آکادمی اسکار پس از انتقادات گسترده، از سکوت درباره بازداشت کارگردان فلسطینی حمدان بلال، به صورت رسمی عذرخواهی کرد.
به گزارش سینماسینما، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در پی انتقادات فزاینده درباره عدم حمایت عمومی از حمدان بالال، کارگردان فلسطینی فیلم مستند برنده اسکار «سرزمین دیگری نیست»، که اخیراً توسط نیروهای اسرائیلی بازداشت شده بود، بیانیهای برای ۱۱ هزار عضو خود ارسال کرد.
آکادمی در متنی که منتشر کرده به صراحت نام بلال را ذکر کرده و به دلیل حذف نام او و فیلمش از بیانیه ارسالی اوایل هفته عذرخواهی کرد.
در این نامه آمده است: «روز چهارشنبه، نامهای در پاسخ به گزارشهای خشونت علیه فیلمساز برنده اسکار حمدان بلال، کارگردان مشترک فیلم «سرزمین دیگر وجود نیست»، در ارتباط با بیان هنری او ارسال کردیم. متأسفیم که نتوانستیم مستقیماً به آقای بلال و فیلم او با نام اشاره کنیم. ما صمیمانه از آقای بلال و تمام هنرمندانی که از بیانیه قبلی ما احساس بیپشتیبانی کردند عذرخواهی میکنیم و میخواهیم واضح بگوییم که آکادمی هرگونه خشونت از این دست را در هر نقطه از جهان محکوم میکند. ما از سرکوب آزادی بیان تحت هر شرایطی متنفریم.»
به گزارش ورایتی، این پیام که توسط بیل کرامر، مدیرعامل آکادمی و جانت یانگ، رئیس آکادمی امضا شده بود، نشاندهنده پذیرش سازمان از میزان خشم اعضا بود.
هیات مدیره آکادمی و مقامات ارشد در واکنش به افزایش انتقادات جلسه اضطراری تشکیل دادند تا در مورد پاسخ خود در میان این واکنشها بحث کنند.
آکادمی روز چهارشنبه بیانیهای منتشر کرد که در آن «آسیب رساندن به هنرمندان» را محکوم کرد، اما به نام افراد اشارهای نشد. تا صبح پنجشنبه، نامهای در بین اعضای آکادمی در حال گردش بود که به عدم حمایت از حمدان بلال انتقاد میکرد. تا بعدازظهر جمعه، ۶۹۰ عضو آکادمی – از جمله مارک روفالو، آوا دوورنای و فیلمساز برنده اسکار آلفونسو کوارون – این نامه را امضا کرده بودند که سکوت آکادمی را پس از گزارش بازداشت بلال توسط مقامات اسرائیلی محکوم میکرد.
در نامه آمده است: «ما حمله وحشیانه و بازداشت غیرقانونی فیلمساز فلسطینی برنده اسکار، حمدان بالال، توسط شهرکنشینان و نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری را محکوم میکنیم. بردن یک اسکار کار آسانی نیست. اکثر فیلمهای رقابتی از توزیع گسترده و کمپینهای با هزینه گزاف بهره میبرند… اینکه «سرزمین دیگری نبست» بدون این مزایا برنده اسکار شد، نشاندهنده اهمیت این فیلم برای اعضای رأیدهنده است. هدف قرار دادن بلال فقط حمله به یک فیلمساز نیست – این حمله به تمام کسانی است که جرات میکنند شاهد باشند و حقایق ناخوشایند را بیان کنند.»
این فیلم که زندگی جامعه فلسطینی در کرانه باختری را در مواجهه با جابجایی اجباری توسط نیروهای اسرائیلی به تصویر میکشد، در جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۳ به نمایش درآمد و هم جایزه هیات داوران مستند و هم جایزه تماشاگران را به دست آورد. با وجود تحسین گسترده در جشنوارهها، این فیلم پس از خودداری توزیعکنندگان از پخش آن، به صورت خودگردان در آمریکا منتشر شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





