با روی کار آمدن کارگردانان جوان، امسال سینماگران نامداری چون «ایستوود»، «اسپیلبرگ»، «استون» و«اسکورسیزی» در جوایز اسکار مورد توجه قرار نگرفتند.
به گزارش سینماسینما، به نقل از هالیوودریپورتر، اتفاق جالبی که دوره کنونی روی داده این است که مجموعهای از سینماگران بنام و کهنه کار از رقابت بازماندند و جای خود را به گروهی از فیلمسازان جوان دادند.
«الیور استون»، «رابرت زمهکیس»، «کلینت ایستوود»، «مارتین اسکورسیزی» و «استیون اسپیلبرگ» که هر کدام روزی چهره محبوب آکادمی بودند در حالی امسال از جوایز اسکار سهمی ندارند که به ترتیب فیلمهای «اسنودن»، «متفقین»، «سکوت»، «سالی» و «BFG» را در سینما در حال اکران دارند.
آکادمی اسکار در عوض نام چهار کارگردان را برای اولین بار در فهرست نامزدهای بهترین کارگردانی اسکار قرار داد: «دیمین شزل» کارگردان فیلم «لالا لند»، «بری جنکینز» برای فیلم «مهتاب»، «دنیس ویلنوو» برای فیلم «وورد» و «کنت لونرگان» کارگردان فیلم «منچستر کنار دریا»، به همراه یک کارگردان باسابقه یعنی «مل گیبسون» برای فیلم «ستیغ ارهای»
جوایز انجمن کارگردانان آمریکا رویکردی حتی افراطیتر از آکادمی اسکار داشت و از میان ۵ نامزد اصلی این جوایز سینمایی تنها «گرث دیویس» کارگردان فیلم «شیر» پیش از این نامزد این حایزه سینمایی شده بود و او نیز در بخش تلویزیونی نامزد شده بود و نه در بخش سینمایی.
شرایط کنونی هالییود حاکی از تعصب و طرفداری یک جانبه از کارگردانان جوان نیست بلکه ظاهرا تغییر نسلی در هالیوود در حال شکلگیری است و سینماگران مطرح دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی جای خود را به تدریج به نسل بعدی میدهند.
جوایز اسکار هر سال با معرفی چند چهره جوان همراه است اما این اولین سالی است که حضور استعدادهای جوان به این شکل خودنمایی میکند، سینماگران مرد و زنی که در ابتدای راه فیلمسازی خود و تجربه جوایز آکادمی اسکار هستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- کوین اسپیسی: آرزو دارم اسکورسیزی برای یک فیلم با من تماس بگیرد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- «فریبخورده»؛ همچون شیاطینی از خواب بیدار شده که دنبال طعمه میگردند
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





