سینماسینما، علی نعیمی – عرضه محصولات فرهنگی در حوزه رسانههای دیداری و شنیداری به دو عرصه سینما و موسیقی تقسیم میشود؛ حوزه هایی که البته در جذب مخاطب رقیب جدی یکدیگر هستند و هر کدام با ترفندهایی تلاش دارند مخاطبان روزانه این حوزه را به سوی خود جذب کنند؛ مخاطبانی عادی که سبد خرید کالای فرهنگی آنها لاغر است و تنها میتوانند یکی، دو محصول صوتی و تصویری را خریداری کنند. در این میان اما برنده این رقابت کسی است که بتواند با تکیه بر ایدههای خلاقانه در حوزه پخش و تبلیغ مخاطب را به سوی خود بکشاند.
حسین مسافر آستانه مدیرعامل سابق موسسه رسانههای تصویری که مدتی هم رییس ستاد مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی بود درباره اتفاقهایی که در این حوزه افتاده است میگوید: زمانی که بنده وارد موسسه رسانههای تصویری شدم یک بحران بزرگ عرضه پخش را آزار میداد. آن هم خسارتی بود که سالانه بیش از ۱۰۰میلیارد تومان به سینمای ایران وارد میشد. این رقم در مقابل بودجه فرهنگی کشور یک فاجعه بود. یعنی در واقع با حساب سرانگشتی سه برابر بودجه فرهنگی کشور در یک سال است که در بخش سینما با وجود بخش خصوصی گویا نصف این مبلغ در حال چرخش است. این به کنار که نصف بدنه سینما از ترس یا ورشکستگی کامل در این عرصه الان بیرون از گود نشسته اما حقیقتا اگر جلو این روند زیرزمینی پخش به روز فیلمهای روی پرده گرفته نمیشد؛ امروز دیگر هنری به اسم سینما باقی نمیماند. نکتهای که حسین مسافر آستانه پیرامون معضل قاچاق آثار هنری اشاره میکند تاثیر مستقیمی است که روند تخریب آن بر عرضه محصولات فرهنگی میگذارد.
تاکنون در حوزه پخش با توجه به تنوع بازار نام این شرکتها بیشتر بر سر زبان است: موسسه رسانههای تصویری، قرن۲۱، تصویر دنیای هنر، حوزه هنری، جوانه پویا، جهان تصویر، پرده نقره ای، پارس ویدئو، تصویر گستر پاسارگاد و بنیاد فرهنگی ایرانیان که نام چندتای آنها به تازگی به این فهرست اضافه شده است. تیراژ ابتدایی برای تمامی فیلمهای توزیع شده در نوبت اول رقمی تقریبی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰هزار نسخه است که با وجود حجم بالای درخواست تقاضا در بازار برای بعضی از فیلمها این رقم به ۲میلیون هم رسیده است. «دایره زنگی» یکی از همین فیلمهاست که توسط موسسه قرن۲۱ توزیع شده و تا به امروز توانسته رقمی معادل ۲میلیون نسخه بفروشد.
البته «اخراجیها۳»، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» که همراه با پشت صحنه توزیع شدند هم با اختلاف دو، سه هزار نسخه در جایگاه دوم قرار میگیرند.
در میان شرکتها و موسسههای توزیع فیلمهای ویدئویی موسسه رسانههای تصویری که از سال۷۲ آغاز به کار کرده قدیمیترین شرکت ویدئویی است و تصویرگستر پاسارگاد که در سال ۸۹ آغاز به کار کرده جدیدترین شرکت است. موسسه قرن۲۱ با داشتن یک استودیو دوبلاژ حرفهای در روند توزیع فیلمهای هالیوودی و بالیوودی از باقی موسسات جلوتر است و تصویر دنیای هنر با ادغام و توافق بینالمللیاش با شرکت سونی پیکچرز تنها شرکتی است که توزیع بینالمللی را بیش از سایرین جدی گرفته است اما در این میان فعالیت شرکت جوانه پویا در خرید و توزیع فیلمهای سینمایی از بقیه خیلی بیشتر است. آنها سالانه با خرید ۵۰ فیلم ایرانی – قدیمی و جدید- و اختصاص بودجه یک و نیم میلیارد تومانی در هر سال برای خرید آثار خیلی جدی تر به این مقوله میپردازند. این شرکت همچنین یک کارخانه تولید سی دی خام دارد که در روند تولید و توزیع فیلمها قیمتهای اولیه کمتری را نسبت به باقی شرکتها برای خودشان تعریف کرده است.
هزینه نهایی تولید هر سی دی بسته به شرایط شرکت و خرید آن دارد اما تقریبا بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان برای هر محصول هزینه میشود که با توجه به مصوبه وزارت ارشاد باید به قیمت ۳۰۰۰ تومان فروخته شود تا سودی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان از بابت هر سی دی به جیب فروشنده برود؛ یعنی با این حساب هیچ درآمدی نمیتواند چنین سودی را به جیب فروشندگان بریزد. برای همین شاید یکی از دلایل کپی نشدن سی دیها همین سودی است که آنها را بینیاز از هر طمع دیگری میکند. البته تنها سود شرکتهای تولید و پخش محصولات تصویری که از این چرخه عایدشان میشود ۵۰تومان است. آنها با توجه به هزینههای صرف شده که شامل ساخت جلد و طراحی آن و خرید سی دی خام است و در نهایت بین ۷۵۰ تا ۸۵۰ تومان برآورد میشود که با افزودن ۵۰ تومان سود خالص به آن در نهایت سی دی فیلمها را به قیمت ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان بهدست فروشنده میرساند.
برای همین اگر میبینید که مثلا در طراحی جلد آنقدرها که باید و شاید دقت نمیشود و مثلا عکس صابر اَبر در فیلم «دایره زنگی» را روی جلد «مینای شهرخاموش» درج میکنند! یا تصویر محمدرضا فروتن در فیلم «بازنده» و «وقتی همه خواب بودند» روی جلد فیلم «اعتراض» نقش میبندد شما بگذارید به پای اینکه دخل با خرج این شرکتها جور در نمیآید. البته نمیتوان پیشبینی کرد که این روند چقدر میتواند به سینمای ایران کمک کند اما همین که توانسته ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه این سینما را دوباره به بخش توزیع سالم و هدفمند برگرداند دست مریزاد دارد.
بازار داغ خرید و فروش
معیارهای فروش در شبکه ویدئویی با فروش در سینماها بسیار متفاوت است. شاید بعضا فیلمهایی که فروش خوبی در اکران داشتهاند بتوانند در شبکه ویدئویی هم مخاطب را جذب کنند اما آمار و ارقام به ما میگوید فیلمهایی هم بودهاند که در اکران شکست سخت تجاری خوردهاند اما در عرضه شبکه ویدئویی تازه دیده شده و مردم ارزش آن را دانستهاند. مثال واضحاش فیلم تقاطع ساخته ابولحسن داوودی است که در اکران تنها توانست ۲۵۰ میلیون تومان بفروشد که با این فروش حتی نتوانست هزینههای تولید فیلم را دربیاورد اما در شبکه ویدئویی توانست با فروش ۱.۵ میلیون نسخه بیشتر از مخاطباش در سینما تماشاگر پای فیلماش بنشاند. و یا مثلا تلهفیلمی با نام جاده جنایت ساخته جهانبخش ایمانی فیلمی است که به منظور پخش در شبکه ویدئویی ساخته شده و توانسته در بین ده فیلم پرمخاطب موسسه رسانههای تصویری قرار بگیرد.
اما قیمت بعضی از فیلمهایی که توسط موسسات ویدئویی خریداری شدهاند و کمی نسبت به عرضه آن در بازار قیمت بالاتری دارند بیشتر فیلمهایی هستند که یا اکران پر سر و صدایی داشتهاند و یا حضور چهرههای درون فیلم بر فروش آن تاثیر گذاشته است.
در موسسه جوانه پویا فیلم توفیق اجباری با توجه به فروش بالای آن در اکران توسط این موسسه ۲۵۰ میلیون تومان خریداری شده است و فیلم رییس ساخته مسعود کیمیایی ۱۸۰ میلیون تومان خریداری شده است. جالب است بدانید فیلم سینمایی سنتوری که توسط این موسسه پیش خرید شده بود رقمی معادل ۳۰۰ میلیون تومان بوده که به دلیل لو رفتن فیلم در بساط دست فروشان این قرار داد منتفی شده است.
در سال ۸۷ فیلمهای پرمخاطب موسسه رسانههای تصویری که چند زیرگروه از جمله تصویردنیای هنر و جوانه پویا و جهان تصویر را در اختیار دارد با رتبهبندی ۱۰ فیلم پرمخاطب در چند رتبه نخست فیلمهای «انعکاس» ساخته «رضا کریمی» با فروش ۷۰۰ هزار نسخه، «زنها فرشتهاند» ساخته «شهرام شاهحسینی» با فروش ۵۵۰ هزار نسخه، فیلم «مادرزن سلام» ساخته «خسرو ملکان» ۶۵۰ هزار نسخه و فیلم «همیشه پای یک زن در میان است» ساخته «کمال تبریزی» با ۸۰۰ هزار نسخه پرمخاطبترین فیلمهای شبکه ویدئویی شدند.
با این اوصاف فیلمهایی که در این رتبهبندی قرار گرفتند فیلمهایی هستند که با قیمت بالایی به فروش رسیدهاند.
قیمت بعضی از خریدهای موسسات برای بعضی از فیلمها در نوع خود جالب است. به عنوان مثال فیلم سوپراستار ساخته تهمینه میلانی توسط موسسه رسانههای تصویری ۱۷۰ میلیون تومان خریداری شده است. که این قیمت نصف فروش فیلم در اکران آن است. این موسسه همچنین فیلمهای سه زن و کنعان را به ترتیب با قیمتهای ۱۵۰ و ۱۷۰ میلیون تومان خریداری کرده است که هر دوی آنها به شبکه ویدئویی راه یافتهاند. البته این موسسه فیلم آواز گنجشکها را هم با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان معادل نصف فروش اکران فیلم که ۴۰۰ میلیون تومان بوده است خریداری کرده است.
تصویر دنیای هنر نیز فیلمهای انعکاس با ۲۲۰ میلیون تومان، اخراجیها۱ با ۳۵۰ میلیون تومان و تقاطع با ۱۸۰ میلیون تومان شرکتی است که برای فیلمهای خود پول خوبی را پرداخت میکند.
موسسه پردهنقرهای هم که فیلم چارچنگولی را با رقم ۳۰۰ میلیون تومان خریداری کرده است برای فیلم «اخراجیهای ۲» که از لحاظ ریالی بعد از «محمد رسول الله» و «شهر موشها۲» سومین فیلم پرفروش سینمای ایران به حساب میآید با رقمی معادل ۶۰۰ میلیون تومان توسط این موسسه خریداری شد. البته این شرکت فیلمهای مجنون لیلی با ۱۳۰ میلیون و ایستگاه بهشت با ۷۰ میلیون تومان را خریداری کرده است که هر دو را نیز به شبکه پخش فرستاده است.
البته نمیتوان پیشبینی کرد که این روند چقدر میتواند به سینمای ایران کمک کند اما همین که توانسته است ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه این سینما را دوباره احیا کند دست مریزاد دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- رونمایی از کتاب بیتا / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید