تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۲/۱۹ - ۱۹:۲۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 186606

سینماسینما، پاریس: ۴۰۰۰ فیلم در بازار جشنواره کن ۲۰۲۳ حضور خواهد داشت.

مهمترین جشنواره جهانی فیلم از سه شنبه ۱۶ مه شروع می شود و قرار است ستارگان بزرگی در آن حضور یابند و فیلمسازان مشهور نیز با آثارشان تماشاگران را محو خود کنند، اما بخش بیزنس (نجارتی) این جشنواره حکایت دیگری دارد که کمتر در رسانه ها به آن پرداخته می شود با این حال از اهمیت پنهانی بسیاری برای صنعت سینما برخوردار است و آن مارکت، یا بازار فیلم کن است. امسال برای نخستین بار تعداد فیلمهای شرکت کننده در این قسمت رکورد شکن شده و بیش از چهار هزار فیلم برای شرکت در آن توسط کمپانی های بزرگ و کوچک نام نویسی کرده اند. حتی کمپانی نتفکلیس غرفه بزرگی به خود اختصاص داده است. امسا ل تعداد ۱۲۵۰۰ شرکت کننده حرفه ای در بازار فیلم کن شرکت خواهند کرد که از ۱۶ تا ۲۴ مه ادامه خواهد داشت. هرساله این بازار فیلم دو روز زودتر از پایان جشنواره بکار خود پایان می دهد. این بازار در قسمت زیرزمین کاخ جشنواره و همچنین طبقه همکف شامل غرفه های بسیاری از کشور ها و همچنین غرفه های کمپانی های غیر دولتی است که تا بیرون از کاخ جشنواره امتداد دارد و حتی در ساحل نیز وسعت بسیاری یافته است. همچنین ۱۰۰ کنفرانس هم از سوی این بازار برپا خواهد شد.

جدا از این، برخی از کمپانی ها حتی دفاتر خود را در هتل های مشهور کن مثل ماژستیک، کارلتون، گراند هتل و غیره نیز دایر می کنند. در این بازار فیلم، سالهای گوناگون سینمای ایران به طور دولتی (بنیاد فارابی، صدا و سیما، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) شرکت فعال داشته اند و از طرفی همچنین شرکت های خصوصی ایرانی در کن غرفه هایی در اختیار داشته اند و محصولات خود را برای فروش عرضه کرده اند. امسال بر مبنای شنیده ها از سوی حکومت ایران و بنیاد فارابی وغیره، حضور نخواهند داشت، اما شرکت های خصوصی ایرانی دارای غرفه خواهند بود. آنچه که جالب است اینکه برای نخستین بار «سینماگران مستقل ایرانی خارج از کشور» نیز دارای غرفه هستند.

جدا از این نکات، خبری که مورد توجه بسیاری از علاقمندان سینمای ایران را به خود جلب کرده، اینکه در «بازار فیلم جشنواره کن» فیلمی با شرکت گلشیفته فراهانی، زر امیرابراهیمی، مینا کاوانی و دیگر هنرپیشگان ایرانی بنام «لولیتا خوانی در تهران» حضور دارد که برمبنای کتاب پرفروش خانم آذر نفیسی توسط کارگردان سرشناس و کاربلد اسراییلی، اران ایکلیس، ساخته شده است. این فیلم محصول مشترک ایتالیا و اسراییل است. قبلا شنیده می‌شد که این فیلم می توانسته در بخش رسمی جشنواره حضور داشته باشد اما با اولین حضور جهانی خود در بازار فیلم کن، احتمالا شانس خود را برای رفتن به قسمت رسمی جشنواره ونیز از دست خواهد داد. در رابطه با سینمای ایران، فیلم بلند کنجکاوی برانگیز و خارج از نُرم،  آیه های زمینی ساخته مشترک علی عسگری و علیرضا خاتمی در بخش رسمی، قسمت نوعی نگاه، پذیرفته شده است که اولین نمایش رسمی آن روز ۲۳ ماه مه با حضور عوامل در سالن دوبوسی برگزار خواهد شد. همچنین فیلم کوتاه «درون پوست» ساخته مشترک شفق ابوسبا و مریم مهدیه در بخش سینه فونداسیون پذیرفته شده است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها