وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پیشنهادی برای تشکیل شورای فراقوهای نظارت بر سریالهای نمایش خانگی خبر داد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از خانه ملت، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست علنی امروز ۲۸ تیرماه مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال سیدمجتبی محفوظی و ۴۵ نفر از نمایندگان درباره وضعیت سریالهای نمایش خانگی گفت: سریالهای خانگی از زوایای مختلفی دارای فرصتها و مخاطراتی است و بخش قابل توجهی از اقتصاد در حوزه فرهنگ و هنر معطوف به این بخش است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در آمریکا به صورت میانگین هر ساله حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از این حوزه درآمد به دست میآید حتی کشورهای همسایه ما نیز در این حوزه فعالیت بسیاری دارند. اکنون ترکیه پس از آمریکا بزرگترین تولیدکننده سریال خانگی و تلویزیونی بوده و حدود ۱۵۰ سریال ترکی به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا صادر میشود. این امر موجب شده شهر کوچکی در ترکیه که تنها حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد، به دلیل آن که در سریال «طغرل» با ۱۵۰ قسمت حدود ۲ تا ۲٫۵ ساعتی، به شهری آشنا در دنیا تبدیل شود.
وی با بیان اینکه سریالهای خانگی از منظر اقتصادی و فرهنگی جایگاه مهمی در جهان دارد و کشور ما نیز نمیتواند در این حوزه بیتوجه باشد، بیان کرد: در صورتی که امروز نتوانیم در جایگاه مناسبی در این حوزه قرار بگیریم، مصرفکننده روزافزون تولیدات غربی یا منطقهای خواهیم بود.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ضرورت دوری از اجتماعات ادامه داد: در یک سال و نیم اخیر شرایط قرنطینه موجب شده که مردم بیشتر در منزل بمانند که این امر، اهمیت توجه به سریالهای خانگی را مضاعف کرده است.
صالحی تصریح کرد: در کنار فرصتها و ضرورتها، نگاه آسیبشناسانه به مخاطرات این حوزه ضرورت دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد در تلاش است به این دو مقوله کنار یکدیگر توجه کند.
وی در تشریح مخاطرات سریالهای خانگی توضیح داد: نخستین مخاطره در این زمینه محتوایی است، بدین معنی که ضعف مضمون و مضامین سطحی، نابهنجاریها و عدول از مقررات اخلاقی، دینی، سیاسی و اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به حقوق مصرفکننده را دومین ضرورت در این حوزه دانست و ادامه داد: اگر سریال آنقدر کشش نداشته باشد که سازندگان ناچار باشند با آب بستن به آن سریال را طولانی کنند، به مثابه تضییع حقوق مصرفکننده است. در واقع اگر سریال محتوا و قصه نداشته باشد و صرفاً به دنبال درآمدزایی باشد، حقوق مصرفکننده تضییع میشود.
این عضو کابینه دولت روحانی با بیان اینکه منابع مالی تولید سریالهای خانگی باید شفاف و قابل اطمینان باشد، اظهار کرد: وزارت فرهنگ اقدامات متعددی را در راستای رفع مخاطرات مذکور، طی دو سال گذشته انجام داده است. علاوه بر این اقدامات آییننامهای به شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای حوزههایی که به اختیارات وسیعتر در مقرراتگذاری نیاز دارد، ارائه شده است.
صالحی با بیان اینکه دو شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش در حوزه شبکه نمایش خانگی وجود دارد، ادامه داد: هر فیلمنامه باید در شورای پروانه ساخت تصویب شود، در حال حاضر تمام فیلمنامه در این شورا بررسی میشود، اما پیش از این به صورت گذرا فیلمنامه بررسی میشد.
وی گفت: پیش از این تنها حلقه اول فیلم به شورای پروانه نمایش ارائه میشد، در حالی که اکنون ۶ حلقه از سریال باید به این شورا ارائه شود تا مجوز اکران دریافت کند. با این روش امکان اصلاح در سریال فراهم میشود.
سازندگان سریال باید خوداظهاری مالی داشته باشند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مسائل مالی مربوط به ساخت سریالهای خانگی توضیح داد: اکنون سازندگان سریال باید خوداظهاری مالی داشته باشند و میبایست پس از ساخت، پروانه مالکیت اخذ کنند، بدین معنی که مالکان، سهامداران و سرمایهگذاران مشخص باشند.
شورایی فراقوهای برای نظارت بر سریالهای خانگی نظارت ایجاد می شود
صالحی اضافه کرد: اگر آییننامه ارائهشده درباره سریالهای خانگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود، میتوان از فرصتهای این حوزه به درستی استفاده کرد. بر اساس این آییننامه مقرر شده که شورایی فراقوهای بر سریالهای خانگی نظارت داشته باشد، اینگونه که مسئولیت دبیرخانه این شورا همانند هیات نظارت بر مطبوعات با وزارت فرهنگ است، اما نمایندگانی از حوزههای علمیه، کمیسیون فرهنگی مجلس، صداوسیما و… در این شورا حضور دارند.
وی تصریح کرد: میبایست برای سریالهای خانگی مقررات روشنی در حوزه عقیدتی، اخلاقی، سیاسی، فنی و حرفهای تعریف کنیم تا سرمایهگذاران، بازیگران و حاکمیت بتوانند به روشنی به وظایف خود عمل کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سازوکارهایی برای شفافیت منابع مالی مورد نیاز به منظور ساخت سریالهای خانگی در نظر گرفته شده تا از مصادیقی مانند پولشویی جلوگیری شود.
صالحی در پایان تاکید کرد: به منظور دیپلماسی دفاعی برای کشور به منظور مصرف فرهنگی و دیپلماسی تهاجمی برای صدور فرهنگ انقلابی و اسلامی نیازمند سیاستگذاری راهبردی در حوزه سریالهای خانگی هستیم.
منبع: صبا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران
- نامه شورایعالی تهیهکنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد
- صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم