تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۱۰/۱۰ - ۱۹:۴۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 193273

سینماسینما، محمد حقیقت: یک «دکتر سناریو» در هفته ۳۰۰,۰۰۰ دلار در هالیوود دستمزد می‌گیرد!

در امریکا رایج است که سناریست‌ها برای بهترشدن فیلمشان، آن‌را به دکتر نشان می‌دهند. حدود سی سال پیش وقتی آقای مهرجویی در پاریس به من گفت که سناریو فیلمش را فرستاده در هالیوود، پیش یک دکتر، که معاینه کند، فکر کردم شوخی می‌کند، اما او خیلی جدی این حرف را می‌زد و لبخندی هم به لب داشت و می‌گفت دستمزد بالایی هم برای مداوای حال این مریض(سناریو) می‌گیرند! دیشب در یک نشریه سینمایی امریکایی در مورد بالاترین دستمزد یک دکتر سناریو خواندم و به یاد آقای مهرجویی افتادم. در هالیوود، آقای اسکات فرانک، برای مطالعه عمیق یک سناریو و درمان آن، در هفته مبلغ سیصدهزار دلار دریافت می‌کند.

او روی فیلمنامه‌های زیادی کار کرده از جمله نجات سرباز رایان اثر اسپیلبرگ، گراویتی (جاذبه)، X-Men, بازی‌های گرسنگی، وغیره کار کرده است. خودش اعتقاد دارد که البته دستمزدش خیلی بالا است. اما به سناریوها اعتبار می‌بخشد. او همچنان روی سناریوهای سودربرگ و برخی از فیلم‌های ساخت نتفلیکس هم کار کرده است.

در هالیوود گفته می‌شود وقتی کارگردانی می‌خواهد سناریوی خود را به تهیه‌کننده‌ای پیشنهاد کند می‌گوید: اسکات فرانک، دکتر سناریو من بوده است. کارهایی که او در سناریوی دیگران انجام می‌دهد، شخصیت‌ها را پرورش می‌دهد، صحنه‌هایی را پیشنهاد و تعدادی از آنها را حذف می‌کند . او گاه پرسوناژهایی اضافه می‌کند، مثلا در سیاره میمون‌ها، پیشنهادهای اساسی در ورسیون نهایی داده؛ البته همین روزنامه سینمایی می‌افزاید که همه پیشنهادهایی هم که اسکات فرانک در سناریوها داده، عملکرد آن‌چنانی نداشته است. چندین سال پیش از او خواسته بودند برای بازسازی سناریوی صورت زخمی، ورسیون معادل آن را بنویسد که وی در این زمینه ناموفق بوده است. او در حال حاضر مشغول نوشتن سناریو و کارگردانی سریال‌های تلویزیونی است.

عکس از گرگ میلر، نیویورکر

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها