چهل و یکمین ضیافت آکادمی با حضور ۱۸۶ چهره از نامزهای اسکار ۲۰۲۳ و با صحبتهای رئیس جدید آکادمی اسکار برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، اگر شکی وجود داشت که «تام کروز» بزرگترین ستاره سینمای هالیوود است، بعدازظهر دوشنبه در چهل و یکمین ضیافت نامزدهای اسکار آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار این موضوع بر همگان ثابت شد، جایی که «تام کروز» که برای تهیهکنندگی فیلم «تاپ گان: ماوریک» نامزد اسکار است برای نخستین بار در فصل جوایز سینمایی دریک مراسم شرکت کرده بود و تقریبا مورد استقبال گرم همه حضار و میهمانان قرار گرفت.
نامزدهای اول حیرتزده امسال در صف ایستادند و به استقبال لبخند میلیون دلاری «کروز» رفتند. «ملاله یوسف زی» جوان پاکستانی برنده جایزه نوبل که به نمایندگی از نامزد فیلم مستند کوتاه «غریبه در دروازه» در این مراسم شرکت کرده بود هم به گرمی مورد استقبال «تام کروز» قرار گرفت و حتی «استیون اسپیلبرگ» نامزد تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی فیلم «فابلمنها» و «گیرمو دل تورو»، نامزد بهترین انیمیشن بلند برای «پینوکیو» نیز در میان جمعیت نیز نزد «تام کروز» رفتند و او را در آغوش کشیدند.
«جنت یانگ» رئیس آکادمی در بخشی از صحبتهایش بدون استفاده از هیچ نامی به سیلی روی صحنه « ویل اسمیت» به «کریس راک» که مراسم اسکار نود و چهارم را مخدوش کرد، اشاره کرد و گفت: «امروز، احساس میکنم مهم است که از این فرصت استفاده کنم و در حالی که اینجا دور هم جمع شدهایم به برخی از چالشهای اخیر آکادمی در سال گذشته رسیدگی کنیم. همانطور که مطمئنم همه شما به خاطر دارید، ما یک رویداد بی سابقه را در اسکار تجربه کردیم. اتفاقی که روی صحنه افتاد کاملاً غیرقابل قبول بود و پاسخ آکادمی به این رفتار ناکافی بود. ما از این موضوع آموختیم که آکادمی باید در اقدامات خود و به ویژه در مواقع بحران کاملاً شفاف و پاسخگو باشد. ما باید برای خود و صنعت خود سریع، دلسوزانه و قاطعانه عمل کنیم و متعهد به حفظ بالاترین استانداردها در عین ایجاد تغییراتی مورد نظر خود هستیم».
رئیس آکادمی همچنین به طور ضمنی تصمیم بحث برانگیز سال گذشته مبنی بر عدم پخش زنده مراسم اعطای هر ۲۳ جایزه در پخش تلویزیونی اسکار را مورد انتقاد قرار داد و عنوان کرد: «تمرکز ما برای اسکار آتی در واقع بر وحدت، مشارکت و ماهیت مشارکتی سینما خواهد بود. ما از تمامی عوامل پشت صحنه فیلمها تجلیل خواهیم کرد. واقعاً سخت کار کردهایم تا همه جوایز را به صورت زنده در برنامه امسال ارائه کنیم، بنابراین باید نسبت به زمان اجرای خود حساس باشیم. پس لطفاً سخنرانیهای پس از کسب جایزه را کوتاه و دقیق تنطیم کنید و هر فرد برنده پیش از قطع شدن میکروفون ۴۵ ثانیه فرصت صحبت روی صحنه اسکار ۲۰۲۳ خواهد داشت.»
امسال فیلم «همه چیزهمه جا به یکباره» با نامزدی در ۱۱ شاخه پیشتاز جوایر اسکار است و پس از آن دو فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» و «بنشیهای اینیشرین» هرکدام در ۹ شاخه فرصت کسب جایزه دارند. داریوش خنجی فیلمبردار ایرانی _ فرانسوی هم برای فیلم «باردو» نامزد جایزه بهترین فیلمبرداری است.
مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار میشود.
منبع: ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- «آروارهها»ی اسپیلبرگ در میان صدرنشینهای گیشه
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





