به گزارش سینماسینما، روزنامه فرهیختگان نوشت:
جمعهای که گذشت، اتفاق کمسابقهای در عرصه فیلم و سریال ایران رخ داد و فهرستی دارای جزئیات از ارقام قراردادهای یک سریال نمایش خانگی منتشر شد؛ سریالی با عنوان «ازازیل» محصول پلتفرم نماوا که در آستانه پخش قرار دارد و جدیدترین اثر حسن فتحی سریالساز خوشنام تلویزیون و نمایش خانگی به شمار میآید. این مجموعه که اثری در ژانر درام پلیسی معرفی شده، قرار است در زمستان امسال و بهار ۱۴۰۴ در پلتفرم نماوا به انتشار برسد و آغازگر رقابت میان سریالهای پرستاره این بازه زمانی باشد. اعداد و ارقام ثبتشده در این برگه به اندازهای بالاست که هر ذهنی را درباره آن کنجکاو میکند. پیش از آن که گزارش امروز را در باب بررسی این موضوع بخوانید ذکر این نکته ضروری است که «فرهیختگان» امکان تأیید یا رد فهرست مذکور و ارقام مندرج در آن را ندارد، اما بهعنوان یک آزمون، بررسی شمارههای شبای ذکرشده در این برگه توسط خبرنگار «فرهیختگان»، از همخوانی صاحبان حساب آنها با نام هنرپیشههای ذکرشده در این اثر حکایت دارد. اگرچه همچنان نمیتوان با اطمینان از اصالت اعداد و ارقام منتشرشده سخن گفت.
اعدادی غریب
در ابتدای فهرست منتشرشده، نام پریناز ایزدیار به چشم میخورد که گفته میشود بازیگر اصلی سریال ازازیل است و در کنار نام او، رقم ماهانه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ذکر شده است. با وجودی که او بهعنوان بازیگر اصلی سریال معرفی شده، اما در برگه یادشده، بیشترین دستمزد ماهانه که نزدیک به ۲ برابر دستمزد ستاره نقش اول این سریال است، مقابل نام محسن تنابنده ثبت شده: دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان. سومین رقم بالا در میان دستمزدهای ادعایی بازیگران ازازیل به بابک حمیدیان برمیگردد که گفته شده برای هر ماه بازی در این سریال، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دریافتی دارد. حقوق ماهانه مریلا زارعی یک میلیارد تومان و گوهر خیراندیش نیز ۴۵۰ میلیون تومان ذکر شده است. در مقابل این ۵ ستاره که در کنار نامشان حقوق «ماهانه» اعلام شده، عدهای از هنرپیشهها هم با رقم ثابت مشخص شدهاند که در صدر آنها نام بهرام رادان با رقم نجومی ۳ میلیارد تومان دیده میشود. با این حال تعداد روزهای فعالیت این بازیگر که قرار بوده در ازای آن چنین دستمزدی بگیرد، نوشته نشده است. در این فهرست همچنین مقابل نام محمد بحرانی رقم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ۳۰ روز تصویربرداری، بهرنگ علوی ۷۵۰ میلیون تومان برای ۲۰ روز، پاشا جمالی ۷۰۰ میلیون تومان برای ۱۰۰ روز، کتانه افشارینژاد ۶۰۰ میلیون تومان برای ۳۰ روز، احترام برومند ۴۰۰ میلیون تومان برای ۲۰ روز، فرید سجادیحسینی ۲۰۰ میلیون تومان برای ۱۵ روز و الهام کردا ۵۰۰ میلیون تومان برای مدت زمانی نامشخص نوشته شده است.
یک سریال بسیار پرهزینه
با توجه به این که بناست ازازیل حضور دوباره نماوا را در رقابت پلتفرمها آغاز کند و موتور محرکه اولیه این سرویس برای رقابت با فیلیمو و فیلمنت باشد، دور از ذهن نیست که مدیران این پلتفرم سر کیسه را شل کرده باشند تا ستارههای بیشتری را برای حضور در این اثر ترغیب کنند. نگاهی به ارقام منتشرشده نشان میدهد اگر این فهرست درست باشد، «ازازیل» احتمالاً میتواند یکی از گرانترین سریالهای تاریخ نمایش خانگی لقب گیرد؛ چراکه با این ارقام سنگین و توقفهای چندباره، زمانی بسیار طولانی برای تولید آن صرف شده. طبق اخبار رسمی، تصویربرداری سریال جدید حسن فتحی که از مهر ۱۴۰۲ شروع شد، تا اواخر آبان ۱۴۰۳ تمام نشده بود؛ یعنی مراحل تولید این مجموعه حداقل حدود ۱۴ ماه زمان برده و چهبسا حتی هنوز هم ادامه داشته باشد. درصورتیکه این ارقام صحیح باشد، تنها حدود ۱۰۶ میلیارد تومان برای پرداخت دستمزد بازیگران این سریال در این ایام هزینه شده که نشان میدهد احتمالاً هزینه تولید کل سریال از مرز ۱۵۰ میلیارد تومان عبور کرده است! درصورتیکه طبق اخبار غیررسمی، ازازیل در ۲۶ قسمت طراحی شده باشد، یعنی به ازای هر قسمت، حدود ۶ میلیارد تومان هزینه روی دست پلتفرم نماوا گذاشته است. بهعلاوه در مورد این سریال، میدانیم چند بار تیم تولید آن عوض شده و احتمالاً این تغییرات هربار هزینههایی را به سازندگان تحمیل کرده که در فهرستی اینچنینی دیده نمیشود.
یک فهرست اولیه؟
نکته مهم درباره فهرست یادشده، آن است که حتی اگر این ارقام درست باشد، نهایی نیست و به زمانی مربوط میشود که هنوز فهرست بازیگران مجموعه ازازیل دچار تغییر نشده بود؛ چراکه بر اساس اخبار منتشرشده، حالا پیمان معادی در فهرست بازیگران جدیدترین سریال حسن فتحی حضور دارد، ولی رسماً اعلام شده که محسن تنابنده از آن انصراف داده است. همچنین گفته میشود بهرام رادان نیز از این مجموعه جدا شده و اخبار غیررسمی از حضور بابک کریمی، محمود پاکنیت و علی سخنگو در شمار بازیگران این سریال حکایت دارد که نام آنها به کلی در فهرست ادعایی دستمزد بازیگران سریال وجود ندارد. ساعتی پس از انتشار این فهرست، پلتفرم نماوا نیز لوگوی این مجموعه را در ویدئویی کوتاه، به شکل رسمی منتشر کرد که در ابتدای آن یک تکذیبیه بسیار ملایم به چشم میخورد: صدای پیمان معادی! چراکه نام این بازیگر در این فهرست دیده نمیشد و احتمالاً اهالی نماوا با این ویدئو قصد داشتند اعتبار فهرست منتشرشده را غیرمستقیم زیر سؤال ببرند. با همه این احوالات، پرسوجوی «فرهیختگان» از شماری تهیهکننده سینما، تلویزیون و نمایش خانگی حدود ارقام ذکرشده را درباره سریال ازازیل تأیید میکند. بنابراین اعداد منتشرشده اگرچه تنها در اختیار عوامل این سریال و پلتفرم نماواست و آنها نیز تمایلی به انتشار آن ندارند، اما نزدیک به همان ارقامی است که هماکنون در فضای سینما و نمایش خانگی ردوبدل میشود و البته به شکل قابلتوجهی از رقم قراردادهای سریالهای تلویزیونی بالاتر است.
بر هم زدن اقتصاد نامتوازن سینما
اگرچه بسیاری از کارشناسان و حتی برخی از اهالی سینما، ارقام چند میلیاردی در حال انتقال در سریالهای پلتفرمی را ناشی از یک اقتصاد ناسالم میدانند، اما در شرایطی که اسناد محکمی درباره ضرردهی این سریالها و تزریق منابع مشکوک به آنها وجود ندارد، نمیتوان بهراحتی پلتفرمها را متهم کرد. با این حال آنچه روشن است، اینکه حتی اگر این سریالها در مجموع سودآور باشند، رقابت بر سر ستارههای گرانقیمت به اندازهای هزینههای تولید را در سریالهای اینترنتی بالا برده که شرایط را برای بقای سینما -خصوصاً در گونه درام آن- بسیار دشوار کرده. بهطور مثال، تصور کنید برای ساخت یک فیلم سینمایی درام، از دو ستاره شاخص با دستمزد میانگین دو میلیارد تومانی و ۵ بازیگر با دستمزد ۳۰۰ میلیون تومانی استفاده شده باشد. یعنی این فیلم که اتفاقاً پرستاره هم نیست، حدود ۷ و نیم میلیارد تومان برای بازیگرانش هزینه کرده. اگر این رقم نه ۶۰ و نه ۷۰ درصد، بلکه ۷۵ درصد از هزینه کل فیلم باشد و فقط ۲۵ درصد دیگر برای باقی عوامل پروژه باقی بماند، یعنی ۱۰ میلیارد تومان برای فیلمی با حضور تنها ۲ ستاره سینما هزینه شده و این فیلم باید در اکران عمومی ۳۰ میلیارد تومان بفروشد تا فقط هزینه ساخت آن برگردد. شرایط وقتی بغرنج میشود که بدانیم تا به حال فقط ۳ فیلم درام در ایران اکران شده که از گیشه ۳۰ میلیارد تومانی عبور کرده باشد. به عبارت دیگر، با افزایش دستمزدها در شبکه نمایش خانگی و توان مالی ارگانهای دولتی و حاکمیتی برای پرداخت این ارقام در سینما، اعداد یادشده به دستمزد معمول بازیگران تبدیل شده و تولید فیلم را برای بخش خصوصی، از همان ابتدا ضررده کرده است.
مسئله شفافیت است
وقتی اردیبهشت امسال شانهساززاده اعلام کرد: «هر قسمت از سریال سووشون هشتمیلیارد تومان هزینه برده» ناگهان همه نگاهها به نمایش خانگی معطوف شد. مصاحبه نایبرئیس هیئتمدیره نماوا باعث شد این سؤال میان مردم و اصحاب رسانه ایجاد شود که هزینه باقی آثار نمایش خانگی و تلویزیون چقدر است؟ اما پس از مصاحبه آنقدر بحثهای حاشیهای مطرح شد که دیگر کسی پی موضوع را نگرفت؛ موضوعی که هنوز این سؤال را در ذهن مخاطبان نگه داشته «مگر دستمزد بازیگران چه راز مگویی است که شفاف نمیشود؟» مشخصاً دود این عدمشفافیت اول در چشم سینما و بعد نمایشخانگی و تلویزیون میرود. وقتی مردم بدانند میزان دستمزد بازیگران مطرحی که آثارشان را میبینند چقدر است، توقعشان را از آثار تنظیم میکنند و نتیجه آن میشود برقراری تعادل میان کیفیت آثار و دستمزد بازیگران. اتفاقی که پس از پخش «سووشون» هم خواهد افتاد. وقتی مخاطب بداند برای هر قسمت یک اثر چقدر هزینه شده به تناسب آن هزینه هم بازخورد میدهد. ایجاد شفافیت جدای از تنظیم کردن میزان اقبال مخاطبان، عددهای نامعقول را هم از این صنعت کنار میزند و حدود قیمتی را متعادل میکند. در حال حاضر وضعیت به گونهای است که تعیینگر قیمت بازیگر است و با حتی یک نقش خوب توسط یک بازیگر میزان دستمزد آن به شکلی نجومی افزایش پیدا میکند. این تغییر قیمت نجومی نتیجهاش میشود نامتعادل شدن دستمزدها و گران شدن تولید اثر هنری و انحصار در تولید آثار هنری در دست مؤسسات مالی و با پول نامحدود. جدای از موضوعاتی که اشاره شد، شفافیت میتواند ماجرای دستمزدهای دلاری را هم به طور کل از میان ببرد. اگر مخاطبان و رسانهها مطلع شوند کدام بازیگر یا کارگردان شاخص، دستمزدهای دلاری میگیرند، عملاً بیان این اتفاق، جلوی ادامه پیدا کردن آن را میگیرد و خواستههای نامعقول برخی اهالی هنر را بیپاسخ میگذارد. سوای تمام این مطالب، این حق مردم است که بدانند پلتفرمها و سازمانهای دولتی چه میزان از پول مردم و بیتالمال را در چه آثاری خرج میکنند. آثاری که برخی از آنها به دستمزدهایی تن میدهند که به هر چیزی جز کیفیت اثر منتج میشوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- تابستانِ ولرم پلتفرمها
- نماوا به شبکه نمایش خانگی بازگشت
- عقب نشینی و عذرخواهی نماوا؛ «سووشون» تا تأیید قانونی پخش نخواهد شد
- نماوا دوباره بیانیه داد؛ پیگیری حل مسائل از مراجع قانونی
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش کارگردان به توقیف سریالش و فیلتر نماوا/ نرگس آبیار: در برابر این حذف بیرحمانه، سکوت نخواهیم کرد
- واکنش نماوا به مسدودی پس از عرضه سریال «سووشون»
- پس از انتشار اولین قسمت «سووشون»؛ نماوا فیلتر شد
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- بازار بازیگر حباب دارد؛ مقصر دستمزد نجومیِ تعدادی از هنرمندان پلتفرمها هستند؟
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





