برمبنای نظرسنجی از بیش از ۱۰۰ منتقد، «اوپنهایمر» عنوان بهترین فیلم دهه ۲۰۲۰ را به دست آورد.
به گزارش سینماسینما، در حالی که تقریباً به نیمه راه دهه ۲۰۲۰ نزدیک شدهایم، نظرسنجی از بیش از ۱۰۰ منتقد برای انتخاب بهترین فیلمهای این دهه نتایج جالبی به دست داد.
دهه ۲۰۲۰ با شیوع بیماری کرونا آغاز شد و تعطیلی تولیدات، تاخیرهای بیپایان تولید فیلم و توقف کار استودیوهای بزرگ را که بیش از هر زمان دیگری از خلاقیت میترسند به همراه آورد. پس از آن اعتصاب انجمن بازیگران و نویسندگان در سال ۲۰۲۳ نیز رخ داد تا این چرخه معیوب دوباره تکرار شود و در روند تولید اخلال بیشتری رخ دهد.
یکی دیگر از ویژگیهای مهم تغییر در دهه ۲۰۲۰، محبوبیت فزاینده سرویس استریم بود که به نمایش فیلم در سینماها لطمه زد و موجب شد تا تعداد درامهای بزرگسالان که معمولاً استودیوهای بزرگ تولید کننده آنها هستند، کاهش یابد. به نظر می رسد اوضاع تا پایان دهه بدتر هم بشود. در هر حال در این نظرسنجی تنها یک فیلم که به صورت استریم به نمایش درآمد موفق شد تا در فهرست ۲۰ عنوان برتر جای بگیرد و آن «قدرت سگ» جین کمپیون بود.
در این نظرسنجی «اوپنهایمر» کریستوفر نولان بیشترین آرا را به دست آورد و تقریباً در یک پنجم از لیستهای ارسال شده که شامل نام ۵ فیلم برتر دهه بود، ظاهر شد. فیلم نولان با ۲ رای از «تار» تاد فیلد که در جایگاه دوم قرار گرفت و با ۳ رای «همه چیز همه جا به یکباره» دنیلز پیش افتاد.
در این میان «آنورا» شان بیکر که ماه پیش اکران شد، توانست با کسب ۸ رای در بین ۱۳ فیلمی جای بگیرد که بیشترین رای را به دست آوردند.
نتایج آرا چنین است:
«اوپنهایمر» کریستوفر نولان – ۲۲ رای
«تار» تاد فیلد – ۲۰ رای
«همه چیز همه جا و به یکباره» دنیلز – ۱۹ رای
«ماشین من را بران» ریوسکه هاماگوچی – ۱۴ رای
«منطقه مورد علاقه» جاناتان گلیزر – ۱۴ رای
«آناتومی یک سقوط» ژوستین تریه – ۱۱ رای
«قدرت سگ» جین کمپیون – ۱۰ رای
«بیچارگان» یورگوس لانتیموس – ۱۰ رای
«زندگیهای گذشته» سلین سانگ – ۱۰ رای
«پیتزا لیکوریش» پل توماس اندرسون – ۹ رای
«اشباح اینیشرین» مارتین مک دونا – ۹ رای
«زن جوان آیندهدار» امرالد فنل- ۹ رای
«آنورا» شان بیکر- ۸ رای
«افترسان» شارلوت ولز – ۸ رای
«فابلمن ها» استیون اسپیلبرگ – ۸ رای
«همه ما غریبهها» اندرو هیگ – ۸ رای
«قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی – ۷ رای
«آر آر آر» اس اس راجامولی – ۷ رای
«تاپ گان: ماوریک» جوزف کوشینسکی – ۷ رای
«بدترین فرد جهان» یواخیم تریر – ۷ رای
«باربی» گرتا گرویگ – ۷ رای
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از ورلد آف ریل
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پس از هفت ماه؛ فیلمبرداری «اودیسه»ی نولان به پایان رسید
- یک سال پیش از اکران؛ بلیتهای آیمکس «اودیسه» از فردا فروخته میشود
- لوگان مارشال-گرین به «اودیسه» پیوست/ کاسمو جارویس از فیلم نولان جدا شد
- آیا «اودیسه»ی نولان موفقیت «اوپنهایمر» را تکرار خواهد کرد؟
- فیلمی با بودجه حدودی ۲۵۰ میلیون دلار؛ «اودیسه» نولان به نیمه راه رسید
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- به مناسبت دهمین سالگرد ساخت؛ «میان ستارهای» دوباره به سینماها بازمیگردد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- ژاپنیها سرانجام «اوپنهایمر» را تماشا کردند/ واکنشهای متفاوت
- برای خدمات ارزنده به صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و اما توماس شوالیه میشوند
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- فیلمبردارها هم به «اوپنهایمر» رای دادند/ تجلیل از اسپایک لی
- اهدا کنندگان جوایز اسکار معرفی شدند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





