سینماسینما، محمد حقیقت؛ در حالی که در دیگر کشورها فروش فیلمها افزایش نسبی نشان میدهد، در فرانسه ارقام کاهش یافته است.
در هفته اخیر روزنامهها و سایتهای سینمایی در فرانسه از سقوط فروش فیلمها در سالنهای سینما ابراز نگرانی کردهاند.
این موضوع مورد بحث کارشناسان حتی در نشریات غیرسینمایی از جمله هفته نامه مشهور «پاری مچ»، روزنامه لوموند، لیبراسیون، فیگارو و غیره شدهاست.
در این گزارشها اشاره شده در حالی که در سایر کشورهای جهان فروش فیلمها در سپتامبر ۲۰۲۵ بالا رفته و به رقم ۲.۳ میلیارد دلار رسیده، در فرانسه در همین زمان، ۱۵ درصد سقوط کرده و این نکته سوال برانگیز شده است.
آنها با اشاره به زمان گسترش بیماری «کوید ۱۹» که همه سالنها در همه جا با دشواری بسیار روبرو شده و باعث نگرانی شده بودند، پرسیدند که چرا امروزه این اتفاق افت فروش در فرانسه رخ داده است؟
در رابطه با بحران اقتصادی در سینما که فرانسه با آن روبرو شده «مرکز ملی سینمای فرانسه» در حال انجام دادن مطالعه است و همچنین در جلسه سالانه «فدراسیون سینماهای فرانسه» که ارگان غیر دولتی است و در شهر دوویل برگزار شده نیز مدیران سینماها به این مساله پرداختند. مدتی است که سالنهای سینما با موفقیتی که قبلا در نمایش فیلمهای پرهزینه و مردم پسند (بهویژه امریکایی و فرانسوی) داشتند روبرو نیستند. در برخی از بررسیها ناظران، شبکه ها و پلتفورم هایی نظیر نتفلیکس، اورانچ و غیره را مقصر میدانند که این نوع محصولات را در اختیار دارند و در سینماها اکران نمی شوند.
جدا از این، معمولا فیلمهایی که در جشنوارههای مهم مثل کن و ونیز مورد توجه قرار می گیرند، بعدا در نمایش عمومی خود از موفقیت بالایی برخوردار میشوند. مثل «آناتومی یک سقوط» ساخته ژوستین تریه برنده نخل طلا، که نزدیک به دو میلیون تماشاگر داشت، یا «پارازیت» برنده نخل طلا. اثر بون جون هو، که ۱.۹۰۰.۰۰۰ نفر بیننده را به سینماها کشانده بود. در حالی که برنده نخل طلای امسال (یک تصادف ساده) ساخته جعفر پناهی اگرچه در دو سه هفته اول، فروش بسیار امیدوار کنندهای را شروع کرده بود، ولی سریعا رو به نزول گذاشت و بهنظر کارشناس مجله فیلم فرانسه، غیر ممکن است که این فیلم به مرز ۶۷۰ هزار تماشاگر برسد زیرا همین هفته این فیلم در ۱۸۶ سالن با سقوط ۶۳ درصدی فقط ۹۸۰۰ تماشاگر داشته است و از چهارشنبه این هفته هم تعداد سینماهایش نیز به نصف تقلیل می یابد. این فیلم تا به امروز ۶۵۷.۹۰۰ تماشاگر داشته است.
البته بر مبنای اطلاع همین منبع که اظهار امیدواری برای ماههای آینده اظهار امیدواری کرده، سالن سینماها باید منتظر بهنمایش در آمدن فیلمهایی چون جدیدترین ساخته جیمز کامرون باشند، شاید بازار فروش فیلمها تکانی بخورد.
فیلم جدید جیمز کامرون «آواتار ۳، آتش و خاکستر» که قرار است در دسامبر به پرده بیاید و شاید فروش آن به رونق سینماهای فرانسه کمک کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- کلود للوش در ۸۸ سالگی سالن سینما ساخت
- فروش بالای فیلم پناهی؛ «یک تصادف ساده» در آستانه رکوردشکنی در فرانسه
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- خبر دیگری از جشنواره ونیز ۲۰۲۵؛ سینماگران برجسته فرانسوی در راه ونیز
- فروش جهانی ۲۱۷ میلیون دلار؛ «سوپرمن» صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- «پدینگتون در پرو» از ۱۰۰ میلیون دلار گذشت
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- شانس در خانه کدام فیلم را میزند؟/ فرانسویها کار گزینش نماینده اسکار را آغاز کردند
- درباره آلن دلون/ شوالیه چشم آبی به افسانهها پیوست
- سینما کلوب مجموعه صحنه آبی آغاز به کار کرد/ نگاهی به سینمای معاصر فرانسه
- رئیس یک کمپانی تولید فیلم فرانسوی: در دوران کرونا پلتفرمها تک تازی کردند
- با دستور امانوئل مکرون، سینماهای فرانسه بازگشایی میشوند
- ژرار دوپاردیو به تجاوز متهم شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





