و هنر کشور را وابسته به آن کرده است.
وی در ادامه گفت: اگر در دانشگاههای هنر ما در کنار تمامی رشتههای تخصصی هنر، واحدهای اقتصاد هنر راه اندازی میشد و هنرمندان ما مانند تمامی کشورهای پیشرفته در کنار هنر خود بحث بازاریابی و شکل گیری بازار آن را پیگیری میکردند امروز شاهد آن بودیم که سینمای ایران با تمامی ظرفیتهای هنری خود میتواند در بازارهای جهانی هم جایگاه قابل توجهی داشته باشد.
طاهری با اشاره به اینکه سینمای ایران هیچگاه نتوانسته است جهانی فکر کند گفت: همواره نگاه اقتصادی در سینمای ایران معطوف به بازار داخلی بوده است و سینمای ایران در تمامی این سالها هیچگاه نتوانسته جهانی فکر کند و در تولید و خلق و ارائه یک اثر تنها ابعاد داخلی آن را مشخص میکند. این نکته در نگاه کلی و ملی قابل توجه است و گرنه در حال حاضر سینمای ایران در جشنوارهّهای بینالمللی حضور دارد و قائل به تلاشهای فردی فیلمسازان ما است که توانستهاند در این فضا بازار کوچکی درست کنند و شخصیت بینالمللی را به سینمای ایران اضافه کنند. برای همین در نگاه کلی و کلان نمیتوان این ادعا را ثابت کرد که سینمای ایران در عرصه بینالمللی دارای بازار مشخص و مخاطب معینی است.
وی با اشاره به وظیفه دولت در استقلال اقتصادی سینمای ایران گفت: این باور باید در تمامی بخشهای دولت در طول سالیان گذشته نهادینه میشد که سینمای ایران را از وابستگی به بودجه نفت آزاد کند و اقتصاد آزاد مبتنی بر رابطه عرضه و تقاضا را با بستر سازیهای مناسب شکل دهد که متاسفانه هر روز سینمای ایران از بودجههای نفتی فربه تر میشود و هیچگونه حاصلی برای خود متصور نیست.
این تهیهکننده تلویزیون با اشاره به تولیدات تلویزیون گفت: حتی در عرصه تولیدات تلویزیونی هم هیچگاه نگاه به مخاطب خارج از کشور نداشتیم. در حالی که صنعت سریال سازی در کشورهایی مثل کره جنوبی و ترکیه توانسته است تا آن سوی کره زمین هم پیش برود و مخاطبان چند صد میلیونی داشته باشد و بازارهای کشورهای مختلف با سلیقههای مختلف را تسخیر کند در حالی که در طول این سالها تنها دو سریال یوسف پیامبر ساخته مرحوم سلحشور و مختارنامه ساخته داود میرباقری توانسته است در کشورهای عرب زبان و مسلمان تا حدودی راه پیدا کند و فروش داشته باشد. این نشان میدهد که فلسفه حضور در بازارهای بینالمللی باید امری نهادینه در ساختار هنر کشورمان باشد و هنرمندان ما جهانی فکر کنند و آثاری را خلق کنند که با زبان بینالمللی بتوانند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند تا بتوانند در این بازار سهم مهمی داشته باشند.
وی در پایان افزود: ه نظر بنده برای سامان دادن اقتصاد ایران فقط یک اشکال وجود دارد که البته آن، بحث تولید نیست؛ در حال حاضر تولید مطلوب است و حتی شاید بیشتر از سرانه و نیاز تولید داشته باشیم اما مشکل اصلی در زیرساخت است، چون دولت اهمیت چندانی به زیرساخت سینما نداده است. مثال بارز این موضوع ساخت سالنهاست. در نظر بگیرید از یک جمعیت ۷۵ میلیون نفری چند درصد از سینماها بهره میگیرند؟ آیا سالنهایی که وجود دارد مطلوب است و یک فرد با خانوادهاش میتواند در آن حضور داشته باشد و بخشی از زمان تفریح خود و خانوادهاش را در آن سپری کند؟ البته لازم به ذکر است، باید شهرهای مرکزی و حتی تهران یک یا دو سالن سینمای نسبتا مطلوب داشته باشند اما بهطورکلی سینما جایگاه مطلوبی ندارد، چون زیرساختهای آن به شکل اصولی اصلاح نشده و شرایط تولید و عرضه با هم هماهنگ نشدهاند که به درآمدزایی منجر شود.
منبع: صمت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- تهیهکننده سریال مطرح کرد؛ «سلمان فارسی» امسال به ایران میرسد؟/ پایان «بیزانس» در تابستان
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- بایسته های ارتقای اقتصاد فرهنگ ، هنر و سینما
- تصویربرداری «سلمان فارسی» به فصل دریایی رسید/ آغاز کار در شاهرود
- خبرهایی تازه از سریال «سلمان فارسی»
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- تصویربرداری سریال «سلمان فارسی» در شهرک نور ادامه مییابد
- بیمه کرونا برای عوامل تولید سریال «سلمان فارسی»/ فیلمبرداری در شاهرود ادامه دارد
- داود میرباقری تصویربرداری سریال «سلمان فارسی» را از سر میگیرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





