نامزدی غیرمنتظره یک بازیگر زن سفیدپوست به بهای حذف دو بازیگر زن سیاه پوست در اسکار ۲۰۲۳، موجب افزایش انتقادها و احیای هشتگ #اسکار-خیلی-سفید در فضای مجازی شده است.
به گزارش سینماسینما، آکادمی اسکار پس از نامزدی غیرمنتظره «آندرهآ ریسبرو» در شاخه بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم « به لزلی» که ظاهراً به قیمت حذف دو بازیگر مطرح سیاه پوست یعنی «ویولا دیویس» برای فیلم «زن پادشاه» و «دانیل ددوایلر» برای فیلم «تیل» بوده است، با حواشی فراوانی همراه شده و پس از ۲۰۱۶ ، هشتگ اسکار_خیلی_سفید همزمان با انتقاد از آکادمی بار دیگر در فضای مجازی پررنگ شده است.
پس از اعلام نامزدهای اسکار در هفته گذشته، «چینویی چوکو» کارگردان فیلم «تیل»، صنعت سینما را به دلیل حمایت از سفیدی و تداوم زن ستیزی بی شرمانه نسبت به زنان سیاهپوست محکوم کرد و «رابرت دنیلز» منتقد فیلم هم در مطلبی در لسآنجلس تایمز نوشت: «اگرچه این آسان است که انگشت اتهام را به سوی آندرهآ ریسبرو نشانه رویم که جای زنان سیاهپوست را گرفته اما سیستمهای معیوب تا زمانی که ما عصبانیت خود را بر روی افراد متمرکز میکنیم ادامه مییابد».
رسانههای اجتماعی نیز شاهد احیای هشتگ #OscarsSoWhite (اسکار خیلی سفید) بودهاند که اولین بار در سال ۲۰۱۶ پس از اینکه هیچ بازیگر غیرسفیدپوستی در هیچ یک از شاخههای بازیگری نامزد نشد، شدند.
نامزدی اسکار «ریسبرو» تا حد زیادی غیر منتظره بود، زیرا او در اوایل فصل جوایز به ندرت حضور داشت. از سوی دیگر، «دیویس» و «ددوایلر» هر دو نامزد جوایز انجمن بازیگران سینما و «دیویس» در گلدن گلوب نیز نامزد شده بود. تنها نامزدی مهم «ریسبرو» مربوط به جوایز مستقل اسپریت است که برندگان آن در ماه مارس اعلام خواهد شد. با این حال، فیلم «به لزلی» با بازی «آندرهآ ریسبرو» توسط یک کمپین هماهنگ شامل تعداد قابل توجهی از بازیگران طراز اول از جمله «ادوارد نورتون»، «شارلیز ترون»، «جنیفر آنیستون» و نامزد دیگر اسکار یعنی «کیت بلانشت» تبلیغ میشد. «بلانشت» میزبان نمایش خصوصی فیلم «به لزلی» بوده است و در دیگر جوایز سینمایی به نام این بازیگر اشاره کرده و در فضای مجازی برای تبلیغ فیلم «به لزلی» و بازیگری «ریسبرو» تبلیغ میکرد.
کمپین تبلیغاتی فیلم «به لزلی» توسط دو شرکت روابط عمومی به نامهای Narrative و Shelter کمک میشد و به نظر میرسد که از این طریق تأمین مالی میشود.
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی که مراسم اسکار را برگزار می کند، اعلام کرده که برای بازبینی مقررات کمپین خود تشکیل جلسه خواهد داد و همچنین عنوان کرده که میخواهد اطمینان حاصل کند که هیچ دستورالعملی نقض نشده است و احتمال لزوم تغییراتی در دستورالعمل ها در عصر جدیدی از رسانه های اجتماعی و ارتباطات دیجیتال را مورد بررسی قرار دهد.
به نظر می رسد موفقیت کمپین فیلم «به لزلی» برای خود «ریسبرو» نتیجه معکوس داشته است، به طوری که نشریه ورایتی به نقل از یکی از اعضای ناشناس آکادمی می گوید: «مهم نیست چه اتفاقی میافتد، شهرت او در حال لکه دار شدن است، چه کمپین او کاری انجام داده باشد یا نه».
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





