«کورمک مککارتی» نویسنده آمریکایی که نگارش رمانهایی چون «جایی برای پیرمردها نیست»، «جاده» و «نصفالنهار خون» را در کارنامه داشت در سن ۸۹ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، «کورمک مککارتی» یکی از بزرگترین رماننویسان آمریکا محسوب میشد که با رمان «جاده» موفق به کسب جایزه معتبر پولیتزر شد و رمان مهیجش با عنوان «جایی برای پیرمردها نیست» دستمایه ساخت فیلمی سینمایی با همین نام از برادران کوئن در سال ۲۰۰۷ بود که برنده اسکار بهترین فیلم، بازیگر نقش مکمل مرد، کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی شد.
ناشر آثار این نویسنده اعلام کرد که او به دلایل طبیعی در خانهاش در سانتافه نیومکزیکو از دنیا رفته است. «مککارتی» بهخاطر نثر واضح، نگاهی آیندهنگر به انسانیت و رویکرد سازشناپذیر به مرگ و خشونت، بهعنوان یکی از نویسندگان برجسته آمریکایی در زمان خود شناخته میشد.
«مککارتی» همچنین برای خلق سهگانه «مرز» شامل رمانهای «همه اسبهای زیبا» در سال ۱۹۹۲، «گذرگاه» در سال ۱۹۹۴ و «شهرهای دشت» در سال ۱۹۹۸ و تراژدی پساآخرالزمانیاش «جاده» که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، شهرت داشت.
رمان «همه اسبهای زیبا» در سال ۲۰۰۰ در فیلمی به کارگردانی «بیلی باب تورنتون» و با بازی «مت دیمون» و «پنه لوپه کروز» اقتباس شد و فیلم اقتباسی «جاده» هم در سال ۲۰۰۹ با بازی «ویگو مورتنسن» به نمایش درآمد. سومین رمان او با نام «فرزند خدا» که در سال ۱۹۷۳ نوشته بود نیز در سال ۲۰۱۳ توسط «جیمز فرانکو» و با بازی «تیم بلیک نلسون» مورد اقتباس سینمایی قرار گرفت.
فیلم سینمایی «مشاور» (۲۰۱۳)، به کارگردانی ریدلی اسکات و با بازی «پنهلوپه کروز»، «مایکل فاسبندر»، «خاویر باردم» و «کامرون دیاز»، اولین فیلمنامه اصلی مککارتی را برای پرده بزرگ نمایش رقم زد. او همچنین نمایشنامه خود را با نام «غروب محدود» برای یک تله فیلم شبکه HBO در سال ۲۰۱۱ با بازی «تامی لی جونز» و «ساموئل ال جکسون» اقتباس کرد.
او در سال ۲۰۰۷ جایزه پولیتزر ادبیات داستانی را برای رمان «جاده» دریافت کرد، کتابی پر از هیجان درباره سفر یک پدر و پسر در دنیایی متروک.
این نویسنده در شش دهه نخست زندگیاش چندان شناختهشده نبود اما تحلیلهایی که در بررسی داستانی از او با عنوان «همه اسبهای زیبا» (نخستین داستان از سهگانه مرز) در سال ۱۹۹۲ نوشته شد، بهکل سرنوشت آثار او را تغییر داد و بعدها کتابهای «جایی برای پیرمردها نیست» و «جاده» او نیز همین سرنوشت را پیدا کردند.
منبع: ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- به کارگردانی جونا هیل؛ کمدی سیاه کیانو ریوز یک گام جلو رفت/ پیوستن کامرون دیاز به فیلم
- زمانهی قحطی فیلم خوب/ به جای بهترینها، بدترین فیلمهای ۲۰۲۲
- «مثلث غم» برنده بزرگ جوایز فیلم اروپا ۲۰۲۲ شد/ کسب ۴ جایزه اصلی
- اسپانیا و کرهجنوبی نمایندگان خود در اسکار را معرفی کردند/ خاویار باردم در رقابتهای اسکار
- سکانس طلایی/ دریای درون
- سکانس طلایی/ جاده، شبهای کابیریا، هشت و نیم
- حافظ و فیلم-شعر «جاده»
- نیکول کیدمن در «خانواده ریکاردو بودن» جایگزین کیت بلانشت شد
- فیلمهایی که ما را عاشق کردند/ جاده
- درباره فیلم «جاده»، بهمناسبت نودوهفتمین سالگرد تولد فدریکو فلینی/ دگردیسیهای جادهنوردان
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





