سینماسینما، محمد حقیقت – ونیز
فیلم «درون امیر» ساخته امیر عزیزی از سینمای ایران روز سهشنبه دوم سپتامبر، در بخش روزهای مولفین یا روزهای ونیز، به نمایش درخواهد آمد. این فیلم از جنبه مدرن، ساده، بیتعارف بودن و راحت بودن با موضوع دوست داشتنی است.
شروع فیلم با حضور پسر جوانی در اتاقش است که در تخت دراز کشیده و با موبایل با دوست دخترش که در خارج است و قرار است بهزودی به او بپیوندد، صحبت میکند. ناگهان برق میرود (البته در اوضاع امروز ایران چندان هم ناگهانی نیست!) پس از آن امیر میماند و دوچرخهای که دایم سوار بر زین آن، در خیابانهای تهران، رکاب میزند. در فکر است، به دوستاناش سر میزند برای خداحافظی، با دوست دخترش که حضور او را با دوچرخه در کنارش میبینیم (هست نیست) و وی همچنان تنها رکاب میزند، البته این فیلم (رود مووی) جادهای نیست. امیر خودش رکاب میزند و ذهنش جای دیگر درگیر است. با کسی که به خارج رفته و برگشته همصحبت میشود. آرام ندارد، در عین حال خود را آرام نشان میدهد. بیرون امیر، چندان درونش را نشان نمیدهد. بهنظر میآید کارش پیام رساندن به دیگران است، اما خودش منتظر پیام است…
در طول فیلم لحظاتی که تماشاگر به طرف خستگی میرود، امیر چیز جدیدی به او نشان میدهد. گاه صداها، موسیقی، آوازها، به خوبی و هوشمندانه فضای فیلم را پر میکند، با اینکه هنوز امیر سفر به خارجش را نرفته، شاید در آنجا احساس دلتنگی میکند… دلتنگ از آنچه بر او رفته و حالا از اینکه برگشته. درون امیر دیدنی نیست، تصوری و خواندنی و درک شدنی است، البته خود فیلم دیدنی است. نباید آن را از دست داد. باز هم یک فیلمساز تازه نفس، ساده و جذاب از راه رسیده؛ اسمش امیر عزیزی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در حاشیه جشنواره فیلم ونیز؛ چهارمین دوره Cinema&Arts به دو هنرمند ایرانی جایزه داد
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- تظاهرات گسترده در جشنواره ونیز برای حمایت از مردم غزه
- مسترکلاس گروهی از نخبگان سینمای جهان در جشنواره ونیز
- برگزارکنندگان جشنواره اعلام کردند؛ جشنواره فیلم ونیز هک شد
- پس از اولین اکران در جشنواره ونیز؛ فیلم جیم جارموش به جشنواره فیلم نیویورک ۲۰۲۵ میرود
- یک سینماگر ایرانی دیگر در جشنواره ونیز/ «درون امیر» در مسابقهی «روزهای مولفین» شرکت میکند
- جشنواره ونیز در حمایت از مردم غزه سنگ تمام گذاشت/ حضور دو فیلم از سینماگران ایرانی در بخش روزهای ونیز
- سهم سینماگران ایرانی از جشنواره ونیز
- آثار جشنواره ونیز ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم علی عسگری در بخش افقها
- نمایش آثار برگزیده مدرسه جین کمپیون در جشنواره ونیز
- در بخش مسابقه اصلی؛ محمد رسولاف داور جشنواره ونیز ۲۰۲۵ شد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود





