«ویلیام پیتر بلَتی»، نویسنده رمان «جنگیر» که فیلم آن شهرت فراوانی دارد، درگذشت.
به گزارش سینماسینما، گاردین نوشت: «ویلیام پیتر بلتی»، رماننویس و فیلمساز آمریکایی که رمان «جنگیر» را در کارنامهاش دارد، در سن ۸۹ سالگی در اثر ابتلا به سرطان خون درگذشت.
او کتاب ترسناک «جنگیر» را در سال ۱۹۷۱ درباره کودکی که جنزده شده بود نوشت و دو سال پس از آن فیلمنامه آن را برای «ویلیام فردکین»، کارگردان «جنگیر» به نگارش درآورد.
«جنگیر» مشهورترین اثر این نویسنده بود و در زمان انتشار فروش چشمگیری داشت. نام این کتاب مدت ۵۷ هفته در فهرست پرفروشترینهای «نیویورک تایمز» دیده میشد و ۱۷ هفته در صدر این جدول قرار داشت.
«بلتی» سال ۱۹۷۳ برای نگارش فیلمنامه «جنگیر» جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را کسب کرد. او همچنین در سال ۱۹۹۰ فیلم «جنگیر ۳» را نوشت و کارگردانی کرد.
«فردکین» کارگردان، «ادگار رایت» فیلمساز و «استفن کینگ» نویسنده آثاری چون «رستگاری در شائوشنگ» و «مسیر سبز»، از جمله اولین افراد سرشناسی بودند که از فقدان این نویسنده ابراز تاسف و پیامهایی را در شبکههای اجتماعی خود منتشر کردند.
«استفن کینگ» که خود برای نگارش رمانهای ژانر وحشت شهرت دارد، «جنگیر» را «مهمترین رمان ترسناک دوران ما» خواند.
«بلتی» سال ۱۹۲۸ از پدر و مادر لبنانی و مهاجر به دنیا آمد. او در رشته ادبیات انگلیسی تحصیلات تکمیلی خود را به پایان رساند، اما به عنوان فروشنده خانگی جاروبرقی مشغول به کار شد. رانندگی کامیون و مسئول چک بلیت، از دیگر حرفههای او پیش از پیوستن به نیروی هوایی ارتش آمریکا بود. دهه ۱۹۵۰ بود که او شغل خود به عنوان دبیر و آژانس اطلاعاتی در بیروت کنار گذاشت و روی نویسندگی متمرکز شد.
او کتاب زندگینامهای «مکه از کدام طرف است جک» را در سال ۱۹۶۰ به چاپ رساند و سپس چندین رمان طنز را روانه بازار کرد.
«بلتی» سال ۱۹۷۱ «جنگیر» را نوشت. با وجود نقدهای درخشانی که این اثر دریافت کرد، ناشر مدعی شد این کتاب در بازار نمیفروشد و بسیاری از نسخههای آن پس فرستاده میشوند. با این حال، فیلم اقتباسی آن ساخته شد و دو جایزه اسکار و چهار گلدن گلوب برای سازندگانش به ارمغان آورد.
این نویسنده آمریکایی فیلمنامه «جنگیر ۳» را نیز خود نوشت، اما در سال ۱۹۹۹ در مصاحبهای گفت: «واقعیت تلخ این است که دیگر کسی نمیخواهد من کمدی بنویسم. «جنگیر» نه تنها آن کار را تعطیل کرده، بلکه تمام خاطرات موجود آن را هم از بین برده است.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فوت خالق «جنگیر»/ ویلیام فریدکین درگذشت
- مهمترین فیلمهای سال آینده میلادی؛ تقویم پرهیجان سینما در سال ۲۰۲۳
- «جن گیر» برمیگردد/ ساخت ۳ گانه با بودجه ۴۰۰ میلیون دلاری
- سکانس طلایی/ مسیر سبز
- «تامی ناکرز» استفن کینگ در راه سینما
- تبدیل شعر «استفن کینگ» به سریال تلویزیونی
- کارگردان «جن گیر» مستندی از مشاهدات جنگیری اش میسازد
- اوباما و دیگران از نوبل ادبیات «باب دیلن» گفتند
- «رستگاری در شائوشنگ» در کنگره ملی آمریکا ثبت شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





