سینماسینما، محمد حقیقت-ونیز: درباره ۲ روز اول جشنواره فیلم ونیز، باید گفت عده بسیار زیادی از شرکت کنندگان در جشنواره به شدت از سیستم آنلاین پیچیده تهیه بلیت در سایت جشنواره، اظهار نارضایتی و سردرگمی میکنند.
آنها همچنین شکایت خود را از این موضوع به گوش آقای آلبرتو باربرا رسانیدند که وی از این بابت عذر خواهی کرد. جدا از این موضوع در بین فیلمهایی که موفق به دیدن آنها شدم، فیلم فرانسوی «آتنا» ساخته رومن گاوراس (پسر فیلمساز مشهور)، کاملا ناامیدم کرد. فیلم راجع به درگیریهای بسیار خشنونت بار جوانان عرب تبار و آفریقایی تبار حومه پاریس با پلیس است. در این زمینه بارها در فرانسه فیلمهایی ساخته شده بودند از جمله «دیپان» اثر نسبتا خوب ژاک اودیار و بویژه، «بینوایان» اثر بسیارخوب لاچ لی؛ اما «آتنا» که میخواهد با دوربین پرنده خود شدیدا خود را به رخ تماشاگر بکشد و با التهاب در سراسر محله و راهها و پلههای کثیف آتنا در حرکت است تا آشوبها را در چشم تماشاگر فرو کند، بسیار ساختگی، تحمیلی، با موسیقی حقنه کننده و پرورش شخصیتهای کمتر باورپذیر ساخته شده است و در تلاش است از فیلمهای اکشن تلویزیونی امریکایی جلو بزند! در این فیلم که لاچ لی در سناریو نویسی آن شرکت کرده است و کمپانی نتفلیکس آنرا تهیه کرده از هزینه بالا برای تهیه فیلم فروگذاری نشده است. اگرچه عنوان جشنواره ونیز عنوان هنرهای دراماتیک سینمایی را با خود یدک میکشد، این فیلم به آن نمیچسبد. در عوض فیلم دیگر فرانسوی «یک زوج» اثر داستانی فدریک وایزمن که اغلب مستندساز است، فیلمی بسیار آرام، لطیف، درباره همسر تولستوی است که درباره نامههایی که به او نوشته و درد دلها، ناملایماتی که تحمل کرده و غیره است. فیلم بسیار و بیشتر با تکست ادبی و ساده اگرچه درباره زوج صحبت میکند اما تماشاگر فقط یکی از دو نفر را میبیند که در غیبت دیگری (تولستوی) به میان جنگل و کنار دریا رفته و نامههای خود به همسرش را میخواند که در آنها از عشق فراوان خود هم به همسرش صحبت میکند. در اینجا شنونده تنها درختها، آب و فضای سبز است. فیلمی است که البته تماشاگر سینمای هنری را بیشتر راضی میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در حاشیه جشنواره فیلم ونیز؛ چهارمین دوره Cinema&Arts به دو هنرمند ایرانی جایزه داد
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- «درون امیر» حضور کسی را که نیست، رقم میزند
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- تظاهرات گسترده در جشنواره ونیز برای حمایت از مردم غزه
- مسترکلاس گروهی از نخبگان سینمای جهان در جشنواره ونیز
- برگزارکنندگان جشنواره اعلام کردند؛ جشنواره فیلم ونیز هک شد
- پس از اولین اکران در جشنواره ونیز؛ فیلم جیم جارموش به جشنواره فیلم نیویورک ۲۰۲۵ میرود
- جشنواره ونیز در حمایت از مردم غزه سنگ تمام گذاشت/ حضور دو فیلم از سینماگران ایرانی در بخش روزهای ونیز
- سهم سینماگران ایرانی از جشنواره ونیز
- آثار جشنواره ونیز ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم علی عسگری در بخش افقها
- نمایش آثار برگزیده مدرسه جین کمپیون در جشنواره ونیز
- در بخش مسابقه اصلی؛ محمد رسولاف داور جشنواره ونیز ۲۰۲۵ شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد





