گرچه تعداد زیادی کارگردان با یک فیلم، بسیار موفق داریم اما معدود سینماگرانی تاکنون توانستهاند در همه آثار خود سطحی بالا از کیفیت را حفظ کنند.
به گزارش سینماسینما، مجله انگلیسی «Far Out» در گزارشی به مرور فیلمسازانی پرداخته که به اصطلاح فیلم بد نمیسازند و آثار آنها همگی به درجهای از موفقیت دست یافتهاند، بر خلاف کارگردانی که شاید یک شاهکار سینمایی در کارنامه خود داشته باشند اما نتوانستند روند موفقیت خود را در ادامه فعالیتشان به پیش ببرند.
«مارتین اسکورسیزی» اولین نامی است که در میان این کارگردانان به ذهن خطور میکند، گرچه فیلم هایی چون «هوانورد» و «سکوت» از ساخته های این کارگردان ۷۸ ساله به عقیده برخی اندکی طولانی مدت و سانتیمامتال به نظر برسد اما به هیچ عنوان فیلم های بدی نیستند و دیگر آثار او در فهرست برترین فیلم ها قرار می گیرند.
«اسکورسیزی» در طول دوران فعالیت خود در سبک های مختلفی از «خیابانهای پائین شهر» تا «جزیره شاتر» فیلم ساخته و نقطه اشتراک همه ماجراجوایی سینمایی او کیفیتی آثاری است که با مخاطبان سهیم میشود.
«کریستوفر نولان» نیز از آن دسته سینماگرانی نیست که نه تنها که با حفظ تداوم همچنان فیلم های موفق و هیجان انگیز میسازد، بلکه معمولا پروژه های سینمایی خود را با بودجه ای کمتر از برآورد اولیه و زمانی زودتر از موعد برنامه ریزی آماده می کند و به همین دلیل هر استودیو فیلمسازی و تهیه کننده ای بی تاب همکاری با اوست.
«نولان» که به خوبی نیاز مخاطب سینما را می شناسد و می داند در مقطع کنونی چه چیزی برای آنها سرگرم کننده است، از خلاق ترین کارگردانان تمام ادوار است.
اصغر فرهادی کارگردان ایرانی که دو جایزه اسکار بینالمللی در کارنامه دارد، سینماگر مولفی است که در آثارش به عمق درون احساسات انسانی می پردازد و گرچه شاید در رادار همه فیلم دوستان قرار نداشته باشد، اما بهترین جا برای شروع تماشای آثار او فیلم «جدایی» است. پرداخت صادقانه و پراحساس فرهادی به موضوع انسانیت، تاثیرگذار و هنری است.
«بونگ جون-هو» دیگر کارگردان آسیایی حاضر در این فهرست است که سال گذشته با کسب اسکار بهترین فیلم با «اَنگل» توجهات را بیش از پیش به سمت خود جلب کرد اما این کارگردان کره ای پیش از سال ۲۰۲۰ نیز چندین فیلم کلاسیک و موفق چون «خاطرات قتل» و «سگهایی که پارس میکنند گاز نمیگیرند» را نیز به سینما آورده بود.
«جان هرت» بازیگر انگلیسی که در فیلم «برف شکن» برای «بونگ جون-هو» بازی کرده پیش از این در اظهار نظری او را یکی از بهترین کارگردانانی توصیف کرده بود که تاکنون مقابل دوربینش رفته است. «بونگ جون-هو» کارگردانی است که در ساخت آثارش به روح فیلمنامه هایش بسیار وفادار است و به خوبی می داند چگونه با هدایت بازیگران، به فیلمنامه زندگی ببخشد.
«کوئنتین تارانتینو» از کارگردانان کمال گرای سینماست که اعلام کرده پس از ساخت دهمین فیلم بلند خود از دنیای سینما خداحافظی می کند و کار خود را در عرصه ادبیات و یا نقد سینما پی خواهد گرفت.
«تارانتینو» پیش از نهمین ساخته اش «روزی روزگاری در هالیوود» ساخت فیلمهای موفقی چون «سگهای انباری»، «داستان عامه پسند»، «بیل را بکش»، «حرامزده های لعنتی» و «هشت نفرت انگیز» را در کارنامه سینمایی دارد.
برادران «کوئن» که از چیره دست ترین فیلمنامه نویسان هالیوودی نیز هستند و آثاری چون «جای برای پیرمردها نیست»، «فارگو»، «بارتون فینک»، «ای برادر کجایی؟» و … را به سینما آورده اند در کنار «دنیس ویلنوو» کارگردان فرانسوی- کانادایی، «مارتین مکدونا» و دو فیلمساز زن یعنی «کلی رایکارت» و «گرتا گرویگ» دیگر چهره های حاضر در فهرست کارگردانانی هستند که فیلم بد نمی سازند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی
- اکران و نقد «مادر» در سینما اندیشه
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- کوین اسپیسی: آرزو دارم اسکورسیزی برای یک فیلم با من تماس بگیرد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- کسی برای شهرت، تره هم خُرد نمیکند/ جورج کلونی از بزرگ کردن فرزندانش در هالیوود صرفنظر کرد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





