«ژان کلود ون دام» بازیگر رزمی کار سینمای هالیوود ۵۵ ساله شد.
به گزارش سینماسینما، هجدهم اکتبر مصادف است با تولد ورزشکاری که بعدها به عنوان یکی از برترین چهره های ژانر اکشن و رزمی سینمای هالیوود شناخته شد. «ژان کلود ون دام» ۱۸ اکتبر ۱۹۶۰ در بروکسل پایتخت بلژیک به دنیا آمد. وی بیشتر به واسطه استعدادش در هنرهای رزمی و بازی در فیلمهای اکشن شناخته شدهاست.
در سن ۱۱ سالگی ژان کلود به مرکز ملی کاراته در بلژیک پیوست. وی به مدت چهار سال در این رشته فعالیت کرد و تواسنت برای تیم کاراته بلژیک عناوینی را کسب کند. سپس فعالیت خود را به هنرهای رزمی دیگر همچون کیکبوکسینگ و فولکونتاکت کاراته گسترش داد.
با ورود وی به عرصه سینما و مشغله ی فراوان جان نتوانست ورزش حرفه ای را ادامه دهد ولی با بازی در فیلمهایی ماننده «شیردل» و «کیک بوکسور» وی موفق شد رقیبی سرسخت برای «جیسون اسکات لی» و «جو بو فت» از ستارگان فیلمهای رزمی به سبک شرقی باشد.
همچنین با بازی در فیلمهای ماجرایی اکشن مانند «سرباز جهانی» و « بدل» توانست خود را در حد «آرنولد شوارتزنگر» و «سیلوستر استانلونه» برساند.

وی در فیلمهایی به سبک «استیون سیگال» مانند «حادثه در ترن» و «راهی برای من نیست» نیز موفقیت های فراوانی را به دست آورد.
فرانکی با جهره ای آرام و لبخندی خونسرد خیلی زود خود را در میان تماشاگران سینمای هالییود تثبیت کرد.
در فیلمهای ون دام یک نوع روح انسان دوستانه موج می زند و همیشه خوب ها در مقابل بدی و پلیدی ایستادگی می کنند و این نشانی بارز از علاقه وندام به هنرهای ررزمی شرقی است.
جان کلود ون دام با بازی در فیلم پلیس مرزی نشان داد در سن ۴۷ سالگی هم میتواند نشاط و تحرک را در آثارش به مخاطب القا کند.
در اواسط دهه ۱۹۹۰ بود که به قول خود ون دام، استرس ناشی از بازی در فیلمها، وی را به مصرف کوکائین معتاد کرد.
وی در سال ۱۹۹۹ به خاطر رانندگی در حالت غیر عادی از سوی پلیس بازداشت شد. تلاش وی برای ترک اعتیاد موفق نبود و در همان سال به بیماری اختلال دوقطبی مبتلا شد. این شوک وی را مجبور به انتخاب روشی سخت کرد، ژان کلود ون دام بعد از مدتی کوتاه با ورزش و تمرینات سخت فیزیکی توانست اعتیاد را شکست دهد، هرچند که نتوانست آثار مخرب آن را از چهره اش پاک کند.

کیک بوکسور، شیر دل، سرباز جهانی، هدف سخت، پلیس زمان، مبارز خیابانی، تیم دو نفره، ضربه پایانی، لژیونر، بازگشت سرباز جهانی، تکرار شده، جهنم، در زندان، حادثه ترن، وحشی، فارگو و پلیس مرزی از جمله فیلم هایی هستند که وندام در آنها به ایفای نقش پرداخته است.
فرانکی که این روزها تولد ۵۵ سالگی اش را جشن می گیرد با بازی در دو فیلم «همه را بکش» و «کیک بوکسر ۳» در کنار «رونالدینهو» بازیگر مشهور فوتبال، روزهای تازه ای را در زندگی هنری اش آغاز کرده است.
منبع: میزان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پس از هفتمین عمل جراحی کمر؛ توصیه سیلوستر استالونه به بازیگران/ بدلکاری بماند برای بدلکاران
- بازیگر «راکی» درگذشت/ استالونه: آپولو به مشتزدن ادامه بده!
- زندگی استالونه روی پرده جشنواره تورنتو
- «نگهبانان کهکشان» گیشه تابستانی سینما را کلید زد
- میراث پادشاه فوتبال در سینما و تلویزیون
- نمایشگاه آثار نقاشی سیلوستر استالونه افتتاح شد/ نمایش هنر یا سلبریتی؟
- سرانجام تایید شد/ حضور سیلوستر استالونه در «جوخه خودکشی»
- هفت بازیگری که به دلیل بازی در فیلم، تا سر حد مرگ رفتند
- پیام سیلوستر استالونه به بازیگری که با کرونا مبارزه میکند
- سیلوستر استالونه، رکورد خود در دریافت تمشک طلایی را جابهجا میکند؟
- برنامه ویژه جشنواره فیلم کن برای سیلوستر استالونه
- ما نان بازوی خودمان را می خوریم/ پای خاطرات بادیگاردها؛ از مشایعت آقا داماد تا مراسم ختم آرنولد
- تازهترین تصویر از سیلوستر استالونه در «رمبو ۵»
- فیلم/ تمرینات ورزشی سنگین سیلوستر استالونه در ۷۲ سالگی
- معرفی «رمبو ۵» در بازار جشنواره کن به مخاطبان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





