سینماسینما، حسین عیدیزاده
تصمیم بر این بود که در یادداشتهایم از جشنواره فیلم کارلووی واری، هر یادداشت وحدتی داشته باشد و برای همین در این یادداشت درمورد سه فیلم مینویسم که در بخشهای جنبی جشنواره حضور داشتند و هر سه فیلم برای اولین بار چند ماه پیش در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمدهاند.
«جویلند» ساخته سعیم صادق از پاکستان که در بخش نوعی نگاه کن حاضر بوده داستان حیدر است که همراه همسرش ممتاز در یک خانه به همراه پدر زمینگیر و برادرش و همسر و فرزندان دختر او زندگی میکند. حیدر مدتهاس بیکار است و همین مایه شرم خانواده است هرچند این مسئله برای ممتاز که نانآور خانواده است اهمیتی ندارد. از طرفی همه منتظر هستند شاید حیدر صاحب فرزند پسری شود و نسل این خانواده ادامه پیدا کند. فیلم صادق با روایتی طنازانه آغاز میشود ولی آرام آرام جنبه انتقادی فیلم به جامعه مردسالار پاکستان که در آن هر کسی دارای نقشهای مشخصی است و هر چیزی بیرون از آن قابل قبول نیست بر فیلم سلطه پیدا میکند. آشنایی حیدر با بیبا که در سالنی ویژه مردان تئاترهای موزیکال سبُک اجرا میکند و باز شدن چشم او به دنیایی دیگر، باعث میشود به شکلی خاموش در برابر خانواده خود قیام کند. اما او آنقدر گرفتار سنتهاست و آنقدر ترسو است که بهای طغیانش را باید همسرش بپردازد که دیگر نمیتواند دربرابر ظلمی که به او میشود و خواستههای نامعقولی که خانواده و جامعه از او دارد، ساکت بماند. عنوان کنایی فیلم که نام یک پارک شهر است و معنای سرزمین شادی میدهد درواقع در نیمه دوم فیلم معنا پیدا میکند. جایی که شخصیتهای فیلم یکی یکی متوجه میشوند همه در زندانهایی به وسعت یک خانه، یک شهر یا کشور زندگی میکنند و هیچ امیدی برای تغییر نیست و اگر بخواهند زندگی نزدیک به خواسته خود داشته باشند باید بهایی سنگین بپردازند. برای من تماشای «جویلند» یک غافلگیری بود، فیلمی که اگر بخواهم ساده و خلاصه بگویم بازیها، فیلمنامه و کارگردانی بسیار خوبی دارد و آدم را به آینده فیلمسازش امیدورا میکند.
پارک چان ووک نیاز به معرفی ندارد، هر کسی سینمای کره جنوبی در دو دهه اخیر را دنبال کرده باشد محال است نام او نشنیده باشد. او امسال با فیلم «تصمیم به ترک کردن» در جشنواره فیلم کن حضور داشت. فیلمی بسیار سرراست، مفرح و خوشساخت که به راحتی میشود دو ساعت و نیم به تماشایش نشست و از آن لذت برد! درواقع چان ووک بعد از «ندیمه» که در عین سرگرمکننده بودن فیلمی چندلایه بود اینجا فیلم جنایی عاشقانه سرگرمکنندهای ساخته است که در آن یک کارآگاه به مظنون اصلی پرونده دل میبازد و مجبور میشود شرافت خود را به خظر بیندازد. فیلم با پژواکهایی از «سرگیجه» آلفرد هیچکاک و داستانی که خیلی سریع پیش میرود و تدوین و فیلمبرداری آنقدر هماهنگ که اصلا موقع تماشای فیلم متوجه گذر زمان و تغییر نما و فضا نمیشوی و انگار در دنیای فیلم غرق شدی، تمام آن چیزی است که از یک فیلم سرگرمکننده انتظار داری. تاکیدم بر سرگرمکننده بودن فیلم برای این است که اگر بخواهی در فیلم دنبال لایههای معنایی بگردی یا برداشتهای عجیب و غریب از آن داشته باشی گمراه میشوی. درواقع چان ووک به شکل ناخواسته یا شاید هم خواسته در این فیلم دارد از فیلم سرگرمکننده اعاده حیثیت میکند. البته او آنقدر باهوش هست که در بازی موش و گربه این کارآگاه و زن مرموزی که شوهرهایش به شکل عجیبی کشته میشوند، بیسرانجام بودن عشق آنها را فراموش نکند و با تغییر لحنی استادانه در بخش نهایی فیلم، به آن فضای عشق از دست رفته در «سرگیجه» آلفرد هیچکاک ادای احترام میکند.
یژی اسکولیمفسکی یکی از غولهای سینمای لهستان است که نزدیک به شش دهه است در سینما فعال است. او که در کارهایش همیشه نگاهی تجربهگرایانه به سینما داشته در آخرین فیلمش «ایئو» برداشتی امروزی از «ناگهان بالتازار» روبر برسون را تصویر کرده است. فیلم داستانی خری به نام ایئو (به معنای عرعر) است که در یک سیرک کار میکند و اتفاقاتی باعث میشود از دنیای سیرک به بیرون پا بگذارد و سفری در چند کشور را شاهد باشد. او نظارهگر دنیای به دور از انسانیتی است که انسانها در آن به خیال خودشان مشغول به زندگی هستند، اما جز حرص و طمع، هوسهای زودگذر و سودجویی چیزی برای این افراد مهم نیست و عجیب نیست در جایی از فیلم ایئو از دیدن این همه خشونت و بدوی بودن اشکی بریزد. «ایئو» به جز ایده اصلی ربطی به کار برسون ندارد، فیلمی به شدت سیاه و البته ماجراجو است و با موسیقی، تدوین و فیلمبرداری تجربهورزی میکند و اغلب تجربههایش هم به نتیجه رسیدهاند و باعث شدهاند بیننده بتواند تجربه دیدن زیست بشر از نگاه این خَر را تجربه کند. «ایئو» ترسی ندارد اگر برای لحظاتی ردای آموزنده و هشداردهنده بودن را بر تن کند اما این بخشی از رویکرد اخلاقگرایانه فیلم است که اتفاقا به اندازه کافی هم تاثیرگذار است. چیزی که فیلم را برای من ماندگار میکند، تلاش اسکولیمفسکی در هشتاد سالگی برای پیدا کردن راههای خلاقانه برای ارائه تصویری از دنیا از زاویه دید شخصیت اصلی فیلمش یعنی ایئو است. زوایای غریب دوربین، استفاده افراطی از رنگ در برخی صحنهها و دوربینی که تا جای ممکن به چشم ایئو این ناظر بدون تعصب نزدیک میشود همگی ایدههایی آشنا هستند اما ترکیب آنها و ایجاد نظمی نامحسوس میان آنها باعث میشود «ایئو» به یکی از سرزندهترین و جوانترین فیلمهای کارگردانش بدل شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تراژدی «پیرپسر»؛ سفری روانکاوانه در آینهی اقتباس از ادبیات ژاپن تا سینمای ایران و کره
- یکی از آثار شاخص جشنواره کن؛ «لطیف دوستم بدار»، وفادار به زنانگی
- پارک چان ووک فیلمش را به کن نفرستاد
- معرفی برگزیدگان جشنواره کارلووی واری/ یک مستند برنده گوی بلورین شد
- جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۴ با تجلیل از ویگو مورتنسن آغاز به کار کرد
- با حضور استیون سودربرگ؛ ویگو مورتنسن و ۲ بازیگر دیگر در کارلووی واری ۲۰۲۴ تجلیل میشوند
- دو فیلم در مستندات یکشنبه بررسی شد؛ تاثیر انقلاب مخملی در سینمای چک
- برگزیدگان جشنواره کارلووی واری معرفی شدند؛ دو سینماگر ایرانی میان برندگان/ جایزه ویژه هیات داوران برای «تورهای خالی»
- افتتاح کارلووی واری با تقدیر از راسل کرو
- فیلم افتتاحیه جشنواره کارلووی واری معرفی شد
- نخستین همکاری پارک چان ووک با نتفلیکس/ «جنگ و شورش» در راه است
- ۲۰۲۲: یک ادیسهی الاغی/ نگاهی به فیلم «ایاُ»
- پس از رکورد سال ۲۰۰۵؛ صادرات فیلمهای کرهای به بالاترین حد رسید
- ۱۵ نامزد اولیه اسکار بینالمللی معرفی شدند/ غیبت نماینده ایران
- پاکستان فیلم منتخب خود برای اسکار را ممنوع کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





