سینماسینما، مینو خانی
اگر تماشای سریال «خاتون» را آغاز نکردهاید، این نوشته میتواند بخشهایی از داستان را لو دهد
چشمم را میبندم و به نوای موسیقی گوش جان میسپارم تا جدیدترین اثر استاد کیهان کلهر روحم را به پرواز درآورد. یک آرشه پرقدرت بر سیمها کشیده میشود، بعد تکانههای ریز چندین آرشه نوای ریز و زیری مینوازد. بعد آهسته آهسته نوای برخی سازها اوج میگیرد و روح سوار بر اسب خیال به فراز ابرها میرود. در همین حین، نوای برخی دیگر که فرود میآید و دوباره به تکانههای ریز آرشهها میرسد، هر چه تردید و دلهره است به دل میریزد. اما این نوای فاخر کمانچه پرقدرت است که بر دلهرهها غلبه پیدا میکند و آرام پیش میرود، آرام پیش میروند، اما هیچ کدام قطع نمیشوند؛ نه دلهرهها، نه قدرت اوجگیرنده. نه نوای سوزناک آرشه ویلونها بر سیمها، نه حس حماسی کمانچه و این همان اوج و فرود، همان دلهره و قدرتی است که همیشه همراه مردم این سرزمین بوده است و این بار در قالب موسیقی تیتراژ آغازین سریالی نمود پیدا کرده که برشی از همین اوج و فرودهای این سرزمین است، نمایشی از روزگار سراسر سوگ و حماسه ایرانزمین.
موسیقی یکی از ارکان طراحی صدا در هر اثر نمایشی است؛ مثل سکوتها، صداها و دیالوگها. موسیقی متن و تیتراژ هر اثر نمایشی باید ارتباط تنگاتنگی با موضوع و مضمون آن اثر داشته باشد، همانطور که سکوتها، صداها و دیالوگها. موسیقی که بر تیتراژ آغازین هر اثر نمایشی میآید، اولین پالس ارتباط با مخاطب است و این پالس وقتی قوی میشود که نام سازنده موسیقی، استاد کیهان کلهر، فخر کمانچهنوازی ایران باشد. اما موسیقی تیتراژ آغازین «خاتون» هم به گواه نوای آرشهها و هم به گواه تیتراژ پایانی که نام ارکستراسیون پراگ در آن خودنمایی میکند، ارکستراسیون غربی است. البته که کمانچه استاد نه فقط در تیتراژ آغازین و بر ساز غربی، که در طول سریال، غنا و حس و حال موسیقی ایرانی را گواهی میدهد. اما این ترکیب ساز ایرانی و ارکستراسیون غربی، آیینه تمام نمای همه آن چیزی شده است که در سریال دیده میشود. سنت و مدرنیسمی که در شخصیت زنان سریال غلبه دارد، تقابلی است که در بستر دوره پهلوی اول شکل میگیرد و در پهلوی دوم به تمامی وجوه زندگی سرایت و جامعه ایران را از سر تا پا مدرن میکند، در موسیقی هم دیده میشود. رضا شاه، موزیک قشون را تعطیل کرد و به جای آن اداره کل موزیک راه انداخت. استاد علینقی وزیری، مدرسه عالی موسیقی را تاسیس کرد که در آن اصول و قواعد موسیقی اروپایی تدریس میشد؛ تغییر و تحولی که در پهلوی دوم پررنگتر شد و موسیقی غربی جای پای خود را محکم و محکمتر کرد. به نظر میرسد استاد کلهر با توجه به این تغییر، ترکیب ساز ایرانی و غربی در موسیقی تیتراژ آغازین را با توجه به این وضعیت اجتماعی کشور، تنظیم و تدوین کرده است تا وجه غالب داستان، تقابل سنت و مدرنیسم در اوج بحرانهای اجتماعی و سیاسی کشور پالس قوی برای مخاطب باشد.
و اگر بخواهم با توجه به مقطع زمانی مشخص داستان بگویم، اشغال ایران در ۱۳۲۰ توسط روسها در شمال و انگلیسها در جنوب، همان نوای پردرد و سوز و دلهرهآوری است که تکانههای ریز آرشهها به دل میاندازد و نوای فاخر و پرقدرت کمانچه که بر آن میآید و اوج میگیرد، غرور مبارزانی است که برای نجات وطن از جان و مال خود گذشتند؛ خصوصا در صحنه مرگ مبارزان در قسمت پنجم که همه صداهای صحنه بسته است تا نمادی از خاموش شدن صدای آزادیخواهی باشد و غرور وطنپرستی و ایثار در صدای اوجگیرنده کمانچه بازتاب پیدا کند.
این ویژگی در قسمت چهارم و در صحنه ورود شیرزاد به خانه بعد از زندان و مواجه شدنش با مرگ امیرعلی هم دیده میشود. همه افراد خانه مات و مجسمهوار نگاه میکنند و همه صداهای صحنه بسته است. هر کس به سمت شیرازد میآید از قدرت گامها و نگاه تیز او خود را کنار میکشد جز خاتون که میخواهد به دامن شیرازد بیاویزد، اما با خشونت به زمین پرتاب میشود تا به ما بگوید این صدای عشق است که خاموش میشود.
نمیدانم چرا دوست دارم یا حس میکنم سهگانه شیرزاد، خاتون و امیرعلی نمادی از ایران هستند. امیرعلی نمادی از جوانان وطن است که در حمله دشمن جان عزیز خود را از دست میدهند و همانطور که خاتون به شیرازد میگوید دلیل مرگ امیرعلی هر چیز و هر کسی است جز او، جز او که مادر است؛ دلیل مرگ امیرعلی تیفوس و طاعون و ارتش آلمان و انگلیس و شوروی است نه او که مادر است. خاتون، مام وطن، روح و جان ایران است که در عزای فرزندانش به زمین میافتد، گوشه عزلت میگزیند و به آرامی اشک میریزد و شیرازد جسم وطن و خاک است که تن به پذیرش همکاری با اشغالگر داد تا زنده بماند، تا پرقدرت باشد، تا باز دوباره بسازد. این شیرزاد است که علیرغم تلخیهای خاتون، چند بار از او میخواهد دوباره زندگیشان را با هم بسازند، تا دوباره کشور را بسازند.
این خاتون، روح و جان وطن است که با فریادها و گلایههایش به شیرازد، جسم و خاک وطن، نه فقط اعتراض یک زن به شوهرش است، که وجدان آگاه او میشود تا پا در راه آزادی بگذارد و مهر خیانت از چهره بزداید، که اگر آزاد نشده بود، ایرانزمین، ایران امروز ما نبود. شیرازد گرچه مست به سراغ خاتون میرود و از او عشق طلب میکند، نه فقط عشق شیرازد به خاتون، عشق شوهر به همسر، که دو روی سکه وطن، روح و جان و جسم وطن، همت و غیرت و قدرت است که تا در هم تنیده نشوند، آزادی و استقلال به بار نمیآورد.
این نه فقط زندگی شیرزاد و خاتون که ایران است، ایران ما که طعم تلخ اشغال را چشید اما امید به روزهای خوش را از دست نداد، چون «عاشق» بود، چون «عاشق» است و همه این اوج و فرودها، سوز و سوگ و دوری و حماسه و عشق در تیتراژ آغازین حس میشود. و این برگه دیگری از دست پرقدرت هنرمند گرانقدر ما، استاد کلهر است که با نگاه و نقش کارگردان، تینا پاکروان آمیخته میشود، کارگردانی که میدانسته چطور باید هنرها با یکدیگر پیوند بخورند تا اثری فاخر به بار آورد، همانطور که میدانسته چطور باید از برخی صحنهها در آثار دیگر یا هنرهای دیگر الهام بگیرد و کادر تماشاییتری خلق کند.
فقط به دو کادر مهم ارجاع میدهم: صحنهای که بهناز جعفری پسر مردهاش، خشایار را در آغوش گرفته، همان مجسمه «مریم مقدس» میکلآنژ بزرگ است که طی سدهها باعث خلق آثار دیگر شده و صحنه عزاداری خاتون در شب عید با شمع و سیب و آیینه و قاب عکس امیرعلی، یکی از قابهای مکرر استاد ناصر پلنگی است. و چاره نیست که نمیتوانم از دو صحنه دیگر که نشانه غنای بصری تینا پاکروان است، نگویم: صحنه سولهای که سرگرد نامجو و سربازهای زخمی در گوشه و کنار آن رها شدهاند و صدای آه و نالهشان بر فضا غالب است و صحنه ورود لهستانیها به خاک ایران که این نیز با نوای کمانچه استاد، حس درد و غم آوارههای جنگی را تشدید میکند.
منبع: مجله نماوا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- واکنش تینا پاکروان به توقیف «تاسیان»
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- ساخت نسخه ویتنامی فیلمی با بازی پیمان معادی و نگار جواهریا
- عرضه یک فیلم سینمایی به کارگردانی تینا پاکروان در شبکه نمایش خانگی
- فرافکنی به جای دیدن ریشهها/ نگاهی به ادعای تحریکشدن مردم به اعتراض بهواسطه سریالهای شبکه نمایش خانگی
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- نمایش «مخاطب» رفع توقیف شد
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- جشن کانون کارگردانان سینما / گزارش تصویری
- جوایز جشن کارگردانان به برادران ارک، فرهادی و پاکروان رسید
- با بازی نگار جواهریان، لیلی رشیدی و علی باقری؛ «مخاطب» در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- با دستور قضایی؛ چهار نفر از عوامل اصلی پخش برنامهی تفرقهافکنانه در شبکه یک بازداشت شدند
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- چهارمین حضور همزمان دو ایرانی در بخش مسابقه جشنواره کن
- انتشار نخستین تصاویر از «زن و بچه»
- اهانت به مقدسات اهل سنت روی آنتن شبکه یک؛ برکناری دو مدیر/ علیه ۸ نفر اعلام جرم شد
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- ادای احترام سینهسپیا به دیوید لینچ
- انتقاد عباس یاری از تبلیغات مخرب شهرداری تهران
- از انیمیشن به عنوان یک رسانه هنری برای جذب گردشگر استفاده کنیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد