ستاره فرانسوی برنده اسکار، ریاست هیات داوران بخش مسابقه جشنواره کن را بر عهده خواهد داشت و ۴۰ سال پس از اولین حضورش در این جشنواره، داوری فیلمهای نامزد نخل طلا را انجام خواهد داد.
به گزارش سینماسینما، ژولیت بینوش، بازیگر سرشناس فرانسوی، به عنوان رئیس هیئت داوران بینالمللی جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ منصوب شد.
او جایگزین گرتا گرویگ، کارگردان فیلم «باربی»، در این سمت میشود و ریاست گروهی از حرفهایهای صنعت سینما را بر عهده خواهد داشت که برنده نخل طلای امسال را انتخاب میکنند.
بینوش اولین بار دقیقاً ۴۰ سال پیش و با فیلم «قرار ملاقات» (Rendez-vous) به کارگردانی آندره تشینه در سال ۱۹۸۵ در جشنواره کن حضور پیدا کرد. این اولین نقش مهم سینمایی او بود و باعث شد به شهرت برسد. او بعدها گفت: «در جشنواره کن متولد شدم.»
بینوش از آن زمان تاکنون حضوری ثابت در جشنواره کن داشته و با فیلمهایی از برخی از تحسینشدهترین کارگردانان سینمای جهان به این جشنواره بازگشته است؛ از جمله: میشائل هانکه (پنهان)، دیوید کراننبرگ (کازموپولیس)، کریشتوف کیشلوفسکی (سه رنگ: قرمز), اولیویه آسایاس (ابرهای سیلس ماریا), کلر دنی (بگذار خورشید بتابد) و تران آن هانگ (طعم چیزها).
او در سال ۲۰۱۰ برای نقشآفرینی در فیلم «کپی برابر اصل» به کارگردانی عباس کیارستمی، جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را دریافت کرد.
بینوش در بیانیهای گفت:«در سال ۱۹۸۵ برای اولین بار با هیجان و تردید یک بازیگر جوان از پلههای جشنواره بالا رفتم؛ هرگز تصور نمیکردم ۴۰ سال بعد در جایگاه افتخاری رئیس هیات داوران بازگردم. قدردان این افتخار، مسئولیت هستم.»
علاوه بر این افتخار در جشنواره کن، بینوش تنها بازیگری است که موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر زن از هر سه جشنواره بزرگ اروپایی (کن، ونیز، برلین) شده است. او در سال ۱۹۹۴ برای فیلم سه رنگ: آبی ساخته کیشلوفسکی، جام ولپی جشنواره ونیز را دریافت کرد و برای نقش یک پرستار در دوران جنگ جهانی دوم در فیلم «بیمار انگلیسی» به کارگردانی آنتونی مینگلا، جایزه خرس نقرهای جشنواره برلین را به دست آورد؛ نقشی که برای او جایزه بفتا و اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را نیز به همراه داشت.
در سالهای اخیر، بینوش نقش کوکو شانل را در سریال«ظاهر جدید» (The New Look) ساخته تاد اِی. کسلر برای اپل تیوی پلاس ایفا کرده و دوباره با رالف فاینس، همبازیاش در فیلم بیمار انگلیسی، در فیلم «بازگشت» (The Return) به کارگردانی اوبرتو پازولینی، که اقتباسی متفاوت از اودیسه هومر است، همکاری داشته است. سال گذشته نیز او جایگزین کارگردان لهستانی، آنیشکا هولاند، به عنوان رئیس آکادمی فیلم اروپا شد.
هفتاد و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کن از ۱۳ تا ۲۴ می ۲۰۲۵ (۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد) برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- معرفی هیئت داوران فیلمهای سینمایی بلند سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- کنارهگیری آگنیشکا هالند؛ ژولیت بینوش ریاست آکادمی فیلم اروپا را بر عهده میگیرد
- معرفی داوران جشنواره برلین ۲۰۲۴
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
آخرین ها
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت
- دومین روز جشنواره چهل و سوم فیلم فجر / گزارش تصویری
- تأملی بر فضای شنیداریِ «منطقهی دلخواه»/ خارجِ قاب، کمی آنسوتر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ از اعتراض به کیفیت اکران فیلمها تا قیمتهای عجیب بلیت در بازار سیاه
- جشنواره فیلم ساندنس در ایستگاه پایانی/ جایزه جشنواره آمریکایی به دو فیلم ایرانی
- اعلام نامزدهای دریافت جایزه در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ