«کشتیگیر» که در جشنواره فیلم بوسان جایزه برد، نماینده بنگلادش در رقابت اسکار نود و هفتم شد و جمهوری دومینیکن «ایر» را به آکادمی معرفی کرد.
به گزارش سینماسینما، بنگلادش و جمهوری دومینیکن از آخرین کشورهایی هستند که نمایندگان خود را به اسکار نود و هفتم معرفی کردند.
بنگلادش «کشتیگیر» ساخته اقبال اچ. چاودری را به عنوان نماینده خود در بخش رقابتی بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۵ به آکادمی معرفی کرد. این فیلم برنده جایزه جریانهای جدید در جشنواره بینالمللی فیلم بوسان ۲۰۲۳ شد و اوایل امسال در جشنواره شانگهای به نمایش درآمد.
داستان این فیلم در یک دهکده ماهیگیری در بنگلادش میگذرد و درباره موجو، مردی میانسال است که با هدف به چالشکشیدن قهرمان دهکده، تمرینهای سختی را برای انجام یک نوع کشتی سنتی، انجام میدهد. جاهطلبیهای موجو با مخالفت جامعه از جمله پسرش شافو مواجه میشود که تلاش میکند پدرش را از شرکت در مسابقه باز دارد. با وجود این موانع، رویارویی بین موجو و دوفور اجتناب ناپذیر می شود.
جمهوری دومینیکن نیز فیلم علمی تخیلی «ایر» ساخته لتیسیا تونوس را به اسکار فرستاد. این فیلم که از فیلمهای قابل توجه ژانر ساخته شده توسط کارگردانان زن در آمریکای لاتین است، در سال ۲۱۴۷ میگذرد و این پس از جنگ بزرگ شیمیایی است که جمعیت جهان را به انقراض نزدیک کرد. در این شرایط تانیا به تنهایی در پناهگاهی زندگی میکند و در حال تحقیق برای تداوم گونه خود با کمک هوش مصنوعی است.
«ایر» چهارمین فیلم تونوس پس از «کودک عشق» محصول ۲۰۱۱، «کریستو ری» در سال ۲۰۱۳ و «میس ۵۰۰ لوکو» در سال ۲۰۲۰ است که به اسکار معرفی میشود.
آخرین مهلت ثبت نام برای اسکار امسال دیروز ۲ اکتبر (۱۱ مهر) به پایان رسید.
فهرست کوتاه اسکار ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) منتشر میشود و اسامی نامزدها ۱۷ ژانویه (۲۸ دی) اعلام خواهد شد.
نود و هفتمین دوره جوایز اسکار ۲ مارس (بامداد ۱۳ اسفند به وقت ایران) برگزار خواهد شد.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





