«روزهای عالی» جدیدترین ساخته «ویم وندرس» فیلمساز مطرح آلمانی در افتتاحیه جشنواره فیلم توکیو به نمایش گذاشته خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، «روزهای عالی» جدیدترین ساخته این کارگردان آلمانی است که در جشنواره کن امسال برای نخستینبار به نمایش درآمد و با استقبال گستردهای مواجه شد.
این فیلم داستان مرد میانسال توکیویی را روایت میکند که زندگی خود را به لذتهای کوچک تقلیل داده است. این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای «کوجی یاکوشو» بازیگر کهنهکار ژاپنی از جشنواره کن به ارمغان آورد.
«ویم وندرس» پیش از این به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره توکیو ۲۰۲۳ نیز معرفی شده بود. سیو ششمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم توکیو امسال از ۲۳ اکتبر تا یکم نوامبر (۱ تا ۱۰ آبان) برگزار میشود.
این سینماگر به عنوان یکی از چهرههای سرشناس سینمای معاصر آلمان، اولین فیلم بلندش را در سال ۱۹۷۰ با نام «تابستان در شهر» ساخت و پس از آن فیلمهای «ترس دروازهبان از ضربه پنالتی» (۱۹۷۲)، «داغ ننگ» (۱۹۷۳)، «آلیس در شهر» (۱۹۷۴)، «حرکت غلط» (۱۹۷۵) و «پادشاهان جاده» (۱۹۷۶) را کارگردانی کرد.
«وندرس» پس از ورود به هالیوود در سال ۱۹۸۲، «هملت» را ساخت اما اختلاف او با «فرانسیس فورد کوپولا» که تهیهکننده فیلم بود، موجب شد تا نسخه قابل اکران این فیلم چند سال بعد آماده نمایش شود.
بیتردید شاهکار سینمایی «وندرس» در سال ۱۹۸۴ با فیلم «پاریس تگزاس» رقم خورد که جایزه نخل طلا، بهترین فیلم معنوی و جایزه فیپرشی جشنواره کن را برای او بههمراه آورد، این فیلم همچنین جایزه بهترین کارگردانی از جوایز «بفتا» انگلستان کسب کرد.
سه سال بعد، «وندرس» با ساخت فیلم «بهشت برفراز برلین» جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن و بهترین کارگردانی جوایز فیلم اروپا را به دست آورد.
«وندرس» در کارنامه سینماییاش ساخت آثار مستندی را نیز دارد که از معروفترین آنها میتوان به مستند «باشگاه اجتماعی بونا ویستا» درباره موسیقیدانان کوبا، «روح یک مرد» درباره گروههای موسیقی بلوز در آمریکا و «نمک زمین» درباره یک عکاس برزیلی اشاره کرد.
اولین جایزه سینمایی معتبری که «وندرس» کسب کرد، شیر طلای جشنواره ونیز در سال ۱۹۸۲ برای فیلم «وضعیت اشیا» بود.
وی در سال ۱۹۸۷ برای فیلم «بالهای اشتیاق» جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن را به دست آورد و دو سال بعد دکترای افتخاری دانشگاه سوربن پاریس را نیز کسب کرد.
از دیگر افتخارات سینمایی او میتوان به خرس نقرهای جشنواره برلین در سال ۲۰۰۰ برای «هتل میلیون دلاری»، جایزه بهترین فیلم جشنواره جیفونی ایتالیا در سال ۱۹۸۶، دوربین طلای سینمای آلمان در سال ۲۰۰۰ برای مستند «کلوپ اجتماعی بوئنا ویستا» و جایزه بهترین مستند از جوایز «گویا» سال ۲۰۰۸ و یوزپلنگ افتخاری جشنواره لوکارنو در سال ۲۰۰۵ نام برد.
«وندرس» که اکنون ۷۷ ساله است، سه نامزدی اسکار در بخش بهترین فیلم مستند برای ««کلوپ اجتماعی بوئنا ویستا»»(۱۹۹۹)، «پینا»(۲۰۱۱) و «نمک زمین»(۲۰۱۴) را نیز در کارنامه دارد.
منبع: ایسنا به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- تغییرات در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- توالت، معماری و «روزهای عالی»
- «روزهای عالی»؛ روزمرگیهای یک نظافتچی تنها
- «روزهای عالی»؛ یک بیانیه تند علیه مدرنیته و کاپیتالیسم
- سینماسینما/ دیدار مارتین اسکورسیزی و ویم وندرس در جشنواره برلین
- بازی با سایهها/ نگاهی به فیلم «روزهای عالی»
- جایزه اصلی بهترین فیلم آینده آسیا جشنواره توکیو به «ماریا» رسید
- یسنا میرطهماسب و زهرا امیرابراهیمی بهترین بازیگران جشنواره توکیو شدند
- ویم وندرس در جشنواره لومیر: در قلب و روحم یک رمانتیک آلمانی بودم
- ۵ شانس اصلی اسکار بینالمللی امسال کدام کشورها هستند؟
- انتخابی از میان ۱۲ فیلم/ فیلم ویم وندرس در فهرست نهایی آلمان برای اسکار ۲۰۲۴ قرار گرفت
- ویم وندرس جایزه لومیر را میگیرد
- ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره فیلم توکیو شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





