به گزارش سینماسینما، روزنامه فرهیختگان نوشت:
جمعهای که گذشت، اتفاق کمسابقهای در عرصه فیلم و سریال ایران رخ داد و فهرستی دارای جزئیات از ارقام قراردادهای یک سریال نمایش خانگی منتشر شد؛ سریالی با عنوان «ازازیل» محصول پلتفرم نماوا که در آستانه پخش قرار دارد و جدیدترین اثر حسن فتحی سریالساز خوشنام تلویزیون و نمایش خانگی به شمار میآید. این مجموعه که اثری در ژانر درام پلیسی معرفی شده، قرار است در زمستان امسال و بهار ۱۴۰۴ در پلتفرم نماوا به انتشار برسد و آغازگر رقابت میان سریالهای پرستاره این بازه زمانی باشد. اعداد و ارقام ثبتشده در این برگه به اندازهای بالاست که هر ذهنی را درباره آن کنجکاو میکند. پیش از آن که گزارش امروز را در باب بررسی این موضوع بخوانید ذکر این نکته ضروری است که «فرهیختگان» امکان تأیید یا رد فهرست مذکور و ارقام مندرج در آن را ندارد، اما بهعنوان یک آزمون، بررسی شمارههای شبای ذکرشده در این برگه توسط خبرنگار «فرهیختگان»، از همخوانی صاحبان حساب آنها با نام هنرپیشههای ذکرشده در این اثر حکایت دارد. اگرچه همچنان نمیتوان با اطمینان از اصالت اعداد و ارقام منتشرشده سخن گفت.
اعدادی غریب
در ابتدای فهرست منتشرشده، نام پریناز ایزدیار به چشم میخورد که گفته میشود بازیگر اصلی سریال ازازیل است و در کنار نام او، رقم ماهانه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ذکر شده است. با وجودی که او بهعنوان بازیگر اصلی سریال معرفی شده، اما در برگه یادشده، بیشترین دستمزد ماهانه که نزدیک به ۲ برابر دستمزد ستاره نقش اول این سریال است، مقابل نام محسن تنابنده ثبت شده: دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان. سومین رقم بالا در میان دستمزدهای ادعایی بازیگران ازازیل به بابک حمیدیان برمیگردد که گفته شده برای هر ماه بازی در این سریال، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دریافتی دارد. حقوق ماهانه مریلا زارعی یک میلیارد تومان و گوهر خیراندیش نیز ۴۵۰ میلیون تومان ذکر شده است. در مقابل این ۵ ستاره که در کنار نامشان حقوق «ماهانه» اعلام شده، عدهای از هنرپیشهها هم با رقم ثابت مشخص شدهاند که در صدر آنها نام بهرام رادان با رقم نجومی ۳ میلیارد تومان دیده میشود. با این حال تعداد روزهای فعالیت این بازیگر که قرار بوده در ازای آن چنین دستمزدی بگیرد، نوشته نشده است. در این فهرست همچنین مقابل نام محمد بحرانی رقم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ۳۰ روز تصویربرداری، بهرنگ علوی ۷۵۰ میلیون تومان برای ۲۰ روز، پاشا جمالی ۷۰۰ میلیون تومان برای ۱۰۰ روز، کتانه افشارینژاد ۶۰۰ میلیون تومان برای ۳۰ روز، احترام برومند ۴۰۰ میلیون تومان برای ۲۰ روز، فرید سجادیحسینی ۲۰۰ میلیون تومان برای ۱۵ روز و الهام کردا ۵۰۰ میلیون تومان برای مدت زمانی نامشخص نوشته شده است.
یک سریال بسیار پرهزینه
با توجه به این که بناست ازازیل حضور دوباره نماوا را در رقابت پلتفرمها آغاز کند و موتور محرکه اولیه این سرویس برای رقابت با فیلیمو و فیلمنت باشد، دور از ذهن نیست که مدیران این پلتفرم سر کیسه را شل کرده باشند تا ستارههای بیشتری را برای حضور در این اثر ترغیب کنند. نگاهی به ارقام منتشرشده نشان میدهد اگر این فهرست درست باشد، «ازازیل» احتمالاً میتواند یکی از گرانترین سریالهای تاریخ نمایش خانگی لقب گیرد؛ چراکه با این ارقام سنگین و توقفهای چندباره، زمانی بسیار طولانی برای تولید آن صرف شده. طبق اخبار رسمی، تصویربرداری سریال جدید حسن فتحی که از مهر ۱۴۰۲ شروع شد، تا اواخر آبان ۱۴۰۳ تمام نشده بود؛ یعنی مراحل تولید این مجموعه حداقل حدود ۱۴ ماه زمان برده و چهبسا حتی هنوز هم ادامه داشته باشد. درصورتیکه این ارقام صحیح باشد، تنها حدود ۱۰۶ میلیارد تومان برای پرداخت دستمزد بازیگران این سریال در این ایام هزینه شده که نشان میدهد احتمالاً هزینه تولید کل سریال از مرز ۱۵۰ میلیارد تومان عبور کرده است! درصورتیکه طبق اخبار غیررسمی، ازازیل در ۲۶ قسمت طراحی شده باشد، یعنی به ازای هر قسمت، حدود ۶ میلیارد تومان هزینه روی دست پلتفرم نماوا گذاشته است. بهعلاوه در مورد این سریال، میدانیم چند بار تیم تولید آن عوض شده و احتمالاً این تغییرات هربار هزینههایی را به سازندگان تحمیل کرده که در فهرستی اینچنینی دیده نمیشود.
یک فهرست اولیه؟
نکته مهم درباره فهرست یادشده، آن است که حتی اگر این ارقام درست باشد، نهایی نیست و به زمانی مربوط میشود که هنوز فهرست بازیگران مجموعه ازازیل دچار تغییر نشده بود؛ چراکه بر اساس اخبار منتشرشده، حالا پیمان معادی در فهرست بازیگران جدیدترین سریال حسن فتحی حضور دارد، ولی رسماً اعلام شده که محسن تنابنده از آن انصراف داده است. همچنین گفته میشود بهرام رادان نیز از این مجموعه جدا شده و اخبار غیررسمی از حضور بابک کریمی، محمود پاکنیت و علی سخنگو در شمار بازیگران این سریال حکایت دارد که نام آنها به کلی در فهرست ادعایی دستمزد بازیگران سریال وجود ندارد. ساعتی پس از انتشار این فهرست، پلتفرم نماوا نیز لوگوی این مجموعه را در ویدئویی کوتاه، به شکل رسمی منتشر کرد که در ابتدای آن یک تکذیبیه بسیار ملایم به چشم میخورد: صدای پیمان معادی! چراکه نام این بازیگر در این فهرست دیده نمیشد و احتمالاً اهالی نماوا با این ویدئو قصد داشتند اعتبار فهرست منتشرشده را غیرمستقیم زیر سؤال ببرند. با همه این احوالات، پرسوجوی «فرهیختگان» از شماری تهیهکننده سینما، تلویزیون و نمایش خانگی حدود ارقام ذکرشده را درباره سریال ازازیل تأیید میکند. بنابراین اعداد منتشرشده اگرچه تنها در اختیار عوامل این سریال و پلتفرم نماواست و آنها نیز تمایلی به انتشار آن ندارند، اما نزدیک به همان ارقامی است که هماکنون در فضای سینما و نمایش خانگی ردوبدل میشود و البته به شکل قابلتوجهی از رقم قراردادهای سریالهای تلویزیونی بالاتر است.
بر هم زدن اقتصاد نامتوازن سینما
اگرچه بسیاری از کارشناسان و حتی برخی از اهالی سینما، ارقام چند میلیاردی در حال انتقال در سریالهای پلتفرمی را ناشی از یک اقتصاد ناسالم میدانند، اما در شرایطی که اسناد محکمی درباره ضرردهی این سریالها و تزریق منابع مشکوک به آنها وجود ندارد، نمیتوان بهراحتی پلتفرمها را متهم کرد. با این حال آنچه روشن است، اینکه حتی اگر این سریالها در مجموع سودآور باشند، رقابت بر سر ستارههای گرانقیمت به اندازهای هزینههای تولید را در سریالهای اینترنتی بالا برده که شرایط را برای بقای سینما -خصوصاً در گونه درام آن- بسیار دشوار کرده. بهطور مثال، تصور کنید برای ساخت یک فیلم سینمایی درام، از دو ستاره شاخص با دستمزد میانگین دو میلیارد تومانی و ۵ بازیگر با دستمزد ۳۰۰ میلیون تومانی استفاده شده باشد. یعنی این فیلم که اتفاقاً پرستاره هم نیست، حدود ۷ و نیم میلیارد تومان برای بازیگرانش هزینه کرده. اگر این رقم نه ۶۰ و نه ۷۰ درصد، بلکه ۷۵ درصد از هزینه کل فیلم باشد و فقط ۲۵ درصد دیگر برای باقی عوامل پروژه باقی بماند، یعنی ۱۰ میلیارد تومان برای فیلمی با حضور تنها ۲ ستاره سینما هزینه شده و این فیلم باید در اکران عمومی ۳۰ میلیارد تومان بفروشد تا فقط هزینه ساخت آن برگردد. شرایط وقتی بغرنج میشود که بدانیم تا به حال فقط ۳ فیلم درام در ایران اکران شده که از گیشه ۳۰ میلیارد تومانی عبور کرده باشد. به عبارت دیگر، با افزایش دستمزدها در شبکه نمایش خانگی و توان مالی ارگانهای دولتی و حاکمیتی برای پرداخت این ارقام در سینما، اعداد یادشده به دستمزد معمول بازیگران تبدیل شده و تولید فیلم را برای بخش خصوصی، از همان ابتدا ضررده کرده است.
مسئله شفافیت است
وقتی اردیبهشت امسال شانهساززاده اعلام کرد: «هر قسمت از سریال سووشون هشتمیلیارد تومان هزینه برده» ناگهان همه نگاهها به نمایش خانگی معطوف شد. مصاحبه نایبرئیس هیئتمدیره نماوا باعث شد این سؤال میان مردم و اصحاب رسانه ایجاد شود که هزینه باقی آثار نمایش خانگی و تلویزیون چقدر است؟ اما پس از مصاحبه آنقدر بحثهای حاشیهای مطرح شد که دیگر کسی پی موضوع را نگرفت؛ موضوعی که هنوز این سؤال را در ذهن مخاطبان نگه داشته «مگر دستمزد بازیگران چه راز مگویی است که شفاف نمیشود؟» مشخصاً دود این عدمشفافیت اول در چشم سینما و بعد نمایشخانگی و تلویزیون میرود. وقتی مردم بدانند میزان دستمزد بازیگران مطرحی که آثارشان را میبینند چقدر است، توقعشان را از آثار تنظیم میکنند و نتیجه آن میشود برقراری تعادل میان کیفیت آثار و دستمزد بازیگران. اتفاقی که پس از پخش «سووشون» هم خواهد افتاد. وقتی مخاطب بداند برای هر قسمت یک اثر چقدر هزینه شده به تناسب آن هزینه هم بازخورد میدهد. ایجاد شفافیت جدای از تنظیم کردن میزان اقبال مخاطبان، عددهای نامعقول را هم از این صنعت کنار میزند و حدود قیمتی را متعادل میکند. در حال حاضر وضعیت به گونهای است که تعیینگر قیمت بازیگر است و با حتی یک نقش خوب توسط یک بازیگر میزان دستمزد آن به شکلی نجومی افزایش پیدا میکند. این تغییر قیمت نجومی نتیجهاش میشود نامتعادل شدن دستمزدها و گران شدن تولید اثر هنری و انحصار در تولید آثار هنری در دست مؤسسات مالی و با پول نامحدود. جدای از موضوعاتی که اشاره شد، شفافیت میتواند ماجرای دستمزدهای دلاری را هم به طور کل از میان ببرد. اگر مخاطبان و رسانهها مطلع شوند کدام بازیگر یا کارگردان شاخص، دستمزدهای دلاری میگیرند، عملاً بیان این اتفاق، جلوی ادامه پیدا کردن آن را میگیرد و خواستههای نامعقول برخی اهالی هنر را بیپاسخ میگذارد. سوای تمام این مطالب، این حق مردم است که بدانند پلتفرمها و سازمانهای دولتی چه میزان از پول مردم و بیتالمال را در چه آثاری خرج میکنند. آثاری که برخی از آنها به دستمزدهایی تن میدهند که به هر چیزی جز کیفیت اثر منتج میشوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازار بازیگر حباب دارد؛ مقصر دستمزد نجومیِ تعدادی از هنرمندان پلتفرمها هستند؟
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- با دستور دادستانی؛ پخش سریال «غربت» متوقف شد
- ۹۵ درصد از «سووشون» تصویربرداری شده است/ خبرسازی درباره ورشکستگی
- راهیابی سریال «نوبت لیلی» به جشنوارهای در بریتانیا
- تعلیق عضویت و قطع همکاری خانه سینما با محمدحسن شانهساززاده
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- درخواست حسین مهکام؛ «احمد به تنهایی» را قانونی تماشا کنید
- «جنگل آسفالت» با بازی نوید محمدزاده و فرشته حسینی
- اعلام جزئیات برنامه «اینجام»/ جام ملتهای آسیا با فیروز کریمی و سیدجواد یحیوی
- نماوا از کنداکتور پاییزی خود رونمایی کرد
- «زالاوا» به اکران آنلاین رسید
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- «سلفی با دموکراسی» وارد شبکه نمایش خانگی شد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم
- روزنامه فرهیختگان : فیلم پروین تبدیل به یک بیوگرافی متوسط شده
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد