اونا استابز بازیگر سریال «شرلوک» در ۸۴ سالگی از دنیا رفت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از گاردین، اونا استابز بازیگری که در مسیر حرفهای طولانی و متنوع خود در پروژههایی از جمله «تعطیلات تابستانی»، «ورزل گامیج»، «تا مرگ جدایمان کند» و اخیراً «شرلوک» ساخته استیون موفات نقشآفرینی کرد، در ۸۴ سالگی از دنیا رفت.
خانوادهاش در بیانیهای گفتند: مامان امروز به آرامی در حالیکه خانواده کنارش بود در ادینبرا درگذشت. ما در این سختترین و غمانگیزترین زمانها خواستار حفظ حریم خصوصی و درک عمومی هستیم.
استابز در اطراف لندن بزرگ شد و در گروه کر آواز میخواند تا اینکه سال ۱۹۶۳ نقشی مهم در فیلم «تعطیلات تابستانی» ساخته کلیف ریچارد محصول سال ۱۹۶۳ به دست آورد.
این نخستین نقش بزرگ سینمایی او بود، اما نقشی مهمتر در سال ۱۹۶۵ و زمانی از راه رسید که او در فیلم «تا مرگ جدایمان کند» در قالب شخصیت ریتا ظاهر شد؛ زنی متاهل و بداخلاق در سیتکامی که جانی اسپایت ساخته بود. او این نقش را به مدت ۱۰ سال ایفا کرد.
در فاصله سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۱، این بازیگر در سریال تلویزیونی «ورزل گامیج» نقش عمه سالی را مقابل جان پرتوی ایفا کرد. استابز یک بار درباره این شخصیت گفته بود: عمه سالی واقعاً مانند هیتلر بود؛ یک زن وحشتناک.
استابز بعد از آن هم هرگز بیکار نبود و به عنوان یکی از چهرههای ثابت تلویزیون بریتانیا در درامهای مختلف از جمله «ضربان قلب»، «قتلهای میدسومر» و «مارپل آگاتا کریستی» دیده شد. سال ۲۰۰۶ او در «ایستاندرز» هم نقشآفرینی کرد.
پس از اینکه سه پسر او بزرگ شدند و از خانه رفتند، او پا به عرصه تئاتر گذاشت تا استعدادهایش را در فرمتی دیگر به نمایش بگذارد. او در نمایش «شب دوازدهم» سال ۱۹۹۸ ساخته مایکل گرندج نقشآفرینی کرد که نخستین اثر شکسپیریاش بود. از جمله نقشآفرینیهای بسیار دیگرش میتوان از «پیگمالیون»، «مورد عجیب سگ در شب» و «کیفیت ستاره» نام برد.
یکی از آخرین پروژههای او در مسیر حرفهای بیش از ۵۰ سالهاش سریال «شرلوک» با نقشآفرینی بندیکت کامبربچ و مارتین فریمن بود.
کامبربچ پس از درگذشت او گفت: اونا دوستی فوقالعاده، با استعداد، خوشسبک، مهربان، لذتبخش و صادق بود. کار کردن و خندیدن و خنداندن او لذتبخش بود. خیلی متواضع و در عین حال خیلی خوب بود.
مارگ گتیس خالق «شرلوک» هم درباره وی عنوان کرد: کار کردن از نزدیک و ستایش اونا استابز یکی از بزرگترین لذتهای زندگی من بود. او زنی فوقالعاده و بازیگری باوقار بود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





