اولیور استون کارگردان آمریکایی با ساخت یک مستند جدید درباره ترور جان اف کندی، بار دیگر بر لزوم منتشر کردن اسناد این ترور اصرار کرد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از هالیوود ریپورتر، اولیور استون کارگردان برنده جایزه اسکار مقالهای نوشته و در آن میگوید جو بایدن و دونالد ترامپ در زمینه شفافیت درباره قتل رییسجمهور جان اف. کندی در روز بیستودوم نوامبر ۱۹۶۳ با هم فرق زیادی ندارند.
این کارگردان که به تازگی مستند جدیدی با عنوان «بازبینی جیافکی: درون آیینه» با اقتباس از کتاب غیرداستانی «سرنوشت خیانتبار: جیافکی، کوبا و پرونده گریسون» نوشته جیمز دیاوژنیو در سال ۱۹۹۲ ساخته است، بار دیگر در این فیلم به ابهامات در پرده نگه داشته شده ترور کندی اشاره کرده است.
این فیلم مستند نخستین بار در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ به نمایش درآمد و استون از این کتاب به عنوان کتابی مهم در ساخت فیلم داستانیاش در سال ۱۹۹۱ یاد کرد.
در سال ۱۹۹۱، بحثهای بسیاری در مورد فیلم «جیافکی» که استون نوشت و کارگردانی کرد به وجود آمد و خودش میگوید یک دلیلش این بود که در پایان فیلم، او به این نکته اشاره کرد که اسناد آخرین تحقیق در مورد قتل کندی تا سال ۲۰۲۹ محرمانه باقی خواهد ماند. این مسئله باعث شکلگیری انتقادهایی شد و کنگره در موردش جلسه برگزار کرد.
بعد از آن یک کمیته پنجنفره شهروندی تشکیل شد تا انتشار هر گونه اسناد محرمانه در مورد این پرونده را بازبینی کند. این کمیته بین سالهای ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ حدود ۶۰ هزار سند شامل ۲ میلیون صفحه مدارک را بازبینی کرد. اما زمان چهار سالهاش کافی نبود و تمدید هم نشد.
اولیور استون در مقالهاش به این نکته اشاره کرد که قانونی که در سال ۱۹۹۲ پس از انتقادها وضع شد گفته بود اسناد تا روز بیستوششم اکتبر ۲۰۱۷ علنی خواهند شد. آن روز ماموران سیآیای و افبیآی با دونالد ترامپ ملاقات کردند و او این تاریخ را یک بار به مدت شش ماه و یک بار به مدت سه سال به تعویق انداخت.
استون مینویسد: خیلیها فکر کردند بایدن از مسیر ترامپ جدا میشود و بلافاصله همه چیز را در تاریخ قانونی بیستوششم اکتبر عمومی میکند، اما او این کار را نکرد. او حالا به سیآیای و افبیآی تا روز پانزدهم دسامبر ۲۰۲۲ وقت داده تا از قانون پیروی کنند.
این کارگردان اشاره کرد که ترامپ و بایدن روی هم رفته پنج سال دیگر اعمال قانون را به تعویق انداختند و به این ترتیب، مردم تا آن موقع باید ۵۹ سال برای عمومی شدن اسناد ترور کندی صبر کنند.
استون در نهایت نوشت: به یک نکته دیگر هم در مورد تصمیم بایدن باید اشاره شود و آن این است که او در سال ۱۹۹۲ عضوی از مجلس سنایی بود که قانون عمومی شدن اسناد جیافکی را امضا کرد، اما حالا او با رییسجمهور قبلی همنظر است که تقریباً سه دهه زمانی کافی برای اجرا کردن این قانون نیست.
فیلم «جیافکی» که نامزد دریافت ۸ جایزه اسکار از جمله برای بازی کوین کاستنر در نقش بازپرس بخش قضایی شد، دو جایزه تدوین و فیلمبرداری را دریافت کرد.
فیلم مستند و جدید وی از ۱۲ نوامبر امسال به صورت ویدیویی در دسترس است و ۲۲ نوامبر در شبکه شوتایم روی آنتن میرود و در بریتانیا و ایرلند از ۲۶ نوامبر راهی سینماها خواهد شد. روایتهای این فیلم توسط ووپی گلدبرگ و دونالد ساترلند انجام شده است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رابرت دنیرو: دلقکها را تا زمانی که به دیکتاتورهای شرور تبدیل شوند، جدی نمیگیریم!
- خشم هالیوود از تبرئه شدن ترامپ
- خوشحالی چهرههای مطرح هالیوود از رفتن ترامپ و آمدن بایدن
- اجرای موسیقی زنده توسط لیدی گاگا و جنیفر لوپز در مراسم تحلیف جو بایدن/ تصمیم هالیوود برای حمایت از بایدن
- واکنش سینماگران آمریکایی به حمله هواداران ترامپ به کنگره/ فاکس را تحریم کنید!
- جیم کری دیگر نقش جو بایدن را بازی نمیکند
- واکنش چهرههای مشهور هالیوود به پیروزی جو بایدن/ ترامپ! تو اخراجی
- میشلین روکبرون، همسر شون کانری: او دیگر قادر به ابراز وجود نبود/ ناگفتههای خانواده کانری
- جشنواره لومیر آغاز به کار کرد
- نسبت ترامپ و سینما/ سطحیسازی و مخاطب حداکثری
- جیم کری در نقش یک نامزد انتخاباتی
- اعتراض بازیگر «روز استقلال» به کاری که ترامپ با این فیلم کرد
- انتقاد تند یک کارگردان سینمای هالیوود از ترامپ/ ترامپ یک تروریست است
- رابرت دنیرو: منتظر دیدن ترامپ در زندان هستم
- ساخت یک سریال براساس کتاب رئیس سابق FBI
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





