تبری که جک نیکلسون در فیلم «درخشش» با آن یکی از صحنههای ماندگار تاریخ سینما را خلق کرد، به قیمت ۱۷۵ هزار دلار چکش خورد.
به گزارش سینماسینما، ۱۲ خریدار برای تصاحب این تبر که در حراج خانه آمریکایی GottaHaveRockandRoll به مزایده گذاشته شده بود، رقابت کردند و در نهایت این یادگار سینمایی نصیب یک تاجر شد که طرفدار دو آتشه فیلم درخشش بود.
شاید پرداختن این مقدار پول برای خرید یک تبر تقلبی که از فوم و صمغ ساخته شده، دیوانگی به نظر برسد اما ارزش این تبر به جایگاهی که در تاریخ ژانر وحشت دارد برمیگردد. این همان تبری است که در صحنه معروف فیلم درخشش که در آن جک نیکلسون سعی میکند یک در را با تبر بشکند و سپس دیالوگ معروف جانی اینجاست را به زبان میآورد، مورد استفاده قرار گرفت. سکانس جانی اینجاست آنقدر معروف است که اگر کسی خود فیلم را هم ندیده باشد، همچنان آن را میشناسد.
فیلم درخشش که با اقتباس از رمانی به همین نام اثر استیون کینگ و به کارگردانی استنلی کوبریک ساخته شده، درباره یک نویسنده بلند پرواز است که به همراه همسر و فرزندش به عنوان سرایدار در یک هتل دورافتاده اقامت میگزیند تا در آرامش داستانش را پیش ببرد. اما انزوا و ارواح شرور هتل دست به دست هم میدهند تا جک را به جنون بکشانند.
اگرچه کینگ به انحراف زیاد فیلم از داستان کتاب معترض بود اما درخشش امروزه به عنوان یکی از شاهکارهای ژانر وحشت شناخته میشود و بر چند نسل از سینماگران تاثیر گذاشته است. دنباله این فیلم محبوب در سال ۲۰۱۹ با عنوان دکتر اسلیپ اکران شد.
منبع: ایرنا به نقل از مووی وب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کدام پلان تاریخ سینما با بیشترین برداشت به ثبت رسیده است
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «مارولها» بدترین افتتاحیه کمپانی را رقم زد/ واکنش استیون کینگ
- جادوی کارگردانی یا هنر نویسندگی؟!/ نگاهی به فیلم «غلاف تمام فلزی»
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- از همه عجایب، تعجب نکنید!/ درباره انتخاب صد فیلم برتر تاریخ سینما از سوی مجله سایت اند ساند
- راه رستگاری از درون می گذرد/ جهان فلسفی استنلی کوبریک در گفت و گو با محمدرضا اسمخانی پژوهشگر فلسفه
- دستیار و بازیگر فیلمهای کوبریک درگذشت
- فوت بازیگر «درخشش»/ جو تارکل درگذشت
- سینماسینما/ خبرهایی از جشنواره ونیز/ نمایش دو فیلم اولین دوره در نودمین سال
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «درخشش» با صدای رضا بهبودی/ این برنامه به آیدین الفت تقدیم شد + تیزر
- نقد مشروح سعید عقیقی بر یک کتاب/ چگونه تئوریها را «زرد» کنیم؟
- دلیل کنارهگیری جک نیکلسون از سینما مشخص شد
- «مرد فراری» استیون کینگ فیلم میشود
- فاکتورهایی که تجربه سینمایی هر کس را متفاوت میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





