سینماسینما، مترجم: امیر سلیمانی؛
سال ۲۰۲۴ شاهد پدیدهای بیسابقه در هالیوود است: تمام ۱۰ فیلم پرفروش سال، دنبالههایی از آثار قبلی هستند. این روند، اگرچه تضمینکننده سودآوری است، اما به نظر میرسد زنگ خطری برای خلاقیت و آینده سینما باشد.
دنبالهها؛ از بازسازی خاطرات تا تجارت مطمئن
دنبالهها همیشه بخشی از هالیوود بودهاند، اما اکنون به ستون اصلی صنعت تبدیل شدهاند. آثاری همچون «درون و بیرون ۲» و «ددپول و ولورین» نهتنها موفقیت تجاری داشتهاند، بلکه از نظر خلاقیت نیز با استقبال مواجه شدهاند. این آثار، با تکیه بر نوستالژی و تضمین حضور مخاطبان قدیمی، درآمدهای کلانی برای صنعت سینما به ارمغان میآورند. اما آیا این دستاوردها به قیمت از دست رفتن نوآوری تمام نمیشود؟
گذشته هالیوود؛ چگونه دنبالهها به هسته اصلی تبدیل شدند؟
از دهه ۱۹۸۰، دنبالهها بخش مهمی از صنعت سینما را تشکیل دادهاند. هرچند در آن زمان این آثار غالباً بهعنوان «بازسازیهای سطحی» شناخته میشدند، امروز وضعیت متفاوت است. دنبالههای مدرن، مانند «ددپول و ولورین» و «درون و بیرون ۲»، از نظر کیفیت بهاندازه آثار اصلی یا حتی فراتر از آنها هستند. این آثار نه تنها از لحاظ تجاری بلکه از نظر خلاقانه نیز موفقیتهایی را به ثبت رساندهاند.
فراتر از موفقیت اقتصادی؛ تهدید خلاقیت
هالیوود، به جای پرورش داستانهای تازه، به تکرار ایدههای گذشته روی آورده است. دنبالههایی مانند «بیتلجوس بیتلجوس» یا «گردبادها» شاید به لحاظ مالی موفق باشند، اما آیا میتوانند تأثیری مشابه فیلمهای اصلی بر جای گذارند؟ تعداد انگشتشماری از دنبالهها مانند «پدرخوانده: قسمت دوم» یا «امپراتوری ضربه میزند» توانستهاند از آثار اصلی پیشی بگیرند. اما این استثناها نمیتوانند بر کمبود خلاقیت و اصالت در میان انبوه آثار متوسط و تجاری سایه بیندازند.
چالشهای دنبالهسازی؛ گذشتهای که آینده را میبلعد؟
دنبالهها، همانطور که مخاطبان را به سالنهای سینما میکشانند، در عین حال خلاقیت را محدود میکنند. ساخت فیلمهایی مانند «فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه» یا «گلادیاتور ۲» نشان میدهد که حتی جاهطلبانهترین دنبالهها نیز نمیتوانند همیشه موفق باشند. این آثار، به جای گسترش داستان، گاهی نسخهای ضعیفتر از فیلم اصلی به نظر میرسند.
اعتیاد به دنبالهها؛ لذت و خطر همزمان
اعتیاد هالیوود به دنبالهها همانند هر اعتیادی، دو روی متفاوت دارد. از یک سو، این آثار به بقای اقتصادی سینما کمک میکنند و سودآوری بالایی دارند. اما از سوی دیگر، تمرکز بیش از حد بر گذشته میتواند آینده سینما را تهدید کند. اگر این روند ادامه یابد، هالیوود ممکن است توانایی خلق داستانهای جدید و جذب نسلهای آینده را از دست بدهد.
چگونه سینما میتواند خلاقیت خود را بازیابد؟
صنعت فیلمسازی نیازمند تعادلی میان موفقیت تجاری و نوآوری است. دنبالهها میتوانند بخشی از این تعادل باشند، اما نمیتوانند تنها راهحل باشند. سینما برای بقا به داستانهای جدید و جسورانه نیاز دارد که فراتر از کلیشهها و تکرارها بروند. آثاری که نهتنها مخاطبان را جذب کنند، بلکه الهامبخش نسلهای آینده نیز باشند.
هالیوود به کدام سو میرود؟
هالیوود برای حفظ جایگاه خود به عنوان پیشتاز صنعت سرگرمی، باید به جای تکیه بر نوستالژی، به دنبال راههای جدید برای خلاقیت و نوآوری باشد. آینده سینما در گرو ایجاد داستانهایی است که به اندازه کافی اصیل و متفاوت باشند تا مخاطبان را شگفتزده کنند. شاید زمان آن رسیده است که هالیوود، به جای نگاه به آینه عقب، به جاده پیش رو تمرکز کند و میراثی تازه و الهامبخش برای آینده خلق کند.
منبع: Variety
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- «درون و بیرون۲»؛ مدیریت شکوهمند یک اضطراب
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- دنباله فیلم کمیک دیزنی رکورد «جوکر» را شکست/ «ددپول و ولورین» پرفروشترین فیلم تاریخ شد
- «جوکر» حریف «ددپول و ولورین» نشد
- دیزنی با «ددپول و ولورین» ۳ میلیارد دلاری شد
- عبور از ۵۵۰ میلیون دلار؛ «ددپول و ولورین» ۵ روزه پنجمین فیلم پرفروش جهان شد
- رکورد تاریخی انیمیشن دیزنی در ۲۴ ساعت
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت