مجله مشهور «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۳ را انتخاب کرد و «قاتلان ماه کامل» را به عنوان بهترین فیلم در راس این فهرست نشاند.
به گزارش سینماسینما، بیش از ۱۰۰ منتقد بینالمللی مجله «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۳ را انتخاب کردند و فیلم جدید اسکورسیزی یعنی «قاتلان ماه کامل» را به عنوان برترین فیلم سال برگزیدند.
اسکورسیزی گفت: وقتی به من گفتند در نظرسنجی منتقدان «سایت اند ساوند» در صدر قرار گرفتهام، متاثر شدم. این مجله برای من همواره بسیار مهم بوده است.
وی افزود: تا جایی که یادم میآید، شاهد این بودهام که سینما به شکلهای مختلف تمسخر شده و در چند سال اخیر از هر سو و با سرعتی ثابت از نظر فرهنگی بیارزش شده است. هرکسی که سینما را دوست دارد باید از آن دفاع کند. منظور من این است که فیلم به نوعی وسیله ارسال پیام فرهنگی است؛ منظورم هنر سینماست.
این کارگردان در ادامه گفت: ۶۰ سال است که مشترک مجله «سایت اند ساوند» هستم و وقتی صفحات آن را نگاه میکنم، همیشه حالم خوب میشود. چرا؟ چون توسط افرادی خلق میشود که به سینما اهمیت میدهند. افرادی که هنر ما را دوست دارند. لطفاً آن را همینطور نگه دارید.
فهرست ۱۰ فیلم برتر سال عبارتند از:
۱. «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی
۲. «منطقه مورد علاقه» جاناتان گلیزر
۳. «زندگیهای گذشته» سلین سانگ
۴. «بیچارگان» یورگوس لانتیموس
۵. «باربی» گرتا گرویگ
۵. «اوپنهایمر» کریستوفر نولان
۷. «پاساژها» ایرا ساکس
۸. «آناتومی یک سقوط» ژوستین تریه
۹. «از پایان جهان خیلی انتظار نداشته باش» رادو جود
۱۰. «می دسامبر» تاد هینز
جالب اینکه این نشریه امسال از رتبه ۳۸ فراتر نرفته و در رتبه آخر که ۳۸ است، چندین فیلم جای گرفتهاند که شامل «همه جادههای خاکی طعم نمک میدهند» راون جکسون از آمریکا، «مامان زمین» ساوانا لیف از آمریکا، «دارندگان» الکساندر پین از آمریکا، «قاتل» دیوید فینچر از آمریکا، مستند «منوی مورد علاقه کم حجم» فردیک وایزمن از آمریکا، «بدن ما» کلر سیمون از فرانسه، «یک شاهزاده» پییر کرتون از فرانسه، «پریسیلان» سوفیا کاپولا از آمریکا، «واقعیت» تینا ساتر از آمریکا، «ری لین» رین آلن میلر از بریتانیا، انیمیشن «سوزومین» ماکوتو شینکای از ژاپن، «سامسارا» لوییس پاتینو از اسپانیا و «قطار لاکن» لورا سیتارلا از آلمان / آرژانتین جای گرفتهاند.
«هیتمن» ریچارد لینکلیتر در مکان ۳۴، «بیو ترسیده» آری آستر در مکان ۲۶، «فابلمنها» استیون اسپیلبرگ در مکان ۲۶، «پسر و مرغماهیخوار» هایائو میازاکی در مکان ۲۴، «توتم» لیلا آویلس از مکزیک در مکان ۱۷، «برگهای افتاده» آکی کوریسماکی از فنلاند در مکان ۱۵، «سن اومر» آلیس دیوپ از فرانسه در مکان ۱۵، «شهر سیارکی» وس اندرسون در مکان ۱۳، «تار» تاد فیلدز در مکان ۱۳، «همه ما بیگانهها» اندرو هیگ از بریتانیا در مکان ۱۲ و «چشمهایت را ببند» ویکتور اریک از اسپانیا در مکان ۱۱ این فهرست جای دارند.
منبع: مهر به نقل از پلی لیست
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- کوین اسپیسی: آرزو دارم اسکورسیزی برای یک فیلم با من تماس بگیرد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- شگفتی امی ۲۰۲۵؛ اسکورسیزی و ران هاوارد نامزد جایزه بازیگری شدند!
- آثار مهم تاریخ سینمای ایران در فهرست ترمیم/ دوپینگ سینمای ایران با مارتین اسکورسیزی
- بازیگر نقشهای اکشن تایید کرد؛ دواین جانسون در فیلم اسکورسیزی بازی میکند
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- جشنواره هلندی اعلام کرد؛ نامزدی کاهانی و اسکورسیزی برای جایزه سپتیمیوس آمستردام
- اسکورسیزی ساخت فیلم «زندگی عیسی» را پاییز شروع میکند
- تجلیل از آهنگساز «ارباب حلقهها» در جشنواره فیلم زوریخ ۲۰۲۴
- اهدا کنندگان جوایز اسکار معرفی شدند
- سینماسینما/ دیدار مارتین اسکورسیزی و ویم وندرس در جشنواره برلین
- «اوپنهایمر» پیشتاز نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ شد/ انیمیشن ایرانی نامزد شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





