بازیگر برنده اسکار برای فیلم «ماهزده» در ۸۹ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، المپیا دوکاکیس بازیگر تحسینشده که بیش از همه برای ایفای نقش در فیلم «ماهزده» شناخته میشد و برای ایفای این نقش برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل شده بود، در ۸۹ سالگی درگذشت.
آپولو برادر این بازیگر نوشت: المپیا خواهر عزیز من امروز صبح در نیویورک از دنیا رفت. پس از چند ماه بیماری وی سرانجام در کنار همسرش لویی به آرامش رسید.
المپیا دوکاکیس وقتی ۵۶ ساله بود به لطف بازی در فیلم «ماهزده» برنده اسکار شد و به شهرت رسید. در آن فیلم او نقش یک شخصیت فوقالعاده کمیک را بازی کرد که «شِر» خواننده سرشناس در نقش دختر او بازی کرده بود.
همان زمان واشینگتن پست نقشآفرینی وی در نقش این شخصیت را تحسین کرده و ضمن تمجید از بازیگران مکمل فیلم از جمله شِر و نیکلاس کیج، پیشبینی کرده بود که شخصیت رز به عنوان یک مادر خسته از دنیا، بتواند اسکار را برای دوکاکیس به ارمغان بیاورد.
وی بازیگر فیلمهای تحسین شده دیگری چون «ماگنولیاهای فولادی» در سال ۱۹۸۹، «دختر شاغل» در سال ۱۹۸۸ و «قطعه موسیقی آقای هالند» در سال ۱۹۹۵ بود.
این بازیگر در فیلم پرفروش «ماگنولیاهای فولادی» در کنار جولیا رابرتز، سالی فیلد، شرلی مکلین بازی کرده و در نقش یک بیوه ثروتمند ظاهر شده بود که با اقبال زیادی روبرو شد.
وی همچنین بازیگر کمدی رمانتیک وودی آلن در سال ۱۹۹۵ با عنوان «آفرودیت توانا» بود.
دوکاکیس که بیشتر در نقش مادران تندخو بازی می کرد همین نقش را در مقابل کریستی الی در فیلم «ببین چه کسی حرف میزند» در سال ۱۹۸۹ و «پدر» در سال ۱۹۸۹ ایفا کرد.
المپیا دوکاکیس همچنین در تلویزیون نیز از سابقه زیادی برخودار بود و سه بار نامزدی امی را به دست آورده بود که اولی برای فیلم «روز شانس»، دومی برای «قصههای بیشتری از شهر» و سومی برای مینی سریال «ژاندارک» در سال ۱۹۹۹ بود.
وی دختر یک مهاجر یونانی بود که نمایشهای کلاسیک یونانی را روی صحنه میبرد. دوکاکیس پس از اینکه از رشته هنرهای نمایشی در سال ۱۹۵۸ فارغالتحصیل شد راهی نیویورک شد و نخستین بار سال ۱۹۶۲ در سریال «پزشکان و پرستاران» جلوی دوربین رفت و همان سال به عنوان بازیگر مهمان در سریال محبوب «دکتر کیلدر» بازی کرد.
لویی زوریک همسر دوکاکیس که بازیگر تئاتر بود سال ۲۰۱۸ در ۹۳ سالگی درگذشت.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





