تاریخ انتشار:۱۴۰۳/۰۴/۱۵ - ۱۸:۱۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 198330

سینماسینما، پاریس:

تا برگزاری کنفرانس مطبوعاتی هشتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز در روز ۲۳ ژوئیه، بیست روزی بیشتر نمانده است، حالا که حرارت خبرهای جشنواره کن رو به سردی گذاشته، محافل سینمایی جهان چشم به راه جشنواره ونیز هستند.

آقای آلبرتو باربرا، مدیر جشنواره به همراه بقیه اعضای کمیته‌های انتخاب، در مرحله نهایی کردن لیست فیلم های انتخابی خود هستند. بر مبنای شنیده‌ها حداقل ۲۰۰۰ فیلم بلند از سراسر دنیا به ونیز پیشنهاد شده، اما در حال حاضر سایت جشنواره فقط فیلم افتتاحیه «بیتل جویس» ساخته تیم برتون، که اثری فانتاستیک است را رسما اعلام کرده‌ است. در این فیلم بازیگران بین المللی از جمله مونیکا بلوچی، مایکل کیتون، جنا اورتگا، حضور دارند. اما کنجکاوی ها برای حضور بقیه آثار در ونیز شدت گرفته است. در اخبار سایت های گوناگون صحبت از «جوکر، جنون دو نفره » ساخته تاد فیلیپس (ادامه جوکر که موفقیت جهانی اش از ونیز شروع شده بود)، «ماریا» ساخته پابلو لوریان درباره آواز خوان ستایش شده اپرا، ماریا کالاس، با شرکت آنجلینا جولی، است.

همچنین فیلم کمدی «گرگ ها» ساخته جان واتس با شرکت جرج کلونی و براد پیت، دو بازیگر بسیار دوست داشتنی، فیلم «عجیب و غریب» ساخته لوکا گوادانینو، اقتباس از رمان ویلیام بروک، «در دست دانته» از جولیان اشنابل، که کارگردان ویژه ای است و دیر به دیر فیلم می‌سازد. در این فیلم آل پاچینو نیز بازی دارد. از سورپرایزهای جشنواره ونیز هم می‌توان از فیلمی با بازی مارتین اسکورسیزی یاد کرد بنام کمدی الهی، (عنوان موقتی است) در این فیلم عمر ایساک، جان مالکوویچ و غیره هم بازی دارند. سوژه فیلم مربوط یک کتاب دستنوشته از «کمدی الهی» است که این کتاب در کتابخانه واتیکان پیدا می‌شود و بحث بر سر اصل یا تقلبی بودن آن بین متخصص ها و گانگستر ها بالا می‌گیرد!

با این حساب حضور بازیگران سرشناس بین المللی در جشنواره ونیز ۲۰۲۴ بسیار خواهد بود. جدا از این در رسانه های فرانسوی حضور حداقل دو اثر از این کشور را در مسابقه قطعی می دانند. از سینمای ایتالیا طبق معمول در آخرین لحظات مدیر جشنواره درباره آنها تصمیم می گیرد. از سینمای ایران بر مبنای شنیده ها در بخش جنبی «روزهای مولفین» یا – روزهای ونیز- که برابر با ۱۵ روز کارگردانان کن است، یک فیلمساز ایرانی حضور خواهد داشت و در بخش رسمی جشنواره صحبت از شانس دو فیلم نیز می شود، که یکی از آنها می‌تواند ساخته کارگردان مشهور ایرانی باشد. اما همچنان باید منتظر بود تا رسما از سوی جشنواره اعلام شود.

آنچه مسلم است اینکه طبق روال هرسال بیش از سی فیلم از سینماگران ایرانی داخل و خارج از کشور، به بخش های مختلف ونیز مثل هفته منتقدین، روزهای مولفین، افق ها و مسابقه پیشنهاد شده است. رییس هیئت داوران بخش مسابقه ایزابل هوپر خواهد بود که قبلا با فیلمی از کلود شابرول جایزه بازیگری ونیز را برده بود. جدا از جوایزی که توسط هیئت داوران داده خواهد شد، فعلا دو جایزه افتخاری شیر طلا، برای یک بازیگر و یک کارگردان در نظر گرفته شده است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها