بیل باتلر فیلمبرداری که جایزه امی و نامزدی اسکار را در کارنامه داشت در ۱۰۱ سالگی از دنیا رفت.
به گزارش سینماسینما، بیل باتلر که برای فیلمبرداری «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» یا «دیوانه از قفس پرید» نامزدی اسکار را کسب کرده بود و فیلمبرداری «آروارهها» استیون اسپیلبرگ را انجام داده بود چهارشنبه از دنیا رفت.
اسپیلبرگ در بیانیهای با گرامیداشت یاد باتلر نوشته است: در «آروارهها» بیل باتلر پایه محکمی برای آن قایق بود. او تنها آرامشی بود که در میان آن همه طوفان وجود داشت. وقتی با طبیعت و تکنولوژی رو در رو شدیم هر دوی ما خسته شده بودیم و در نهایت تماشاگران در این نبرد پیروز شدند. نگرش بیل به زندگی عملگرایانه، فلسفی و بسیار صبورانه بود و من برای کمکهای خلاقانهاش برای شکل گرفتن «آروارهها» بسیار مدیون او هستم.
علاوه بر «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» باتلر فیلمبردار شماری از فیلمهای مطرح دهه ۱۹۷۰ بود که «مکالمه» فرانسیس فورد کاپولا و «گریس» رندال کلایسر با بازی جان تراولتا و اولیویا نیوتن جان در سال ۱۹۷۸ از جمله آنهاست.
در هر ۲ فیلم «مکالمه» و «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» باتلر جایگزین هاسکل وکسلر فیلمبردار مطرح شده بود.
وی همچنین فیلمبردار «دانه شیطان» و «کاپریکورن یک» در دهه ۱۹۷۰ بود و فیلمبرداری «راکی ۲» سال ۱۹۷۹، «راکی ۳» سال ۱۹۸۲ و «راکی ۴» سال ۱۹۸۵ به کارگردانی سیلوستر استالونه، «بیلوکسی بولز» اقتباسی از نیل سایمن در سال ۱۹۸۸، فیلم ترسناک «بازی بچه» ساخته تام هالند در سال ۱۹۸۸، درام موزیکال «پل گرافیتی» در سال ۱۹۹۰، «فلیپر» در سال ۱۹۹۶ را انجام داده بود. باتلر در هزاره جدید هم پشت دوربین بود و در هشتاد و چند سالگی درام جنایی تحسین شده بیل پکستون را با عنوان «شکنندگی» یا «سرزمین مجازات» در سال ۲۰۰۱ و کمدی «پول خندهدار» چوی چیس سال ۲۰۰۶ را فیلمبرداری کرده بود. آخرین فیلم وی «فرشته شیطان» ریچارد دویچر در سال ۲۰۰۹ بود.
باتلر با تلویزیون هم بسیار کار کرده بود و سال ۱۹۷۷ برای فیلمبرداری فیلم تلویزیونی «راندن در انتب» و سال ۱۹۸۴ برای فیلمبرداری از اقتباسی از «اتوبوسی به نام هوس» با بازی آن مارگارت و تریب ویلیامز ۲ جایزه امی دریافت کرد. وی سال ۱۹۸۳ برای مینی سریال «تورن بردز» یا «مرغان خارزار» نامزدی امی را کسب کرد.
باتلر در مصاحبهای درباره فیلمبرداری «آروارهها» گفته بود حدود ۹۰ درصد فیلمبرداری روی قایق را با دوربین روی دست انجام داد.
این فیلمبردار که در شهر کوچکی در ماونت پلیزنت بزرگ شد در دانشگاه آیووا در رشته الکترونیک تحصیل کرده بود. وی کارش را به عنوان مهندس در ایستگاه رادیویی ایندیانا آغاز کرد و به طراحی و ساخت اولین ایستگاههای تلویزیونی ایبی سی در شیکاگو کمک کرده بود.
وی سپس به فیلمبرداری آثار مستند علاقهمند شد و اولین فیلمبرداری برای فیلم داستانی را با «فرانک بیباک» فیلیپ کافمن تجربه کرد. این فیلم سال ۱۹۶۷ با بازی جان وویت ساخته شد. «مردم باران» در سال ۱۹۶۹ ساخته فرانسیس فورد کاپولا با بازی جیمز کان، شرلی نایت و جک نیکلسون فیلم بعدی او بود.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- «آروارهها»ی اسپیلبرگ در میان صدرنشینهای گیشه
- با رای ۱۰۰ منتقد؛ «آروارهها» و «فهرست شیندلر» در صدر بهترین فیلمهای اسپیلبرگ
- درباره «اسب جنگی»/ فیلمی درباره جنگ، اما برای صلح؛ جنگ میکُشد، اما صلح میپیوندد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- مستند «آروارهها» ساخته میشود/ اکران در پنجاهمین سالگرد ساخت فیلم
- امیلی بلانت در فیلم جدید استیون اسپیلبرگ بازی میکند
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- گزارش اقلیت اسپیلبرگ و پیام دوربینهای مشهد/یادداشتی از افشین امیر شاهی
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- بردلی کوپر برای یک «خماری» دیگر آماده است
- به تهیهکنندگی اسپیلبرگ؛ کریس راک کارگردان فیلمی درباره مارتین لوتر کینگ شد
- صحبتهای یک بازیگر علیه آکادمی اسکار
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





