تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۱۱/۱۹ - ۰۰:۴۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 194383

سینماسینما، پاریس: با نزدیک‌تر شدن به شروع جشنواره برلین (۱۵ تا ۲۵ فوریه، ۲۶ بهمن تا ۶ اسفند) در هفته آینده، اخبار مربوط به این جشنواره جهانی، روز به روز بیشتر در رسانه‌های مجازی و غیره منتشر می‌شود.

در نشریه مجازی سینمای اروپا، کارلو شاتریان (که آخرین دوره مدیریت خود را امسال طی می‌کند) درباره اینکه «برلین سیاسی‌ترین» جشنواره‌ها است و درباره اینکه چگونه می‌شود شایستگی هنری فیلم‌ها را با بیان سیاسی متعادل کرد، گفت: فیلم‌ها نه فقط از طریق محتوایشان، بلکه از طریق نحوه ارایه محتوای چالش برانگیز با فرم خاصی سیاسی می‌شوند. آنها شکل سیاسی بخود می‌گیرند نه به خاطر اینکه توسط یک فیلمساز که اسراییلی یا فلسطینی و غیره است به آن نگاه سیاسی شود. مثلا فیلمساز از کرگدن (اوژن یونسکو) به شیوه سیاسی استفاده می‌کند. این یک استعاره قوی است که درباره هر جامعه دیگری می‌تواند صدق کند. اضافه کنم که طولانی‌ترین فیلم جشنواره که ۱۴ ساعت طول می کشد، فیلمی آلمانی به نام la documenta است و  مربوط به ساخت یک رویداد فرهنگی است، که سیاسی نیز هست، زیرا از چالش‌هایی که چنین رویدادهایی که جامعه معاصر با آن روبه‌روست، صحبت می‌کند.

مدیر جشنواره همچنان خرسندی خود را برای انتخاب فیلم‌های ویژه در بخش مسابقه چه از سینمای هالیوودی و چه از کشورهایی که سینمایشان کمتر شناخته شده‌اند ، ابراز می‌کند.

امسال از سینماگران متفاوت ایرانی نیز آثاری انتخاب شده‌اند که برخی از آنها می‌تواند چالش برانگیز باشد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها