«نی کوانگ» نویسنده و فیلمنامهنویس مطرح هنگ کنگی که نویسنده واقعی فیلمهای موفق «خشم اژدها» و «رئیس بزرگ» با بازی «بروس لی» بود، در سن ۸۷ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، «نی کوانگ» نویسنده هنگ کنگی که نگارش مجموعه رمانهای علمی و تخیلی «وایزلی» و همچنین بیش از ۳۰۰ فیلمنامه از جمله فیلم های هنرهای رزمی کلاسیک «شمشیرزن یک دست» و «اتاق سی و ششم شائولین» را در کارنامه داشت، در سن ۸۷ سالگی درگذشت.
او همچنین نگارش فیلمنامه دو فیلم موفق از آثار «بروس لی» شامل «خشم اژدها» و «رئیس بزرگ» را نیز بر عهده داشته است.
«کوآنگ» که از چهرههای بزرگ ادبیات چینی محسوب میشد، علاوه بر نویسندگی در ژانرهای علمی و تخیلی و هنرهای رزمی، آثار غیرداستانی، ستونهای روزنامه، قطعات طنز و همچنین ژانرهای عاشقانه و پلیسی نیز آثاری داشت و گزارش شده است که او علاوه بر تمام فیلمنامه هایی که در طول زندگی خود به پایان رسانده، بیش از ۳۰۰ رمان نیز نوشته است.
مشهورترین فیلمنامه نوشته «نی کوانگ» بدون ذکر نام او منتشر شد. او شخصیت «چنگ چائوآن» را با بازی «بروس لی» برای فیلم «رئیس بزرگ» (۱۹۷۱) خلق کرد، اما در نهایت اعتبار نویسندگی به کارگردان «لو وی» داده شد. «کوانگ» همچنین نویسنده فیلم «خشم اژدها» (۱۹۷۲) بود که شخصیت «چن زِن» را خلق کرد اما بار دیگر نام «لو وی» به عنوان فیلمنامهنویس در عنوانبندی فیلم اعلام شد. «چن زِن» در ادامه به شخصیتی ماندگار تبدیل شد و بازیگران زیادی در سینما و تلویزیون از جمله «جت لی» و «دانی ین» نقش آن را بازی کردند.
این نویسنده جایزه یک عمر دستاورد جوایز فیلم هنگ کنگ را در سال ۲۰۱۲ دریافت کرد.
منبع: ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آنگ لی پیش از دریافت جایزه جدید؛ دنیا مدرسه من است
- فیلمنامهای به جا مانده از بروس لی سریال میشود
- ماجرای خندهدار کتک خوردن جکی چان از بروس!
- انتقاد دختر «بروس لی» از شکل نمایش پدرش در «روزی روزگاری در هالیوود»
- کاشف بروسلی در ۹۱ سالگی درگذشت
- تارانتینو بروسلی مدنظرش را برای «روزی روزگاری هالیوود» پیدا کرد + عکس
- دیوید لیتچ فیلم مشهور «اژدها وارد میشود» را میسازد
- تعویق ساخت سریال زندگینامه بروس لی به دلیل ناتمام ماندن فیلمنامه
- داد هواداران بروس لی درآمد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





