سینماسینما، محمد حقیقت
به مناسبت نودمین سالگرد جشنواره بینالمللی ونیز، از هم اکنون این جشنواره به پیشواز شروع خود میرود که از ۳۱ اوت تا دهم سپتامبر (۸ تا ۱۹ شهریور)، برپا خواهد شد. دو شاهکار قدیمی قرار است در ۹ ژوئیه (۱۸ تیر) در جزیره لیدو به نمایش درآید. این دو اثر مستند عبارتند از «باران» ساخته مانوس فرانکن و یوری ایونس که در سال ۱۹۲۹ به مدت زمان ۱۲ دقیقه ساخته شده است و همچنین «مردها چقدر بدجنس هستند!» که فیلمی کمدی ساخته ماریو موریو از ایتالیا، ساخته شده در سال ۱۹۳۲ به مدت زمان ۶۶ دقیقه است که در آن ویتوریو دیسکا بازی کرده بود. این دو فیلم در اولین دوره جشنواره ونیز در سال ۱۹۳۲ به نمایش در آمده بودند. در آن سال جشنواره این فیلمها را در ۹ ژوئیه نمایش داده بود و به همین دلیل امسال هم در همین تاریخ آنها را به عنوان پیش نمایش جشنواره ونیز نمایش میدهد. این جلسه نمایش به مردم ونیز هدیه شده و برای همه رایگان است. همچنین در همان روز، یک کنفرانس بینالمللی برای کتابی که درباره نود سالگی این جشنواره منتشر خواهد شد، برگزار میشود. بخش عمده کتاب درباره اولین دوره جشنواره ونیز که در سال ۱۹۳۲ برپاشده بود است.
جدا از این، در بخش آثار کلاسیک و مرمت شده قرار است اولین فیلم استنلی کوبریک که در ۲۳ سالگی بنام «ترس و هوس» ساخته بود را نمایش دهند. طی سالهای گذشته این جشنواره از سینماگران یا بازیگران مشهور، با دادن یک «شیر طلای افتخاری» تقدیر میکند که امسال از کاترین دونوو، این شیرطلا برای یک عمر دستاورد هنری، به بازیگر فرانسوی داده خواهد شد. همچنین برای بخش رسمی جشنواره امسال شامل مسابقه، افقها، خارج از مسابقه و غیره، از سینماگران ایرانی داخل و همچنین خارج از کشور، برمبنای شنیدهها دو، سه فیلم حضور خواهند داشت از جمله آخرین اثر یک سینماگر شناخته شده داخل ایران، که قبلا هم در ونیز شرکت کرده بود. برمبنای همین شنیدهها، تعداد بسیاری فیلم از ایران طبق معمول به بخشهای گوناگون این جشنواره ارائه شده و باید منتظر کنفرانس مطبوعاتی آلبرتو باربرا، مدیر آن بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- کدام پلان تاریخ سینما با بیشترین برداشت به ثبت رسیده است
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- جادوی کارگردانی یا هنر نویسندگی؟!/ نگاهی به فیلم «غلاف تمام فلزی»
- معرفی برندگان جشنواره ونیز/ شیر طلا به «بیچارگان» رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





