در حالی که چند روز از معرفی نامزدهای اسکار نود و ششم میگذرد، نادیده گرفتن «باربی» در بخش کارگردانی و بازیگر زن اول با اظهارنظرهای متفاوتی روبهرو شده که سر تمامشدن ندارد.
به گزارش سینماسینما، در حالی که «باربی» پس از کسب ۸ نامزدی اسکار از روز جمعه دوباره بر پرده سینماها رفت و فعلا اکرانی یک هفتهای برای آن در نظر گرفته شده، بحث درباره نادیده گرفته شدن «باربی» در فهرست نامزدهای اسکار ۲۰۲۴، که گرتا گرویگ، فیلمساز «باربی» و بازیگر اصلی آن مارگو رابی را از رقابت در بخش بهترین کارگردان و بازیگر حذف کرد، هنوز به پایان نرسیده و هر روز اظهار نظری در این باره صورت میگیرد. میشل یئو که سال پیش برای فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» اسکار بهترین بازیگر زن را دریافت کرد، جدیدترین چهرهای است که در این باره صحبت کرده است.
یئو در این باره گفت: به نظر میرسد شادی و ناامیدی دست به دست هم میدهند. تعداد نامزدی برای راه یافتن همه آنها که محق هستند، وجود ندارد. تنها راه این است که بپذیریم همه چیز بسیار رقابتی است و هیچ تضمینی وجود ندارد؛ زیرا شما تنها رایدهنده نیستید، واقعا گسترده است. خدا را شکر که فیلم «باربی» نامزد بهترین فیلم شد!
وی افزود: شما با خودتان فکر میکنید: چطور است که نامزد بهترین فیلم شدهاید اما بهترین کارگردانی نه؟ اما این اتفاق میافتد و من متاسفم که این اتفاق برای «باربی» افتاد زیرا یکی از موفقترین و محبوبترین فیلمها است و فروشش در گیشه این را نشان میدهد.
مخالفت با راهنیافتن «باربی» به این ۲ بخش اسکار، ابتدا توسط ۲ بازیگر فیلم که نامزدی اسکار را کسب کردند مطرح شد و رایان گاسلینگ و آمریکا فرارا به این امر انتقاد کردند. فرارا به ورایتی گفت ندیدن نامهای گرویگ و رابی در بخشهای بهترین کارگردان و بهترین بازیگر زن، «بسیار ناامیدکننده» بود.
فرارا در توضیح حرفش افزود: گرتا تقریبا هر کاری که یک کارگردان میتوانست انجام دهد را انجام داد تا سزاوار این رقابت باشد. او این جهان را خلق کرد و چیزی را که برای بیشتر مردم ارزش ذاتی ندارد به یک پدیده جهانی بدل کرد و حالا ندیدن او در این فهرست ناامید کننده است.
گاسلینگ هم با انتشار بیانیهای گفت: اگر بگویم از اینکه آنها در این ۲ بخش نامزد نشدهاند ناامید شدم، دست کم گرفتن مطلب است. بر خلاف همه مشکلات، چند عروسک بیروح ما را به خنده انداختند، قلب ما را شکستند، فرهنگ را پیش بردند و تاریخ را ساختند. کار آنها باید در کنار سایر نامزدهای بسیار شایسته به رسمیت شناخته میشد.
هیلاری کلینتون اولین چهرهای بود که پس از ۲ بازیگر معترض فیلم، وارد میدان شد و پیامی را برای گرویگ و رابی ارسال کرد که در آن نوشته بود: در حالی که گیشه را بردید، اما مجسمه طلایی را به خانه نبردید، میلیونها طرفدار شما را دوست دارند. شما هر ۲ خیلی بیشتر از «کناف» هستید. (اشارهای به انتهای باربی که شخصیت کِن نام خودش را با «ایناف» به معنی کافی ترکیب میکند).
با تشدید مناقشات درباره اسکار در فضای مجازی، ووپی گلدبرگ، برنده EGOT (امی، گلدنگلوب، اسکار و تونی) تلاش کرد تا به تماشاگران سینما بگوید این کار به معنی نادیده گرفتن و محروم کردن کسی نیست و از آنها خواست تا این واکنشها را متوقف کنند. او گفت: همه برنده نمیشوند و شما هر چه بخواهید را به دست نمیآورید.
گلدبرگ افزود: هیچ بیاحترامی صورت نگرفته. این چیزی است که باید در نظر داشته باشید: همه جایزه نمیگیرند و این موضوع ذهنی است. فیلمها ذهنی هستند. فیلمهایی که شما دوست دارید را ممکن است افرادی که رای میدهند دوست نداشته باشند.
«باربی» در مجموع ۸ نامزدی از جمله نامزدی در بخش بهترین فیلم را به دست آورد و گرویگ نامزد فیلمنامه نویسی شد و رابی نیز به عنوان یکی از تهیهکنندگان فیلم نامزد اسکار است. این ۲ نفر تنها نادیده گرفته شدههای اسکار نبودند که صدای مردم را درآوردند و فیلم «قاتلان ماه کامل» ساخته مارتین اسکورسیزی هم که ۱۰ نامزدی اسکار از جمله برای بازی لیلی گلادستون و رابرت دنیرو کسب کرد، برای نادیده گرفتن لئوناردو دی کاپریو با سرزنش بسیاری مواجه شد.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- پیش درآمد «یازده یار اوشن» ساخته میشود؛ مذاکره بردلی کوپر برای بازی در کنار مارگو رابی
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





