ستاره فرانسوی برنده اسکار، ریاست هیات داوران بخش مسابقه جشنواره کن را بر عهده خواهد داشت و ۴۰ سال پس از اولین حضورش در این جشنواره، داوری فیلمهای نامزد نخل طلا را انجام خواهد داد.
به گزارش سینماسینما، ژولیت بینوش، بازیگر سرشناس فرانسوی، به عنوان رئیس هیئت داوران بینالمللی جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ منصوب شد.
او جایگزین گرتا گرویگ، کارگردان فیلم «باربی»، در این سمت میشود و ریاست گروهی از حرفهایهای صنعت سینما را بر عهده خواهد داشت که برنده نخل طلای امسال را انتخاب میکنند.
بینوش اولین بار دقیقاً ۴۰ سال پیش و با فیلم «قرار ملاقات» (Rendez-vous) به کارگردانی آندره تشینه در سال ۱۹۸۵ در جشنواره کن حضور پیدا کرد. این اولین نقش مهم سینمایی او بود و باعث شد به شهرت برسد. او بعدها گفت: «در جشنواره کن متولد شدم.»
بینوش از آن زمان تاکنون حضوری ثابت در جشنواره کن داشته و با فیلمهایی از برخی از تحسینشدهترین کارگردانان سینمای جهان به این جشنواره بازگشته است؛ از جمله: میشائل هانکه (پنهان)، دیوید کراننبرگ (کازموپولیس)، کریشتوف کیشلوفسکی (سه رنگ: قرمز), اولیویه آسایاس (ابرهای سیلس ماریا), کلر دنی (بگذار خورشید بتابد) و تران آن هانگ (طعم چیزها).
او در سال ۲۰۱۰ برای نقشآفرینی در فیلم «کپی برابر اصل» به کارگردانی عباس کیارستمی، جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را دریافت کرد.
بینوش در بیانیهای گفت:«در سال ۱۹۸۵ برای اولین بار با هیجان و تردید یک بازیگر جوان از پلههای جشنواره بالا رفتم؛ هرگز تصور نمیکردم ۴۰ سال بعد در جایگاه افتخاری رئیس هیات داوران بازگردم. قدردان این افتخار، مسئولیت هستم.»
علاوه بر این افتخار در جشنواره کن، بینوش تنها بازیگری است که موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر زن از هر سه جشنواره بزرگ اروپایی (کن، ونیز، برلین) شده است. او در سال ۱۹۹۴ برای فیلم سه رنگ: آبی ساخته کیشلوفسکی، جام ولپی جشنواره ونیز را دریافت کرد و برای نقش یک پرستار در دوران جنگ جهانی دوم در فیلم «بیمار انگلیسی» به کارگردانی آنتونی مینگلا، جایزه خرس نقرهای جشنواره برلین را به دست آورد؛ نقشی که برای او جایزه بفتا و اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را نیز به همراه داشت.
در سالهای اخیر، بینوش نقش کوکو شانل را در سریال«ظاهر جدید» (The New Look) ساخته تاد اِی. کسلر برای اپل تیوی پلاس ایفا کرده و دوباره با رالف فاینس، همبازیاش در فیلم بیمار انگلیسی، در فیلم «بازگشت» (The Return) به کارگردانی اوبرتو پازولینی، که اقتباسی متفاوت از اودیسه هومر است، همکاری داشته است. سال گذشته نیز او جایگزین کارگردان لهستانی، آنیشکا هولاند، به عنوان رئیس آکادمی فیلم اروپا شد.
هفتاد و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کن از ۱۳ تا ۲۴ می ۲۰۲۵ (۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد) برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- مروری بر واکنشهای مطبوعات جهانی به «یک تصادف ساده»
- هیات داوران جشنواره لوکارنو معرفی شد
- سناریوی «یک تصادف ساده» چگونه شکل گرفت؟
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- جعفر پناهی و عوامل فیلم «یک تصادف ساده» به کشور بازگشتند
- زمان بازگشت جعفر پناهی و گروهش به ایران مشخص شد
- فردای نخل طلا
- پیامهای تبریکی که برای نخل طلای «یک تصادف ساده» مخابره شد
- جعفر پناهی، برنده جایزه شهروندی جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- سخنان جعفر پناهی پس از دریافت نخل طلای کن
- در پی موفقیت «یک تصادف ساده» در کن؛ کانون کارگردانان سینمای ایران به جعفر پناهی تبریک گفت
- برگزیدگان معرفی شدند؛ نخل طلای کن در دست جعفر پناهی
- برندگان بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن معرفی شدند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





