فیلم «جادوگر کرملین» ساخته الیویه آسایاس با بازی جود لا در نقش ولادیمیر پوتین در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد؛ اثری اقتباسی که بازتابی از سیاست مدرن، پشت پردههای قدرت و بحرانهای جهانی امروز است.
به گزارش سینماسینما، جود لا بازیگر انگلیسی در فیلم «جادوگر کرملین» ساختهی الیویه آسایاس که برای نخستین بار در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد، در نقش ولادیمیر پوتین ظاهر شد.
این بازیگر پیشتر گفته بود که با سادهلوحی وارد این پروژه نشده و همچنین از پیامدهای احتمالی نقشآفرینیاش هراسی ندارد. او تأکید کرد: «در دستان الیویه احساس امنیت داشتم. این داستان قرار بود با هوشمندی، ظرافت و ملاحظه روایت شود. ما بهدنبال جنجال صرف نبودیم.»
او ادامه داد: «ما نمیخواستیم کسی را تعریف یا بازتعریف کنیم.»
این فیلم اقتباسی است از کتاب پرفروش جولیانو دا امپولی با همین نام؛ روایتی از صعود رئیسجمهور روسیه به قدرت در کنار مشاور خیالیای به نام وادیم بارانوف (با بازی پل دانو) است. بخشی از داستان در دهه ۱۹۹۰ و دوران آشوب پساشوروی جریان دارد و تا سال ۲۰۱۴ ادامه مییابد.
شخصیت دانو الهام گرفته از ولادیسلاو سورکوف، استراتژیست سیاسی واقعی است که او را معمار نظام سیاسی کنترلشده دوران پوتین میدانستند. سورکوف در سال ۲۰۱۳ از سمت معاون نخستوزیر استعفا داد. بخش عمده روایت بر محور شخصیت دانو میگذرد که قدرتگیری و مانورهای سیاسی خود را بازگو میکند.
دانو درباره عنوان فیلم گفت: «جادوگر کسی است که در پسزمینه قرار دارد، جادویی در کار است که همه چیز را تحت تأثیر قرار میدهد.»
نمایش «جادوگر کرملین» همزمان است با تداوم جنگ سهساله روسیه در اوکراین؛ جنگی که تلاشهای دیپلماتیک برای برقراری آتشبس و پایان دادن به بزرگترین مناقشه اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بینتیجه مانده است.
آسایاس درباره فیلم گفت: «این اثر بیش از هر چیز درباره اختراع سیاست مدرن، سیاست قرن بیستویکم است. آنچه امروز رخ میدهد نه تنها ترسناک است، بلکه از این نظر هم وحشتناکتر است که هنوز پاسخی برای آن نیافتهایم.»
این فیلم نخستین تجربه انگلیسیزبان آسایاس است؛ کارگردانی که با آثاری چون «ابرهای سیلیس ماریا» و «خریدار شخصی» و همچنین مینیسریال «کارلوس» شناخته میشود. آلیشیا ویکاندر که پیشتر در «ایرما وپ» با آسایاس همکاری کرده بود، در این فیلم نیز نقش بارانوف را ایفا میکند. به گفته کارگردان، این شخصیت نماد «آزادی» است.
آسایاس در یادداشت کارگردانی خود نوشت: «جادوگر کرملین چندان فیلمی سیاسی نیست، بلکه فیلمی است درباره سیاست و درباره انحرافهای روشی که امروز همه ما را به گروگان گرفته است.»
فیلم در بخش اصلی جشنواره ونیز رقابت میکند؛ بخشی که آثاری چون «فرانکشتاین»، «بوگونیا»، «صدای هند رجب»، «لا گراتسیا» و «انتخاب دیگری نیست» نیز برای جوایز اصلی، از جمله بهترین بازیگری و کارگردانی، در آن رقابت میکنند. برندگان جشنواره ونیز روز ششم سپتامبر (۱۵ سپتامبر) اعلام خواهند شد.
منبع: ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- در هشتاد و دومین جشنواره ونیز؛ تریلر فیلم جدید کوین اسپیسی رونمایی میشود
- نخستین جوایز جشنواره ونیز اهدا شد/ «ماناس» و «آلفا» دو جایزه اولِ بخش مستقل ونیز را گرفتند
- نمایش نسخه ترمیم شده «طلای ناپل» در جشنواره ونیز
- تبریک خانه سینما برای یک روز ملی و چند جایزه سینمایی
- اعلام برنامه نمایش فیلمهای ایرانی در جشنواره ونیز
- خندهها و دروغها/ نگاهی به مستند «شاهدان پوتین»
- کارگردان روسی برنده جایزه اسکار درگذشت
- ژرار دوپاردیو به تجاوز متهم شد
- بازیگر سرشناس سینمای فرانسه متهم به تجاوز شد
- استوری جنجالی منیژه حکمت /آقای پوتین چند میلیارد دلار ایران را فروختی به آقای ترامپ؟
- انتقاد تند فرمان آرا از ترامپ :رییس جمهور آمریکا خیلی روشن طرفدار حکومتهای دیکتاتوری مطلق است
- بالیوود به دنبال ساخت فیلمی درباره ولادیمیر پوتین
- پیام تبریک جشنواره جهانی فجر برای موفقیتهای اخیر سینمای ایران
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما





