با روی کار آمدن کارگردانان جوان، امسال سینماگران نامداری چون «ایستوود»، «اسپیلبرگ»، «استون» و«اسکورسیزی» در جوایز اسکار مورد توجه قرار نگرفتند.
به گزارش سینماسینما، به نقل از هالیوودریپورتر، اتفاق جالبی که دوره کنونی روی داده این است که مجموعهای از سینماگران بنام و کهنه کار از رقابت بازماندند و جای خود را به گروهی از فیلمسازان جوان دادند.
«الیور استون»، «رابرت زمهکیس»، «کلینت ایستوود»، «مارتین اسکورسیزی» و «استیون اسپیلبرگ» که هر کدام روزی چهره محبوب آکادمی بودند در حالی امسال از جوایز اسکار سهمی ندارند که به ترتیب فیلمهای «اسنودن»، «متفقین»، «سکوت»، «سالی» و «BFG» را در سینما در حال اکران دارند.
آکادمی اسکار در عوض نام چهار کارگردان را برای اولین بار در فهرست نامزدهای بهترین کارگردانی اسکار قرار داد: «دیمین شزل» کارگردان فیلم «لالا لند»، «بری جنکینز» برای فیلم «مهتاب»، «دنیس ویلنوو» برای فیلم «وورد» و «کنت لونرگان» کارگردان فیلم «منچستر کنار دریا»، به همراه یک کارگردان باسابقه یعنی «مل گیبسون» برای فیلم «ستیغ ارهای»
جوایز انجمن کارگردانان آمریکا رویکردی حتی افراطیتر از آکادمی اسکار داشت و از میان ۵ نامزد اصلی این جوایز سینمایی تنها «گرث دیویس» کارگردان فیلم «شیر» پیش از این نامزد این حایزه سینمایی شده بود و او نیز در بخش تلویزیونی نامزد شده بود و نه در بخش سینمایی.
شرایط کنونی هالییود حاکی از تعصب و طرفداری یک جانبه از کارگردانان جوان نیست بلکه ظاهرا تغییر نسلی در هالیوود در حال شکلگیری است و سینماگران مطرح دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی جای خود را به تدریج به نسل بعدی میدهند.
جوایز اسکار هر سال با معرفی چند چهره جوان همراه است اما این اولین سالی است که حضور استعدادهای جوان به این شکل خودنمایی میکند، سینماگران مرد و زنی که در ابتدای راه فیلمسازی خود و تجربه جوایز آکادمی اسکار هستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- کوین اسپیسی: آرزو دارم اسکورسیزی برای یک فیلم با من تماس بگیرد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- «فریبخورده»؛ همچون شیاطینی از خواب بیدار شده که دنبال طعمه میگردند
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





