مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار برگزار شد و فیلم «آنورا» با کسب ۵ جایزه از جمله بهترین فیلم و کارگردانی به عنوان برنده بزرگ این جوایز شناخته شد. ضمن آنکه انیمیشن ایرانی «در سایه سرو» اسکار گرفت. این سومین اسکار برای سینمای ایران پس از اسکار فیلمهای «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی است.
به گزارش سینماسینما، مراسم اسکار ۲۰۲۵ با اجرای کانن اوبرایان در سالن تئاتر دالبی برگزار شد و فیلم «آنورا» ساخته شین بیکر موفق به کسب جایزه بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر زن (مایکی مدیسون)، بهترین فیلمنامه اصلی و تدوین شد.
فیلم «بروتالیست» نیز موفق به کسب سه جایزه از جمله بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای آدرین برودی شد.
فیلم «امیلیا پرز» که با ۱۳ نامزدی به جوایز اسکار ۲۰۲۵ آمده بود در نهایت به کسب دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن (زویی سالدانا) و بهترین ترانه اصلی موفق شد.
فیلم «ملاقات» هم که ۱۰ نامزدی کسب کرده بود تنها به کسب یک جایزه بسنده کرد و «تل ماسه: بخش دوم» هم دو جایزه اسکار را به خانه برد.
انیمیشن ایرانی «در سایه سرو» ساخته شیرین سوهانی و حسین ملایمی توانست جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را به خود اختصاص دهد. این نخستین جایزه اسکاری است که انیمیشن ایران موفق به کسب آن میشود و سومین جایزه اسکار تاریخ سینمای ایران محسوب میشود.
فهرست نامزدها و برندگان اسکار ۲۰۲۵:
بهترین فیلم:
«آنورا» (Anora) – برنده
«بروتالیست» (The Brutalist)
«یک ناشناخته کامل» (A Complete Unknown)
«ملاقات محرمانه» (Conclave)
«تلماسه: بخش دوم» (Dune: Part Two)
«امیلیا پرز» (Emilia Pérez)
«هنوز اینجا هستم» (I’m Still Here)
«پسران نیکل» (Nickel Boys)
«ماده» (The Substance)
«شرور» (Wicked)
بهترین کارگردانی:
شین بیکر – «آنورا» – برنده
بردی کوربت – «بروتالیست»
جیمز منگولد – «یک ناشناخته کامل»
ژاک اودیار – «امیلیا پرز»
کورالی فارژا – «ماده»
بهترین بازیگر نقش اول زن:
سینتیا اریوو – «شرور»
کارلا سوفیا گاسکون – «امیلیا پرز»
مایکی مدیسون – «آنورا» – برنده
دمی مور – «ماده»
فرناندا تورس – «من هنوز اینجا هستم»
بهترین بازیگر نقش اول مرد:
آدرین برودی – «بروتالیست» – برنده
تیموتی شالامی – «یک ناشناخته کامل»
کولمن دومینگو – «سینگ سینگ»
رالف فاینز – «ملاقات محرمانه»
سباستین استن – «کارآموز»
بهترین بازیگر نقش مکمل زن:
مونیکا باربارو – «یک ناشناخته کامل»
آریانا گرانده – «شرور»
فلیسیتی جونز – «بروتالیست»
ایزابلا روسلینی – «ملاقات محرمانه»
زوئی سالدانا – «امیلیا پرز» – برنده
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:
یورا بوریسوف – «آنورا»
کایرن کالکین – «یک درد واقعی» – برنده
ادوارد نورتون – «یک ناشناخته کامل»
گای پیرس – «بروتالیست»
جرمی استرانگ – «کارآموز»
بهترین فیلمنامه اصلی:
شین بیکر – «آنورا» – برنده
بردی کوربت و مونا فستولد – «بروتالیست»
جسی آیزنبرگ – «یک درد واقعی»
تیم فلبام و موریتز بایندر – «۵ سپتامبر»
کورالی فارژا – «ماده»
بهترین فیلمنامه اقتباسی:
جی کاکس و جیمز منگولد – «یک ناشناخته کامل»
پیتر استران – «ملاقات محرمانه» – برنده
ژاک اودیار – «امیلیا پرز»
رمل راس و جاسلین بارنز – «پسران نیکل»
کلینت بنتلی – «سینگ سینگ»
بهترین فیلم بینالمللی:
«من هنوز اینجا هستم» – برزیل – برنده
«دختری با سوزن» – دانمارک
«امیلیا پرز» – فرانسه
«دانه انجیر معابد» – آلمان
«جریان» – لتونی
بهترین مستند بلند:
«دفترچه های جعبه سیاه»
«سرزمین دیگری نیست» – برنده
«جنگ چینی»
«موسیقی متن یک کودتا»
«نیشکر»
بهترین انیمیشن بلند:
«جریان» – برنده
«درون و بیرون ۲»
«خاطرات یک حلزون»
«والاس و گرومیت: انتقام پرندگان»
«ربات وحشی»
بهترین فیلمبرداری:
لول کراولی – «بروتالیست» – برنده
گرگ فریزر – «تلماسه: بخش دوم»
پل گیوم – «امیلیا پرز»
ادوارد لاکمن – «ماریا»
یارین بلاشکه – «نوسفراتو»
بهترین طراحی صحنه و لباس:
«یک ناشناخته کامل»
«ملاقات محرمانه»
«گلادیاتور ۲»
«نوسفراتو»
«شرور» – برنده
بهترین تدوین فیلم:
شین بیکر – «آنورا» – برنده
دیوید یانچسو – «بروتالیست»
نیک امرسون – «ملاقات محرمانه»
جولیت ولفلینگ – «امیلیا پرز»
مایرن کرستاین – «شرور»
بهترین موسیقی متن:
«بروتالیست» – برنده
«ملاقات محرمانه»
«امیلیا پرز»
«شرور»
«ربات وحشی»
بهترین ترانه:
«التون جان: هرگز دیر نیست»
«امیلیا پرز» – برنده
«سینگ سینگ»
«شش سهتا هشت»
بهترین صدا:
«یک ناشناخته کامل»
«تلماسه: بخش دوم» – برنده
«امیلیا پرز»
«شرور»
«ربات وحشی»
بهترین جلوههای ویژه:
«بیگانه: رومولوس»
«مرد بهتر»
«تلماسه: بخش دوم» – برنده
«پادشاهی سیاره میمونها»
«شرور»
بهترین چهرهپردازی:
«مرد متفاوت»
«امیلیا پرز»
«نوسفراتو»
«ماده» – برنده
«شرور»
بهترین طراحی تولید:
یک ناشناخته کامل
کنکلاو
گلادیاتور دوم
نوسفراتو
شرور – برنده
بهترین مستند کوتاه:
«مرگ با اعداد»
«من آمادهام، نگهبان»
«حادثه»
«آلات یک قلب تپنده»
«تنها دختر ارکستر» – برنده
بهترین انیمیشن کوتاه:
«مردان زیبا»
«در سایهی سرو» – برنده
«شیرینیهای جادویی»
«وندر تو واندر»
«نفرتانگیز»
بهترین فیلم کوتاه:
«وثیقه»
«آنوجا»
«من یک ربات نیستم» – برنده
«آخرین رنجر»
«مردی که نمیتوانست ساکت بماند»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





