سینماسینما، پاریس: ویم وندرس، کارگردان بزرگ آلمانی که شاهکارهایی چون «پاریس تگزاس»، «بالهای اشتیاق» (زیر آسمان برلین) و چندین شاهکار دیگر در کارنامه خود دارد، اخیرا یک فیلم مستند کمتر از یک ساعت ساخته به نام «حضور» که در نمایشگاه جهانی بینال ونیز به نمایش درآمد.
این فیلم که به شکل ۳ بعدی ساخته شده، درباره کارهای یک خانم هنرمند فرانسوی که اصلیتی الجزایری دارد به نام کلودین درای است. در این اثر مستند، ویم وندرس به خلاقیتهای این هنرمند و نحوه کارش پرداخته و توانسته به جهان درونی وی نفوذ کند. کارگردان تعریف میکند که بعد از اینکه روزی این هنرمند با او تماس گرفته بود به آتلیه او رفته و بسیار جذب کارهای او شده و علاقهمند به ساختن فیلم «حضور» شده بود. وندرس علاوه بر فیلمهای داستانی بلند، علاقه به ساختن فیلمهای مستند درباره آرتیستها هم داشته است. اما مدتی است فیلم بلند سینمایی نساخته است. وی قبلا نیز فیلم مستند سه بعدی دیگری راجع به پینا، خانم رقصنده برجسته ساخته بود که مورد توجه گالریهای هنری قرار گرفته بود. وندرس در این باره میگوید: «وقتی فیلمهای کوچک این چنینی میسازم، احساس لطیف نزدیکی با آن آرتیست و جهان او میکنم وحس میکنم به راحتی وارد آن اثر میشوم و تحت تاثیر آن قرار میگیرم.» او همچنین هنگامی که فیلم «نمک زمین» را درباره عکسهای یک عکاس برزیلی ساخته بود همین احساس را داشت. این فیلمش در بخش نوعی نگاه جشنواره کن ۲۰۱۴ شرکت کرده بود و جایزه بزرگ این بخش را به دست آورده بود. او از ابتدای کار خود تاکنون جوایز بسیاری از جشنوارههای معتبر جهان از جمله نخل طلا، شیر طلا، اسکار بهترین مستند و غیره را به دست آورده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- تغییرات در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- توالت، معماری و «روزهای عالی»
- «روزهای عالی»؛ روزمرگیهای یک نظافتچی تنها
- «روزهای عالی»؛ یک بیانیه تند علیه مدرنیته و کاپیتالیسم
- سینماسینما/ دیدار مارتین اسکورسیزی و ویم وندرس در جشنواره برلین
- بازی با سایهها/ نگاهی به فیلم «روزهای عالی»
- ویم وندرس در جشنواره لومیر: در قلب و روحم یک رمانتیک آلمانی بودم
- ۵ شانس اصلی اسکار بینالمللی امسال کدام کشورها هستند؟
- جشنواره توکیو با ویم وندرس افتتاح میشود
- انتخابی از میان ۱۲ فیلم/ فیلم ویم وندرس در فهرست نهایی آلمان برای اسکار ۲۰۲۴ قرار گرفت
- ویم وندرس جایزه لومیر را میگیرد
- ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره فیلم توکیو شد
- اصغر فرهادی در یک فیلم جشنواره کن/ «اتاق ۹۹۹» و سوالی کلیدی درباره سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





