آکادمی اسکار پس از انتقادات گسترده، از سکوت درباره بازداشت کارگردان فلسطینی حمدان بلال، به صورت رسمی عذرخواهی کرد.
به گزارش سینماسینما، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در پی انتقادات فزاینده درباره عدم حمایت عمومی از حمدان بالال، کارگردان فلسطینی فیلم مستند برنده اسکار «سرزمین دیگری نیست»، که اخیراً توسط نیروهای اسرائیلی بازداشت شده بود، بیانیهای برای ۱۱ هزار عضو خود ارسال کرد.
آکادمی در متنی که منتشر کرده به صراحت نام بلال را ذکر کرده و به دلیل حذف نام او و فیلمش از بیانیه ارسالی اوایل هفته عذرخواهی کرد.
در این نامه آمده است: «روز چهارشنبه، نامهای در پاسخ به گزارشهای خشونت علیه فیلمساز برنده اسکار حمدان بلال، کارگردان مشترک فیلم «سرزمین دیگر وجود نیست»، در ارتباط با بیان هنری او ارسال کردیم. متأسفیم که نتوانستیم مستقیماً به آقای بلال و فیلم او با نام اشاره کنیم. ما صمیمانه از آقای بلال و تمام هنرمندانی که از بیانیه قبلی ما احساس بیپشتیبانی کردند عذرخواهی میکنیم و میخواهیم واضح بگوییم که آکادمی هرگونه خشونت از این دست را در هر نقطه از جهان محکوم میکند. ما از سرکوب آزادی بیان تحت هر شرایطی متنفریم.»
به گزارش ورایتی، این پیام که توسط بیل کرامر، مدیرعامل آکادمی و جانت یانگ، رئیس آکادمی امضا شده بود، نشاندهنده پذیرش سازمان از میزان خشم اعضا بود.
هیات مدیره آکادمی و مقامات ارشد در واکنش به افزایش انتقادات جلسه اضطراری تشکیل دادند تا در مورد پاسخ خود در میان این واکنشها بحث کنند.
آکادمی روز چهارشنبه بیانیهای منتشر کرد که در آن «آسیب رساندن به هنرمندان» را محکوم کرد، اما به نام افراد اشارهای نشد. تا صبح پنجشنبه، نامهای در بین اعضای آکادمی در حال گردش بود که به عدم حمایت از حمدان بلال انتقاد میکرد. تا بعدازظهر جمعه، ۶۹۰ عضو آکادمی – از جمله مارک روفالو، آوا دوورنای و فیلمساز برنده اسکار آلفونسو کوارون – این نامه را امضا کرده بودند که سکوت آکادمی را پس از گزارش بازداشت بلال توسط مقامات اسرائیلی محکوم میکرد.
در نامه آمده است: «ما حمله وحشیانه و بازداشت غیرقانونی فیلمساز فلسطینی برنده اسکار، حمدان بالال، توسط شهرکنشینان و نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری را محکوم میکنیم. بردن یک اسکار کار آسانی نیست. اکثر فیلمهای رقابتی از توزیع گسترده و کمپینهای با هزینه گزاف بهره میبرند… اینکه «سرزمین دیگری نبست» بدون این مزایا برنده اسکار شد، نشاندهنده اهمیت این فیلم برای اعضای رأیدهنده است. هدف قرار دادن بلال فقط حمله به یک فیلمساز نیست – این حمله به تمام کسانی است که جرات میکنند شاهد باشند و حقایق ناخوشایند را بیان کنند.»
این فیلم که زندگی جامعه فلسطینی در کرانه باختری را در مواجهه با جابجایی اجباری توسط نیروهای اسرائیلی به تصویر میکشد، در جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۳ به نمایش درآمد و هم جایزه هیات داوران مستند و هم جایزه تماشاگران را به دست آورد. با وجود تحسین گسترده در جشنوارهها، این فیلم پس از خودداری توزیعکنندگان از پخش آن، به صورت خودگردان در آمریکا منتشر شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





