فیلم «تاریکا» به کارگردانی میلکو لازاروف، نماینده رسمی بلغارستان در شاخه بهترین فیلم بینالمللی نودوهشتمین دوره جوایز اسکار خواهد بود.
به گزارش سینماسینما، این فیلم با بازی وسکا والچوا و زهاری باهاروف، نخستینبار در اکتبر گذشته در جشنواره فیلم لندن به نمایش درآمد و سپس در دسامبر جایزه بهترین فیلم و جایزه فیپرشی جشنواره فیلم کلکته را دریافت کرد.
داستان فیلم مفاهیم مُدارا، خیر و شر را از خلال روایت زندگی دختری به نام تاریکا (با بازی والچوا) بررسی میکند؛ دختری با یک بیماری خاص پزشکی که احتمال دارد تواناییهای ماورایی به او بخشیده باشد. او و پدرش (باهاروف) در یک روستا پذیرفته شده بودند تا اینکه دامهای روستا بهطور مرموزی شروع به مردن میکنند و اهالی، او را مقصر این حوادث میدانند.
به گزارش ددلاین، «تاریکا» سومین فیلم بلند لازاروف است که فیلمنامه آن را با همکاری کاترینا چوریلووا و سیمئون ونتسیسلاووف نوشته است. در میان بازیگران این فیلم نام ایوان بارنف نیز دیده میشود؛ بازیگری که پیشتر در پنج فیلم معرفیشده از سوی بلغارستان به اسکار حضور داشته و سال گذشته نیز در فیلم «پیروزی» در کنار ماریا باکالوا نقشآفرینی کرده بود.
پیش از این، فیلم سینمایی «شیفت شب» به کارگردانی و نویسندگی پترا ولپه، بهعنوان نماینده رسمی سوئیس در شاخه فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۶ انتخاب شده و آکادمی فیلم و تلویزیون جمهوری چک، مستند «من همه آنچه میخواهم نیستم» ساخته کلارا تاسوفسکا را بهعنوان نماینده این کشور برای بخش بهترین فیلم بینالمللی نودوهشتمین دوره جوایز اسکار انتخاب کرد و سینمای ترکیه نیز فیلم «یکی از آن روزهایی که هِم میمیرد» ساخته مراد فیرات اوغلو را به عنوان نماینده رسمی خود برگزیده است.
آخرین مهلت ارسال آثار از سوی کشورها برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز سینمایی اسکار، اول اکتبر (۹ مهرماه) اعلام شده است.
آکادمی اسکار فهرست کوتاه ۱۵ فیلم بخش بینالمللی را در تاریخ ۱۶ دسامبر (۲۵ آذر) اعلام خواهد کرد و نامزدهای نهایی در ۲۲ ژانویه (سوم بهمن) معرفی میشوند. مراسم اسکار هم در تاریخ ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) در لسآنجلس برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





