«چااوا» در نیمه نخست سال ۲۰۲۵، فروش گیشه سینماهای هند را ۱۴ درصد افزایش داد.
به گزارش سینماسینما، فروش سینماهای هند در سال ۲۰۲۵ در نیمه اول سال بسیار خوب بود و افزایشی ۱۴ درصدی نسب به مدت مشابه در سال پیش را تجربه کرد تا برای سالی رکوردشکن آماده شود.
بر مبنای گزارش گیشه سینماهای هند، مجموع فروش سینماها از ژانویه تا ژوئن به ۵۷۲۳ کرور روپیه (۶۶۴.۲ میلیون دلار) رسید که جهش قابل توجهی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ نشان میدهد و تنها ۱۲ کرور روپیه (۱.۴ میلیون دلار) با رکورد تمام دوران که در نیمه سال ۲۰۲۲ به دست آمده بود، فاصله دارد.
به تنهایی در ماه ژوئن سینماهای هند فروشی ۱۰۴.۵ میلیون دلاری را ثبت کردند و این در حالی است که اکران فیلمهای این ماه هنوز در سینماها ادامه دارد. در این میان فیلمهای هندی زبان «ستارههای روی زمین» با فروش ۲۳.۳ میلیون دلار و «هاوس فول ۵» با فروش۲۳.۲ میلیون دلار، عنوان پرفروشترینهای ماه را مال خود کردند. فیلم تامیل/تلگو زبان «کبرا» هم فروشی ۱۲.۳ میلیون دلار را ثبت کرد و فیلم هالیوودی «اف یک» برد پیت هم در مکان بعدی جای گرفت.
اگر همین روند ادامه داشته باشد سال ۲۰۲۵ میتواند با فروش ۱.۵۷ میلیارد دلاری به پایان برسد و به پرفروشترین سال سینماهای هند بدل شود. این پیشبینی بر اساس فروش نیمه نخست سال انجام شده که حدود ۴۲ درصد از گیشه سالانه را در ۲ سال اخیر تشکیل داده است. همه این آمار فقط مربوط به فروش داخلی هند است و شامل فروش فیلمهای هندی در سطح بینالمللی نمیشود.
آیا این پیشبینی محقق خواهد شد یا خیر، به فروش فیلمهای مهمی بستگی دارد که قرار است در نیمه دوم سال اکران شوند و «کانتارا: فصل ۱»، «آواتار: آتش و خاکستر»، «جنگ ۲»، «کولی»، «آخاندا ۲»، «تامه» و «او جی» از جمله آنها هستند.
در نیمه اول سال ۲۰۲۵ سینماهای هند شاهد عبور فروش ۱۷ فیلم از مرز ۱۰۰ کرور روپیه (۱۱.۶ میلیون دلار) بودند که تقریباً ۲ برابر سال پیش است که ۱۰ عنوان از این مرز عبور کرده بودند. در این میان تنها یک فیلم از مرز ۲۵۰ کرور روپیه (۲۹ میلیون دلار) عبور کرد، تا نشان دهد امسال کمتر به فیلمهای پرفروش بستگی داشت و فروش سینماها بیشتر به بازیگران سرشناس در محدوده فروش بالای ۱۰۰ کرور روپیه متکی بود.
«چااوا» (بچه شیر) با ۸۰.۴ میلیون دلار پرفروشترین عنوان نیمه نخست سال شد. این فیلم اکشن تاریخی که با اقتباس از رمانی به همین نام ساخته شده، برمبنای زندگی سامباجی مهاراج دومین حاکم امپراتوری ماراتا ساخته شده و وکی کوشال نقش وی را بازی کرده است.
فیلم دوم جدول فروش فیلم تلوگو زبان «سانکرانتیکی واستونام» با ۲۵.۸ میلیون دلار بود. از دیگر فیلمهایی که مخاطب قابل توجهی را جلب کردند میتوان از «یورش ۲» (۲۳.۱ میلیون دلار)، «خوب بد زشت» (۲۱.۲ میلیون دلار)، «تغییر بازی» (۱۷.۸ میلیون دلار)، «توداروم» (۱۶.۷ میلیون دلار)، «نیروی آسمان» (۱۵.۱ میلیون دلار)، «امپوران L۲E » (۱۴.۶ میلیون دلار) و «اژدها» (۱۴.۲ میلیون دلار) یاد کرد.
در این میان فیلمهای هندی ۳۹ درصد سهم بازار را به خود اختصاص دادند و فیلمهای تلوگو و تامیل زبان هم به ترتیب ۱۹ درصد و ۱۷ درصد از این سهم را در اختیار داشتند. فیلمهای مالایایی هم ۱۰ درصد از بازار را به خود اختصاص دادند. فیلمهای هالیوودی هم برای اولین بار در ۳ سال اخیر سهمی ۲ رقمی از بازار را مال خود کردند.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگر فیلم «شعله» درگذشت
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- شاهرخ خان بهترین بازیگر جوایز ملی هند شد
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار میشود؛ پیشدرآمدی بر سینمای متفاوت هند با «خیمهشبباز»
- وقتی از فیلم هندی حرف می زنیم، دقیقا از چه حرف می زنیم؟
- زادروز کارگردانی که حیات تازه به سینمای هند بخشید
- کرونا ستاره سینمای هند را راهی بیمارستان کرد
- اقتصاد سینمای ایران
- هند با «ستاره های راک دهکده» راهی اسکار شد
- آغاز بازی بازیگر سرشناس هندی در «دختر شیطان» + عکس
- امیرخان سینمای چین را به تصرف خود درآورد
- دختر ۱۴ ساله برنده اسکار چینی شد
- گرانترین فیلم تاریخ سینمای هندوستان ساخته می شود
- تنش هند و پاکستان به سینما کشیده شد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد





