جشنواره فیلم لوکارنو ۲۰۲۱ از دانته اسپینوتی فیلمبردار ایتالیایی تجلیل میکند.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ورایتی، جشنواره فیلم لوکارنو امسال از فیلمبردار ایتالیایی دانته اسپینوتی که دو بار نامزدی اسکار را در کارنامه دارد با اهدای جایزه یک عمر دستاورد تجلیل میکند.
این جایزه که با عنوان جایزه پدرو آلا کاری را شناخته میشود در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم لوکارنو در ماه آگوست به این فیلمبردار اهدا میشود.
لوکارنو همچنین میزبان دو فیلم از فیلمهای این فیلمساز خواهد بود. وی که سالها با مایکل مان همکاری کرده، شاهد نمایش «نفوذی» فیلم نامزد اسکار و تریلر کلاسیک «مخمصه» در این جشنواره خواهد بود.
اسپینوتی جایزهاش را در مراسمی که در پیازا گرانده در ۱۲ آگوست برگزار میشود دریافت و روز بعد نیز در مراسم پرسش و پاسخ با حضور تماشاگران شرکت میکند.
اسپینوتی از کارنامهای پر و پیمان در طول چهار دهه کار برخوردار است. وی اولین فیلم بلندش با عنوان «سوپ سبزیجات» را سال ۱۹۸۱ فیلمبرداری کرد که به کارگردانی سرجیو سیتی ساخته شد. وی فیلمبردار فیلمهایی چون «سریع و مرده» سم ریمی، «فرانکی و جانی» گری مارشال با بازی ال پاچینو و میشل فایفر و «مردان ایکس: آخرین ایستادگی» ساخته برت راتنر است.
این فیلمبردار دو بار نامزدی اسکار را کسب کرده که برای «نفوذی» و «محرمانه لسآنجلس» است. فیلم دوم همچنین نامزدی بفتای آن سال را کسب کرد. اسپینوتی سال ۱۹۹۲ نیز جایزه بفتا را برای «آخرین موهیکان» به دست آورد.
اسپینوتی ۷۷ ساله گرچه با فیلمهای پرفروش شناخته شده اما همچنین فیلمبردار آثار مستقل و مولف هم بوده که فیلمبرداری «افسانه دایمالخمر مقدس» در سال ۱۹۸۸ و «راز جنگل قدیمی» ارمانو اولمی، «نرم… نرم» لینا ورتمولر و «غیرقانونی تو» ساخته پیتر باگدانوویچ از جمله آنها هستند.
«نل» ساخته مایکل ایتد، «برنده و بازنده» ساخته سم ریمی، «مردخانواده»، «اژدهای سرخ» و «پس از غروب» هر سه ساخته برت راتنر و «دشمنان مردم» ساخته مایکل مان از دیگر فیلمهای این فیلمبردار هستند.
جشنواره لوکارنو امسال از ۴ تا ۱۴ آگوست (۱۳ تا ۲۳ مرداد) به صورت فیزیکی و با رعایت پروتکلهای کووید برگزار میشود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





