وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پیشنهادی برای تشکیل شورای فراقوهای نظارت بر سریالهای نمایش خانگی خبر داد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از خانه ملت، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست علنی امروز ۲۸ تیرماه مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال سیدمجتبی محفوظی و ۴۵ نفر از نمایندگان درباره وضعیت سریالهای نمایش خانگی گفت: سریالهای خانگی از زوایای مختلفی دارای فرصتها و مخاطراتی است و بخش قابل توجهی از اقتصاد در حوزه فرهنگ و هنر معطوف به این بخش است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در آمریکا به صورت میانگین هر ساله حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از این حوزه درآمد به دست میآید حتی کشورهای همسایه ما نیز در این حوزه فعالیت بسیاری دارند. اکنون ترکیه پس از آمریکا بزرگترین تولیدکننده سریال خانگی و تلویزیونی بوده و حدود ۱۵۰ سریال ترکی به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا صادر میشود. این امر موجب شده شهر کوچکی در ترکیه که تنها حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد، به دلیل آن که در سریال «طغرل» با ۱۵۰ قسمت حدود ۲ تا ۲٫۵ ساعتی، به شهری آشنا در دنیا تبدیل شود.
وی با بیان اینکه سریالهای خانگی از منظر اقتصادی و فرهنگی جایگاه مهمی در جهان دارد و کشور ما نیز نمیتواند در این حوزه بیتوجه باشد، بیان کرد: در صورتی که امروز نتوانیم در جایگاه مناسبی در این حوزه قرار بگیریم، مصرفکننده روزافزون تولیدات غربی یا منطقهای خواهیم بود.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ضرورت دوری از اجتماعات ادامه داد: در یک سال و نیم اخیر شرایط قرنطینه موجب شده که مردم بیشتر در منزل بمانند که این امر، اهمیت توجه به سریالهای خانگی را مضاعف کرده است.
صالحی تصریح کرد: در کنار فرصتها و ضرورتها، نگاه آسیبشناسانه به مخاطرات این حوزه ضرورت دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد در تلاش است به این دو مقوله کنار یکدیگر توجه کند.
وی در تشریح مخاطرات سریالهای خانگی توضیح داد: نخستین مخاطره در این زمینه محتوایی است، بدین معنی که ضعف مضمون و مضامین سطحی، نابهنجاریها و عدول از مقررات اخلاقی، دینی، سیاسی و اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به حقوق مصرفکننده را دومین ضرورت در این حوزه دانست و ادامه داد: اگر سریال آنقدر کشش نداشته باشد که سازندگان ناچار باشند با آب بستن به آن سریال را طولانی کنند، به مثابه تضییع حقوق مصرفکننده است. در واقع اگر سریال محتوا و قصه نداشته باشد و صرفاً به دنبال درآمدزایی باشد، حقوق مصرفکننده تضییع میشود.
این عضو کابینه دولت روحانی با بیان اینکه منابع مالی تولید سریالهای خانگی باید شفاف و قابل اطمینان باشد، اظهار کرد: وزارت فرهنگ اقدامات متعددی را در راستای رفع مخاطرات مذکور، طی دو سال گذشته انجام داده است. علاوه بر این اقدامات آییننامهای به شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای حوزههایی که به اختیارات وسیعتر در مقرراتگذاری نیاز دارد، ارائه شده است.
صالحی با بیان اینکه دو شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش در حوزه شبکه نمایش خانگی وجود دارد، ادامه داد: هر فیلمنامه باید در شورای پروانه ساخت تصویب شود، در حال حاضر تمام فیلمنامه در این شورا بررسی میشود، اما پیش از این به صورت گذرا فیلمنامه بررسی میشد.
وی گفت: پیش از این تنها حلقه اول فیلم به شورای پروانه نمایش ارائه میشد، در حالی که اکنون ۶ حلقه از سریال باید به این شورا ارائه شود تا مجوز اکران دریافت کند. با این روش امکان اصلاح در سریال فراهم میشود.
سازندگان سریال باید خوداظهاری مالی داشته باشند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مسائل مالی مربوط به ساخت سریالهای خانگی توضیح داد: اکنون سازندگان سریال باید خوداظهاری مالی داشته باشند و میبایست پس از ساخت، پروانه مالکیت اخذ کنند، بدین معنی که مالکان، سهامداران و سرمایهگذاران مشخص باشند.
شورایی فراقوهای برای نظارت بر سریالهای خانگی نظارت ایجاد می شود
صالحی اضافه کرد: اگر آییننامه ارائهشده درباره سریالهای خانگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود، میتوان از فرصتهای این حوزه به درستی استفاده کرد. بر اساس این آییننامه مقرر شده که شورایی فراقوهای بر سریالهای خانگی نظارت داشته باشد، اینگونه که مسئولیت دبیرخانه این شورا همانند هیات نظارت بر مطبوعات با وزارت فرهنگ است، اما نمایندگانی از حوزههای علمیه، کمیسیون فرهنگی مجلس، صداوسیما و… در این شورا حضور دارند.
وی تصریح کرد: میبایست برای سریالهای خانگی مقررات روشنی در حوزه عقیدتی، اخلاقی، سیاسی، فنی و حرفهای تعریف کنیم تا سرمایهگذاران، بازیگران و حاکمیت بتوانند به روشنی به وظایف خود عمل کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سازوکارهایی برای شفافیت منابع مالی مورد نیاز به منظور ساخت سریالهای خانگی در نظر گرفته شده تا از مصادیقی مانند پولشویی جلوگیری شود.
صالحی در پایان تاکید کرد: به منظور دیپلماسی دفاعی برای کشور به منظور مصرف فرهنگی و دیپلماسی تهاجمی برای صدور فرهنگ انقلابی و اسلامی نیازمند سیاستگذاری راهبردی در حوزه سریالهای خانگی هستیم.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نشست خبری وزیر ارشاد برگزار شد؛ مشکل شرعی، مانع «قاتل و وحشی»/ دور تازه بازگشت هنرمندان وطندوست
- انتقاد عارف از تصمیمات مسئولان در شهرستانها و ایجاد مانع برای کنسرتها و جشنوارهها
- عسگرپور: رئیسجمهور دستور بازنگری دهد/ این مصوبه موجب رانت و انحصار است
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: به ازای هر ثانیه نمایش استعمال دخانیات در تولیدات نمایشی، جریمه ۲۱۰ میلیونی اعمال شود
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران
- نامه شورایعالی تهیهکنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد
- صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





