هفتادمین قسمت کافه آپارات با حضور محمد مهدی عسگر پور کارگردان سینما و تلویزیون برگزار شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی آپارات، در این قسمت از برنامه کافه آپارات فریدون جیرانی میزبان محمد مهدی عسگر پور دبیر انجمن صنفی VOD بود که در رابطه با آینده این صنعت با او به گفت و گو نشست.
عسگر پور در مورد انجمن صنفی شبکه نمایش خانگی گفت: این انجمن دو سالی هست که تاسیس شده است اما فعالیت چندانی نداشتند. البته خود پلتفرمها به صورت جدا فعالیت داشتهاند اما این فعالیتها در قالب انجمن صنفی نبوده است.
این کارگردان سینما و تلویزیون ادامه داد: با توجه به مسائل به وجود آمده در یکی، دو سال اخیر و رابطه این پلتفرمها با ارشاد و ساترا، این موسسهها احساس کردند که باید انجمن جدی گرفته شود.
دبیر انجمن صنفی VOD افزود: بعد از جلسات مختلف، دبیری این صنف به من پیشنهاد شد و آن را پذیرفتم. بر اساس پیشنهادها قرار شد که انجمن به صورت رسمی و جدی روی مسائل صنفی متمرکز و در قالب انجمن آنها را پیگیری کند.
وی خاطر نشان کرد: من با توجه به سابقهای که در خانه سینما به آن رسیدهام و در انجمن صنفی هم به شدت به دنبال آن هستم پیگیری اشتراکات و اختلافهای این موسسات با حاکمیت، مخاطبان و خود پلتفرمها هستم.
الان مسائل مختلفی وجود دارد به ویژه با نهادهای حاکمیتی مثل صداوسیما، مجلس که باید حل شود. اینکه پلتفرمها از کجا مجوز بگیرند یا اینکه صوت و تصویر فراگیر هستند و باید زیر نظر تلویزیون باشند یا نه باید روشن شود.
عسگرپور گفت: نهادهای حاکمیتی فکر میکنند مسئله مجوز حل شده است اما واقعا معلوم نیست برای ساختن سریال و یا فیلم از کجا باید مجوز گرفت. ساترا؟ ارشاد؟
پلتفرمها نمیتوانند به صورت جداگانه به این مسائل رسیدگی کنند و مسائلی که در بالا مطرح شد را باید ما به عنوان انجمن رسیدگی کند.
این کارگردان سینما گفت: کار سختی در پیش داریم. مسئلهای که نه تنها در پلتفرمها بلکه در تمام مسائل فرهنگی ما قابل توجه است، ورود به عصر جدید است. عصری که نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا در برابر آن مقاومت وجود دارد.
وی خطاب به جیرانی گفت: اگر یادتان باشد که در زمان تبدیل سینما از نگاتیو به دیجیتال مقاومت وجود داشت و خیلیها گفتند باید فاتحه سینما را بخوانیم و هنر در حال از بین رفتن است ولی اتفاق افتاد و الان بدون هیچ مشکلی آن را پذیرفتهایم.
عسگرپور افزود: قبل از کرونا در اروپا به این نتیجه رسیده بودند که سینماها با وجود تکنولوژیهای جدید در حال نابودی هستند. ما این مسئله را در کشور مطرح کردیم اما گفتند نه سینمای ما خوب میفروشد و هیچ وقعی به این ماجرا نگذاشتند. کرونا آمد و حالا سینماها با بحران جدی روبرو هستند.
ما باید ارتباط خودمان را با این عصر جدید معلوم کنیم. البته تا به مسئولان میگویید سری یک نهاد تشکیل میدهند، قیچی به دستش میسپارند و میگویند سانسور کن. نمیدانند که عصر سانسور به پایان رسیده است.
دبیر انجمن صنفی VOD خاطر نشان کرد: تصور کنید کرونا به پایان خود رسیده است. با سینما چه خواهیم کرد؟ همین الان مدلی از نمایش در حال شکل گیری است که برخی میگویند ما میخواهیم در خارج از سالن سینما در کنار خانواده و دوستان لذت فیلم دیدن را در خانه تجربه کنیم.
من نمیگویم که سینما در حال نابودی است.نه، سینما پاره تن ماست اما باید آمادگی روبرو شدن با مسائل جدید را داشته باشیم و دست از مقاومت بچهگانه برداریم. متاسفانه همین نگاه باعث شده است که برخی با شکبه نمایش خانگی دچار دشمنی شوند.
وی ادامه داد: نه بسیاری از ما سینماگرها و نه حاکمیت، آمادگی تغییر را نداریم. معمولا ما بعد از بستن، فیلتر کردن و سانسور تغییر را با تاخیر میپذیریم. در حالی که میشد در همان ابتدا راه گفتمان را باز کرد و آن مسئله را در جامعه نهادینه کرد.
این کارگردان تلویزیون گفت: با توجه به این مسائل و تغییرها نهادهای صنفی قوام یافته باید به صحنه بیایند و به اصناف مختلف کمک کنند. اگر آنها نباشند هرکس مجبور است از شغل خود مراقبت کند.
وی ادامه داد: وقتی کرونا شروع شد و سینماها تعطیل شدند، در همین صنعت نمایش خانگی چهار هزار نفر از اهالی سینما مشغول به کار شدند. اگر این پلتفرمها که نمایهای از عصر جدید هستند، نبودند چه بلایی سر این افراد میآمد. سینما که تعطیل بود. تلویزیون هم که خودی و غیر خودی دارد و دایره بزرگی از همکاران ما باید بیکار میماندند.
عسگر پور خاطر نشان کرد: اگر حاکمیت نقش بازدارنده نداشته باشد و دست از سانسور بردارد، میشود به گفتوگو فکر کرد. سانسور که کاری ندارد ما هم بالقوه سانسورچی هستیم. الان ساترا به خوبی سانسور را بلد است و قیچی برندهتر از آنچه در تلویزیون دارد وارد شبکه نمایش خانگی کرده است.
دولت و مجلس میتواند این ظرفیت را ایجاد کند که گفتوگو در مورد مسائل جدید در کشور انجام شود. بخواهیم یا نخواهیم به زودی نمیتوانیم جلوی ارتباطات و اطلاعات را بگیریم. دیگر مردم با ویپیان سرکار نخواهند داشت و به راحتی به هرچه میخواهند دست پیدا میکنند.
قائم مقام سابق مدیر شبکه ۲ سیما افزود: الان برخی از حرفها را میشنویم که نشان میدهد به جای رفتن به جلو در حال برگشت به عقب هستیم. این روزها برخی خود را انقلابی معرفی میکنند. وقتی از آنها میپرسی منظور شما از انقلابی چیست؟ میگویند زیاد کار کند، زود بلند شود و… خوب این نشان مدیر ژاپنی است نه انقلابی. هروقت اینها دم از مدیر انقلابی زدند، ما چند سال بعد دیدیم که آن مدیر با تصویر شطرنجی در دادگاه حاضر شد یا به کانادا رفت.
کارگردان فیلم مهمان داریم افزود: در حال بازگشت به عصر شعار هستیم و در این وضعیت آیا میشود در مورد عصر جدید حرف زد؟ هر مدیری میآید میگوید میخواهیم ریل گذاری جدید کنیم. انقلاب دست نااهلان افتاده است. بعد همان افراد هم ریل قدیم را خراب میکنند و هم ریل جدید نمیسازند و این رفتار بخشی از زیست جامعه ما شده است.
دبیر انجمن صنفی VOD خاطر نشان کرد: با توجه به شرایطی که عرض شد اگر میخواهیم با این مسائل روبرو شویم باید گفتمان جمعی داشته باشیم و از تک گویی دست برداریم. یکی از دلایل موفقیت ما هم در خانه سینما همین بود که توانستیم یک گفتمان جمعی ایجاد کنیم. ما باید دست از اعتراض و غر زدن برداریم و راهکار و پیشنهاد ارائه دهیم. تا پیشنهاد نباشد، حرفهایمان به جایی نخواهد رسید.
عسگرپور به تجربه موفق جهانی در مورد فیلم سازی اشاره کرد و گفت: مسئولیت فیلم ساختن باید از دست نهادهای حاکمیتی گرفته شود و به فیلمساز واگذار شود. مسئولیت سریالهای ساخته شده باید به پلتفرمها داده شود که آنها در برابر دادگاه پاسخگو باشند نه نهادی که مسئول نظارت است.
الان نهاد نظارتی چون باید جواب دادگاه را بدهد، قیچی را به دست میگیرد و تا جایی که میتواند سانسور میکند چون معتقد است او باید جواب دادگاه را بدهد.
وی در مورد فعالیتهای انجمن در ماههای اخیر گفت: جلسه گذاشتن با ساترا وظیفه ما نیست. ما در جال تنظیم روابط با حاکمیت هستیم. به خاطر همین جلساتی را هم در مرکز پژوهشهای مجلس انجام دادهایم که قرار است با اعضای کمیسیون فرهنگی هم دیدار کنیم. میخواهیم به پیش نویسی برسیم که بتوانیم در آن روابط بین پلتفرمها و حاکمیت را ترسیم کنیم تا وظایف هر سازمانی مشخص شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- برگزاری هماندیشی انجمن صنفی ویاودی / شتابِ قانونگریزِ دیجیتال و تلاش برای انتظامبخشی به پلتفرمها
- «ترانه تارخ»؛ پرترهای از زندگی امین تارخ/ عسگرپور: وجوه آموزشی تارخ فراتر از مرزهای خودمان بود/ اسعدیان: امین تارخ را زود از دست دادیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ