اولمی برنده جوایز نخل طلایی جشنواره کن و شیر طلایی جشنواره ونیز بود و فیلم «بلیتها» را به همراه عباس کیارستمی و کن لوچ کارگردانی کرد
به گزارش سینماسینما، ارمانو اولمی کارگردان و فیلمنامهنویس کهنهکار ایتالیایی از دنیا رفت. او ۸۷ ساله بود. اولمی برای فیلمهای انسانگرایانه که در آن معنویت و مضامین اجتماعی را مورد کندوکاو قرار میداد، شهرت داشت.
اولمی در بیمارستانی در آسیاگو در شمال ایتالیا درگذشت، جایی نه چندان دور از باسانو دل گراپا که از دهه ۱۹۸۰ در آنجا یک مدرسه فیلمسازی خلاق را اداره میکرد. علت دقیق مرگ او هنوز معلوم نیست، اما اولمی مدتی بود با بیماری دست و پنجه نرم میکرد.
اولمی کار در دنیای سینما را با ساخت مستندهای کوتاه شروع کرد و اغلب با بازیگران غیرحرفهای کار میکرد. او در ۱۹۷۸ با فیلم «درختی با کندههای چوبی» جایزه نخل طلایی بهترین فیلم جشنواره کن را دریافت کرد.
او همچنین در ۱۹۸۸ برای فیلم «افسانه الکلی مقدس» برنده جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز شد. اولمی این فیلم را از روی کتابی نوشته یوزف روت نویسنده اتریشی ساخت. داستان درباره مردی بیخانمان با بازی روتگر هائر است که زیر پلهای پاریس زندگی میکند.
برگزارکنندگان جشنواره ونیز در ۲۰۰۸ نیز جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد را به او اعطاء کردند. اولمی آن سال در ونیز خود را تحت تأثیر نئورئالیسم ایتالیاییِ روبرتو روسلینی و ویتوریو دسیکا دانست و گفت: آن زمان تماشاگران نمیدانستند در برابر دو شاهکار پس از جنگ روسلینی، «رم شهر بیدفاع» و «آلمان سال صفر»، چطور واکنش نشان بدهند. سینمای روسلینی، دسیکا و… سینمای مردان شریف نئورئالیسم است که به شما اجازه میدهد خودتان را روی پرده تشخیص بدهید.
او در عین حال با نام بردن از فیلمهایی مانند «ستاره» پائولو سورنتینو درباره جولیو آندروتی سیاستمدار معروف ایتالیایی، گفت: در سالهای اخیر نشانههای رنسانس در صنعت فیلمسازی ایتالیا دیده میشود. سینما بار دیگر به نقش خود بهعنوان ابزاری از تمدن پی برده است.
برگزارکنندگان جشنواره ونیز در سال ۲۰۱۱، اولمی را در کنار مارکو بلوکیو و برناردو برتولوچی، یکی از سه فیلمساز شاخص و در قید حیات سینمای ایتالیا توصیف کردند.
اولمی در ۲۰۰۵ فیلم «بلیتها» را به همراه عباس کیارستمی و کن لوچ کارگردانی کرد. در سال ۲۰۰۱ فیلم «The Profession of Arms» به کارگردانی او در بخش مسابقه جشنواره کن روی پرده رفت.
ارمانو اولمی متولد ۲۴ ژوئیه ۱۹۳۱ در برگامو در لومباردی بود. او در ۱۹۶۱ برای فیلم «شغل» با بازی همسرش لوردانا دتو برنده جایزه دیوید دی دوناتلو بهترین کارگردانی شد و برای «افسانه الکلی مقدس» و «The Profession of Arms» دو بار دیگر این جایزه را گرفت. اولمی در ۲۰۰۴ نیز جایزه یوزپلنگ افتخاری جشنواره فیلم لوکارنو را دریافت کرد.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
آخرین ها
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار