با توجه به جایگاه منحصربهفردِ «بازی مرکب» در بین آثار نتفلیکس – این سریال پربینندهترین سریال تاریخ پلتفرم نتفلیکس است – جای تعجب نیست که این سرویس استریم فیلم و سریال تمام تلاش خود را برای افزایش حاشیهی سود و گسترش این دنیا، فراتر از سه فصل سریال اصلی به کار بگیرد.
به گزارش سینماسینما، به نظر میرسد که نتفلیکس برنامههای بلندمدتی برای یکی از محبوبترین محصولات خود یعنی بازی مرکب (Squid Game) دارد، حتی اگر هوانگ دونگ هیوک، خالق و کارگردان سریال، فصل سوم را پایانی بر داستان اصلی خود بداند. هوانگ در اظهار نظری صریح عنوان کرده که: «شاید فصل سوم بازی مرکب نقطهی پایانی بر داستان مد نظر من باشد، اما پایان دنیای بازی مرکب نخواهد بود»؛ و شواهد امر حاکی از آن است که این گفتهی او صرفا یک بلوف تبلیغاتی نیست.
او در مصاحبهی اخیر خود با TheWrap، ضمن صحبت دربارهی روند ساخت فصل دوم این سریال کرهای موفق و برندهی جایزهی اِمی، به نقش احتمالی خود در آیندهی این دنیا و شکل احتمالی آن تحت مدیریت نتفلیکس اشاره کرد. هوانگ توضیح داد که اگرچه او به عنوان خالق و کارگردان سریال شناخته میشود، اما در واقع این نتفلیکس است که حق پخش و کنترل خلاقانهی فرنچایز را در اختیار دارد و تصمیم نهایی را در مورد مسیر آیندهی آن اتخاذ خواهد کرد. این موضوع ابهاماتی را در موردِ میزان دخالت هوانگ در پروژههای آتی مرتبط با «بازی مرکب» ایجاد میکند. آیا او صرفا نقش مشاور را بر عهده خواهد داشت یا به طور کلی از این دنیا کنار گذاشته خواهد شد؟
برای روشن شدن این ابهامات و دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، باید همچنان پیگیر اخبار مربوط به این سریال پرمخاطب باشیم. اما آنچه مسلم است، «بازی مرکب» پتانسیل تبدیل شدن به یک فرنچایز عظیم چند رسانهای – بخوانید ماشین پولسازی – را دارد و نتفلیکس به سادگی از این پتانسیل چشمپوشی نخواهد کرد. در ادامهی این مطلب، به بررسی بیشتر صحبتهای هوانگ و گمانهزنیها دربارهی آیندهی دنیای «بازی مرکب» خواهیم پرداخت.
*هشدار: در ادامه بخشی از داستان فصل دوم سریال بازی مرکب اسپویل میشود.
مخاطبان از دنیای «بازی مرکب» چه انتظارات دیگری میتوانند داشته باشند؟
با توجه به جایگاه منحصربهفردِ «بازی مرکب» در بین آثار نتفلیکس – این سریال پربینندهترین سریال تاریخ پلتفرم نتفلیکس است – جای تعجب نیست که این سرویس استریم فیلم و سریال تمام تلاش خود را برای افزایش حاشیهی سود و گسترش این دنیا، فراتر از سه فصل سریال اصلی به کار بگیرد. برای دستیابی به این هدف، در حالِ حاضر، فصل اول یک اسپینآف تلویزیونی واقعنما (رئالیتی شو) با عنوانِ «بازی مرکب: چالش» (Squid Game: The Challenge) پخش شده است. اسپینآفی جنجالی که به دلیل تهدید به پیگرد قانونی از سوی برخی شرکت کنندگان به دلیل شرایط کاری و نحوهی رفتار با آنها حسابی خبرساز شد. فصل دوم این رئالیتی شو هم پیش از این مجوز ساخت گرفته و مراحل انتخاب شرکت کنندگان در حال انجام است. البته باید به این نکته اشاره کرد که هوانگ – البته فعلا – در هیچ سطحی در ساخت این سریال واقعنما دخالتی ندارد.
فراتر از این، هوانگ در گفتوگو با TheWrap تایید کرد که اسپینآف انگلیسیزبانی که اخیرا شایعه شده با هدایت دیوید فینچر در دست ساخت است (آیا باید آن را یک اقتباس در نظر گرفت؟) واقعا در مراحل اولیهی تولید قرار دارد. اگرچه هوانگ از ارائهی جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرد، اما در ادامه گفت که نتفلیکس برنامهای ویژه برای آیندهی جهان این اثر محبوب او در سر دارد.
هوانگ با لحنی امیدوارانه به TheWrap گفت: «شاید من در یکی از این پروژهها به عنوان مشاور یا یکی از سازندگان حضور داشته باشم. چه کسی میداند؟ اما فصل سوم پایان دنیای بازی مرکب نخواهد بود و تنها داستان اصلی به پایان میرسد».
در این بین، طرفداران حداقل میتوانند منتظر فصل سوم بازی مرکب باشند که ساخت آن از قبل تایید شده – و فیلمبرداری آن هم به پایان رسیده است – و قرار است در سال ۲۰۲۵ پخش شود. هوانگ توضیح داد که چگونه در اوایل فرآیند ساخت فصل دوم متوجه شد که یک فصل دیگر برای به پایان رساندن این داستان به شکل مناسب کافی نخواهد بود و باید به سراغ فصل بعدی برود.
او اینگونه ادامه میدهد: «دلم میخواست فصل دو پایان کار باشد، اما برخلاف انتظارم داستان طولانیتر شد، زیرا شخصیتها و اتفاقات زیادی را به آن اضافه کردم و به همین دلیل تعداد قسمتها افزایش یافت». بنابراین، شش ماه پس از شروع نگارش فصل دوم، خالق سریال با مدیران نتفلیکس جلسهای فوقالعاده برگزار کرد و از آنها پرسید که آیا میتواند فصل دوم را به دو بخش تقسیم کند یا خیر. فکر میکنید چه اتفاقی افتاد؟ بدیهی است که مدیران نتفلیکس هم با اشتیاقِ فراوان از پیشنهاد او استقبال کردند، چرا که «بازی مرکب» در ۹۱ روز اول انتشارش از این پلتفرم، ۲.۲ میلیارد ساعت تماشا شده بود که بسیار بیشتر از هر سریال اوریجینال دیگری در تاریخ است. البته تاریخسازی «بازی مرکب» به همین جا ختم نشد و این سریال شگفتیساز در جوایز اِمی هم به اولین سریالِ غیرانگلیسیزبانی تبدیل شد که نامزد دریافت جایزهی بهترین سریال درام شده است. بنابراین، مشخص بود که آنها سریال را تمدید میکردند – که اگر غیر از این بود، در دنیای تجارت احمق به نظر میرسیدند – و حالا کمپانی قصد دارند از این موفقیت تا جایی که امکان دارد بهرهبرداری کند و اثرش را به کالاهای تجاری متعدد، تجاربِ تعاملی، رئالیتیشوها و چه بسا چیزهای دیگر بسط و گسترش دهد. کلاس درس پول درآوردن!
منبع: فرارو
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- ۶۰ میلیون تماشاگر در سه روز؛ «بازی مرکب ۳» رکورد تماشای نتفلیکس را شکست
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- فصل دوم «بازی مرکب» از ۲۶ دسامبر (۶ دی ماه) عرضه میشود
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- انتشار نخستین تصویر از «پیکی بلایندرز»
- نتفلیکس خبر داد؛ پایان سریال مرگبار «بازی مرکب» در سال ۲۰۲۵
- در صورت موافقت دیوید فینچر؛ نتفلیکس نسخه آمریکایی «بازی مرکب» را میسازد
- جایزه امی ۲۰۲۲ نامزدهایش را شناخت/ یک سریال و نامزدی در ۲۵ بخش
- نتفلیکس بعد از سریال سراغ «بازی مرکب» واقعی رفت
- اهدای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ «بازی مرکب» به پدیده سال بدل شد
- یک شهروند کره شمالی به اتهام قاچاق سریال «بازی مرکب» به اعدام محکوم شد
- «بازی مرکب»؛ مچاله میان چرخدندههای سرمایهداری
- نتایج یک پژوهش سینمایی/ «بازی مرکب» کُرهای و راز پُرفروشی در سینما
- استقبال کیهان از سریال پر سر و صدای بازی مرکب
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





