شخصیت دوست داشتنی «میکی ماوس» در سال ۲۰۲۴ وارد مالکیت عمومی میشود و حق انحصاری آن دیگر در اختیار کمپانی دیزنی نخواهد بود.
به گزارش سینماسینما، کمپانی دیزنی، غول دنیای سرگرمی به زودی حقوق انحصاری برخی از شخصیت های محبوب و شناخته شده خود در سطح جهان از جمله «میکی ماوس» نماد این کمپانی را در نتیجه قانون کپی رایت آمریکا از دست میدهد.
«میکی ماوس» در سال ۲۰۲۴، تقریباً ۹۵ سال پس از خلقش در ۱ اکتبر ۱۹۲۸، وارد مالکیت عمومی خواهد شد، چرا که بر اساس قانون، این مدت زمانی است که پس از آن کپیرایت بر روی یک اثر هنری ناشناس یا شبه ناشناس منقضی میشود.
«دانیل مایدا» معاون کلینیک حقوقی فیلم مستند در دانشکده حقوق UCLA و همچنین وکیل قدیمی رسانه و سرگرمی است در اینباره گفت که البته انقضای کپی رایت بدون محدودیت نیست و توضیح داد: «شما میتوانید از شخصیت میکی ماوس همانطور که در ابتدا ساخته شده بود استفاده کنید تا داستانها یا داستانهای میکی موس خود را با این شخصیت بسازید. اما اگر این کار را به گونهای انجام دهید که مردم به دیزنی فکر کنند (که به احتمال زیاد این اتفاق میافتد به این دلیل که دیزنی برای مدت طولانی روی این شخصیت سرمایهگذاری کرده است) در تئوری، دیزنی میتواند بگوید که شما علامت تجاری من را نقض کردهاید. برخی از جنبههای شخصیتی که عموم مردم آن را به عنوان بخشی از برند دیزنی می شناسند، برای هنرمندانی که مایل به استفاده از انقضای حق چاپ هستند، ممنوع است. اگر یک اثر خاص باعث سردرگمی مردم شود و فکر کنند واقعاً به دیزنی وابسته است یا خیر، ممکن است عواقب قانونی بزرگی در پی داشته باشد».
میکی ماوس نخستین بار در کارتون سیاه و سفید «کشتی بخار ویلی» در سال ۱۹۲۸ ظاهر شد. این کارتون برای استفاده از صدای همگام شده در انیمیشن پیشگام بود، جایی که حرکات روی صفحه با موسیقی و جلوه های صوتی مطابقت دارد و یکی از قابل تشخیصترین تصاویر در فیلم و تلویزیون را به نمایش میگذارد.
به گفته موزه ملی تاریخ آمریکا: «در طول سالها، میکی ماوس تغییرات زیادی در ظاهر و شخصیت خود داشته است. در سالهای اولیه، میکی بداخلاق و بیشتر شبیه موشهای صحرایی بود، با بینی دراز، چشمهای سیاه، بدنی کوچک با پاهای لاغر و دمی بلند.
«دانیل مایدا» همچنین افزود: کپیرایت محدود به زمان است، اما علائم تجاری چنین محدودیتی ندارند. بنابراین دیزنی میتواند به استفاده از چیزهای مختلف از جمله کلمات، عبارات، شخصیتها یا هر چیز دیگری به عنوان علامت تجاری ادامه دهد و اساساً یک علامت تجاری دائمی داشته باشد.
منبع: ایسنا به نقل از گاردین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا دنزل واشینگتن بازمیگردد؟/ دنباله «جزر و مد سرخ» ساخته میشود
- تجدید دیزنی در فیلمهای مارولی؛ اکران «انتقامجویان» به تعویق افتاد
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- با فرارسیدن سال ۲۰۲۴؛ از امروز میکی ماوس متعلق به همه میشود/ تملک عمومی پس از ۹۵ سال
- رکورد تاریخی انیمیشن دیزنی در ۲۴ ساعت
- باب کرانستون سخنرانی کرد؛ بازیگران علیه «دیزنی»/ اجازه نمیدهیم رباتها جایگزین ما شوند!
- شکست دیزنی در چین/ عدم استقبال از «پری دریایی کوچولو» در دومین بازار بزرگ سینمای جهان
- دیزنی ۱۰۰ سالگیاش را جشن میگیرد/ آغاز دومین قرن خلق جادو
- سناریوی سریال سازی دیزنی به «جنگ ستارگان» رسید
- برای تکرار نقش جک اسپارو؛ شایعه توافق جانی دپ با دیزنی رد شد/ مذاکره برای برگشت در کار نیست
- نتفلیکس و ادامه بحران کاهش ارزش سهام/ دور دوم اخراجها شروع شد!
- بزم رنگ و آواز و افسون
- دیزنی ریسک کرد/ نمایش اختصاصی فیلم جدید رایان رینولدز در سینماها
- جوهانسون از دیزنی شکایت کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





