مجله مشهور «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۳ را انتخاب کرد و «قاتلان ماه کامل» را به عنوان بهترین فیلم در راس این فهرست نشاند.
به گزارش سینماسینما، بیش از ۱۰۰ منتقد بینالمللی مجله «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۳ را انتخاب کردند و فیلم جدید اسکورسیزی یعنی «قاتلان ماه کامل» را به عنوان برترین فیلم سال برگزیدند.
اسکورسیزی گفت: وقتی به من گفتند در نظرسنجی منتقدان «سایت اند ساوند» در صدر قرار گرفتهام، متاثر شدم. این مجله برای من همواره بسیار مهم بوده است.
وی افزود: تا جایی که یادم میآید، شاهد این بودهام که سینما به شکلهای مختلف تمسخر شده و در چند سال اخیر از هر سو و با سرعتی ثابت از نظر فرهنگی بیارزش شده است. هرکسی که سینما را دوست دارد باید از آن دفاع کند. منظور من این است که فیلم به نوعی وسیله ارسال پیام فرهنگی است؛ منظورم هنر سینماست.
این کارگردان در ادامه گفت: ۶۰ سال است که مشترک مجله «سایت اند ساوند» هستم و وقتی صفحات آن را نگاه میکنم، همیشه حالم خوب میشود. چرا؟ چون توسط افرادی خلق میشود که به سینما اهمیت میدهند. افرادی که هنر ما را دوست دارند. لطفاً آن را همینطور نگه دارید.
فهرست ۱۰ فیلم برتر سال عبارتند از:
۱. «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی
۲. «منطقه مورد علاقه» جاناتان گلیزر
۳. «زندگیهای گذشته» سلین سانگ
۴. «بیچارگان» یورگوس لانتیموس
۵. «باربی» گرتا گرویگ
۵. «اوپنهایمر» کریستوفر نولان
۷. «پاساژها» ایرا ساکس
۸. «آناتومی یک سقوط» ژوستین تریه
۹. «از پایان جهان خیلی انتظار نداشته باش» رادو جود
۱۰. «می دسامبر» تاد هینز
جالب اینکه این نشریه امسال از رتبه ۳۸ فراتر نرفته و در رتبه آخر که ۳۸ است، چندین فیلم جای گرفتهاند که شامل «همه جادههای خاکی طعم نمک میدهند» راون جکسون از آمریکا، «مامان زمین» ساوانا لیف از آمریکا، «دارندگان» الکساندر پین از آمریکا، «قاتل» دیوید فینچر از آمریکا، مستند «منوی مورد علاقه کم حجم» فردیک وایزمن از آمریکا، «بدن ما» کلر سیمون از فرانسه، «یک شاهزاده» پییر کرتون از فرانسه، «پریسیلان» سوفیا کاپولا از آمریکا، «واقعیت» تینا ساتر از آمریکا، «ری لین» رین آلن میلر از بریتانیا، انیمیشن «سوزومین» ماکوتو شینکای از ژاپن، «سامسارا» لوییس پاتینو از اسپانیا و «قطار لاکن» لورا سیتارلا از آلمان / آرژانتین جای گرفتهاند.
«هیتمن» ریچارد لینکلیتر در مکان ۳۴، «بیو ترسیده» آری آستر در مکان ۲۶، «فابلمنها» استیون اسپیلبرگ در مکان ۲۶، «پسر و مرغماهیخوار» هایائو میازاکی در مکان ۲۴، «توتم» لیلا آویلس از مکزیک در مکان ۱۷، «برگهای افتاده» آکی کوریسماکی از فنلاند در مکان ۱۵، «سن اومر» آلیس دیوپ از فرانسه در مکان ۱۵، «شهر سیارکی» وس اندرسون در مکان ۱۳، «تار» تاد فیلدز در مکان ۱۳، «همه ما بیگانهها» اندرو هیگ از بریتانیا در مکان ۱۲ و «چشمهایت را ببند» ویکتور اریک از اسپانیا در مکان ۱۱ این فهرست جای دارند.
منبع: مهر به نقل از پلی لیست
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- کوین اسپیسی: آرزو دارم اسکورسیزی برای یک فیلم با من تماس بگیرد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- شگفتی امی ۲۰۲۵؛ اسکورسیزی و ران هاوارد نامزد جایزه بازیگری شدند!
- آثار مهم تاریخ سینمای ایران در فهرست ترمیم/ دوپینگ سینمای ایران با مارتین اسکورسیزی
- بازیگر نقشهای اکشن تایید کرد؛ دواین جانسون در فیلم اسکورسیزی بازی میکند
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- جشنواره هلندی اعلام کرد؛ نامزدی کاهانی و اسکورسیزی برای جایزه سپتیمیوس آمستردام
- اسکورسیزی ساخت فیلم «زندگی عیسی» را پاییز شروع میکند
- تجلیل از آهنگساز «ارباب حلقهها» در جشنواره فیلم زوریخ ۲۰۲۴
- اهدا کنندگان جوایز اسکار معرفی شدند
- سینماسینما/ دیدار مارتین اسکورسیزی و ویم وندرس در جشنواره برلین
- «اوپنهایمر» پیشتاز نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ شد/ انیمیشن ایرانی نامزد شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





