وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پیشنهادی برای تشکیل شورای فراقوهای نظارت بر سریالهای نمایش خانگی خبر داد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از خانه ملت، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست علنی امروز ۲۸ تیرماه مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال سیدمجتبی محفوظی و ۴۵ نفر از نمایندگان درباره وضعیت سریالهای نمایش خانگی گفت: سریالهای خانگی از زوایای مختلفی دارای فرصتها و مخاطراتی است و بخش قابل توجهی از اقتصاد در حوزه فرهنگ و هنر معطوف به این بخش است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در آمریکا به صورت میانگین هر ساله حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از این حوزه درآمد به دست میآید حتی کشورهای همسایه ما نیز در این حوزه فعالیت بسیاری دارند. اکنون ترکیه پس از آمریکا بزرگترین تولیدکننده سریال خانگی و تلویزیونی بوده و حدود ۱۵۰ سریال ترکی به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا صادر میشود. این امر موجب شده شهر کوچکی در ترکیه که تنها حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد، به دلیل آن که در سریال «طغرل» با ۱۵۰ قسمت حدود ۲ تا ۲٫۵ ساعتی، به شهری آشنا در دنیا تبدیل شود.
وی با بیان اینکه سریالهای خانگی از منظر اقتصادی و فرهنگی جایگاه مهمی در جهان دارد و کشور ما نیز نمیتواند در این حوزه بیتوجه باشد، بیان کرد: در صورتی که امروز نتوانیم در جایگاه مناسبی در این حوزه قرار بگیریم، مصرفکننده روزافزون تولیدات غربی یا منطقهای خواهیم بود.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ضرورت دوری از اجتماعات ادامه داد: در یک سال و نیم اخیر شرایط قرنطینه موجب شده که مردم بیشتر در منزل بمانند که این امر، اهمیت توجه به سریالهای خانگی را مضاعف کرده است.
صالحی تصریح کرد: در کنار فرصتها و ضرورتها، نگاه آسیبشناسانه به مخاطرات این حوزه ضرورت دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد در تلاش است به این دو مقوله کنار یکدیگر توجه کند.
وی در تشریح مخاطرات سریالهای خانگی توضیح داد: نخستین مخاطره در این زمینه محتوایی است، بدین معنی که ضعف مضمون و مضامین سطحی، نابهنجاریها و عدول از مقررات اخلاقی، دینی، سیاسی و اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به حقوق مصرفکننده را دومین ضرورت در این حوزه دانست و ادامه داد: اگر سریال آنقدر کشش نداشته باشد که سازندگان ناچار باشند با آب بستن به آن سریال را طولانی کنند، به مثابه تضییع حقوق مصرفکننده است. در واقع اگر سریال محتوا و قصه نداشته باشد و صرفاً به دنبال درآمدزایی باشد، حقوق مصرفکننده تضییع میشود.
این عضو کابینه دولت روحانی با بیان اینکه منابع مالی تولید سریالهای خانگی باید شفاف و قابل اطمینان باشد، اظهار کرد: وزارت فرهنگ اقدامات متعددی را در راستای رفع مخاطرات مذکور، طی دو سال گذشته انجام داده است. علاوه بر این اقدامات آییننامهای به شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای حوزههایی که به اختیارات وسیعتر در مقرراتگذاری نیاز دارد، ارائه شده است.
صالحی با بیان اینکه دو شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش در حوزه شبکه نمایش خانگی وجود دارد، ادامه داد: هر فیلمنامه باید در شورای پروانه ساخت تصویب شود، در حال حاضر تمام فیلمنامه در این شورا بررسی میشود، اما پیش از این به صورت گذرا فیلمنامه بررسی میشد.
وی گفت: پیش از این تنها حلقه اول فیلم به شورای پروانه نمایش ارائه میشد، در حالی که اکنون ۶ حلقه از سریال باید به این شورا ارائه شود تا مجوز اکران دریافت کند. با این روش امکان اصلاح در سریال فراهم میشود.
سازندگان سریال باید خوداظهاری مالی داشته باشند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مسائل مالی مربوط به ساخت سریالهای خانگی توضیح داد: اکنون سازندگان سریال باید خوداظهاری مالی داشته باشند و میبایست پس از ساخت، پروانه مالکیت اخذ کنند، بدین معنی که مالکان، سهامداران و سرمایهگذاران مشخص باشند.
شورایی فراقوهای برای نظارت بر سریالهای خانگی نظارت ایجاد می شود
صالحی اضافه کرد: اگر آییننامه ارائهشده درباره سریالهای خانگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود، میتوان از فرصتهای این حوزه به درستی استفاده کرد. بر اساس این آییننامه مقرر شده که شورایی فراقوهای بر سریالهای خانگی نظارت داشته باشد، اینگونه که مسئولیت دبیرخانه این شورا همانند هیات نظارت بر مطبوعات با وزارت فرهنگ است، اما نمایندگانی از حوزههای علمیه، کمیسیون فرهنگی مجلس، صداوسیما و… در این شورا حضور دارند.
وی تصریح کرد: میبایست برای سریالهای خانگی مقررات روشنی در حوزه عقیدتی، اخلاقی، سیاسی، فنی و حرفهای تعریف کنیم تا سرمایهگذاران، بازیگران و حاکمیت بتوانند به روشنی به وظایف خود عمل کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سازوکارهایی برای شفافیت منابع مالی مورد نیاز به منظور ساخت سریالهای خانگی در نظر گرفته شده تا از مصادیقی مانند پولشویی جلوگیری شود.
صالحی در پایان تاکید کرد: به منظور دیپلماسی دفاعی برای کشور به منظور مصرف فرهنگی و دیپلماسی تهاجمی برای صدور فرهنگ انقلابی و اسلامی نیازمند سیاستگذاری راهبردی در حوزه سریالهای خانگی هستیم.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران
- نامه شورایعالی تهیهکنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد
- صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- وزیر ارشاد: معین میتواند به ایران بازگردد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش