آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار پس از ۵۰ سال از «ساشین لیتل فدر» برای اتفاقات پیرامون اعطای جایزه اسکار سال ۱۹۷۳ به «مارلون براندو» عذرخواهی کرد.
به گزارش سینماسینما، هنگامی که «مارلون براندو» برای بازی در نقش «ویتو کورلئونه» در فیلم «پدرخوانده» (۱۹۷۲) ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» به عنوان بهترین بازیگر مرد جوایز اسکار انتخاب شد، از یک دختر ۲۶ ساله سرخپوست به نام «ساشین لیتل فدر» خواست تا روی صحنه برود و جایزه اسکار را به نیابت از او رد کند، اما حضور این چهره روی صحنه اسکار با هو کردن حضار و حرکات نژادپرستانه و حتی تهدید به خشونت همراه شد.
حالا و پس از گذشت پنجاه سال، موزه آکادمی اسکار علاوه بر برگزاری یک برنامه و گفتگوی ویژه با عنوان «عصری با ساشین لیتل فدر» در تاریخ ۱۷ سپتامبر، بابت رفتاری که با او شد، عذرخواهی میکند.
«لیتل فدر» که حالا ۷۵ ساله است، نخستین زن بومی بود که در سال ۱۹۷۳ در مراسم جوایز اسکار روی صحنه ایستاد. سخنرانی معروف ۶۰ ثانیهای او در گالری تاریخ جوایز اسکار موزه آکادمی همراه با دیگر لحظات تاریخی مانند تبدیل شدن «هالی بری» به عنوان نخستین سیاهپوست برنده بهترین بازیگر زن و اعطای جایزه اسکار بهترین فیلم به فیلم کُرهای «انگل» نمایش داده میشود.
سخنان «ساشین لتیل فدر» در مراسم اسکار توجهات را به اعتراضات بومیان در سال ۱۹۷۳ در داکوتای جنوبی جلب کرد و منجر به تحریم، حمله، آزار و تبعیض حرفهای او در ۵۰ سال گذشته شد و در لیست سیاه هالیوود قرار گرفت و گفته میشود «مارلون براندو» در ادامه دیگر هیچ حمایتی از او انجام نداده است.
حرکت «مارلون براندو» در رد جایزه اسکار ۱۹۷۳ در واقع اعتراضی به نمایش دادن چهره ای وحشی و خشن از سرخپوستان در صنعت سینمایی هالیوود در آن دوران بود. اما علی رغم خوشحالی “براندو” از این اتفاق، «لیتل فدر» که پیش از آن در چند فیلم و سریال بازی کرده بود، دیگر هیچگاه فرصت حضور مجدد در سینما و تلویزیون را نیافت.
منبع: ایسنا به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





