
هفتاد و هشتمین دوره جشنواره سوییسی لوکارنو با اهدای جایزه اصلی خود به فیلمی از ژاپن به کارش خاتمه داد.
به گزارش سینماسینما، فیلم «دو فصل، دو غریبه» ساخته شو میاکه سازنده «تمام شبهای طولانی، کوچک، آهسته اما پیوسته» برنده هفتاد و هشتمین دوره رقابت بینالمللی جشنواره فیلم لوکارنو شد و دیروز (شنبه) در این شهر سوئیسی با جایزه پلنگ طلایی عنوان برنده اصلی را از آن خود کرد.
این درام ژاپنی که با اقتباس از مانگای «آقای بن و کلبه اسکیموهایش، منظرهای از ساحل» نوشته یوشیهارو تسوگه ساخته شده، درباره فیلمنامهنویسی است که در حال پردازش اتفاقات زندگیاش است.
جیونا آ. نازارو، مدیر هنری لوکارنو، پیش از شروع این دوره از حضور ژاپن در فهرست فیلمهای مسابقه ابراز خوشحالی کرده و گفته بود: بالاخره دوباره ژاپن را در رقابت امسال داریم.
«حلزون سفید» ساخته السا کرمسر و لوین پیتر درباره یک مدل بلاروسی که رویای شغلی در چین را در سر میپروراند و در شیفت شب یک سردخانه شیفته یک مرد مرموز و تنها میشود، با دریافت جایزه ویژه هیئت داوران در لوکارنو، به خانه رفت.
در همین حال، عباس فاضل کارگردان عراقی- فرانسوی برای فیلم «قصههای سرزمین زخمی» جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد.
جوایز بهترین بازیگری به مانوئلا مارتلی و آنا ماریا وسلچیچ برای نقشهایشان در فیلم «خدا کمک نخواهد کرد» ساخته هانا جوشیچ و همچنین به ماریا ایمبرو و میخائیل سنکوف برای بازی در فیلم «حلزون سفید» اهدا شد.
در بخش مسابقه بینالمللی همچنین از فیلم «برگ خشک» ساخته الکساندر کوبریدزه تقدیر ویژه شد.
هیئت داوران بخش رقابتی بینالمللی لوکارنو امسال به ریاست ریتی پان، کارگردان کامبوجی با حضور کارلوس ریگاداس کارگردان، نویسنده و تهیهکننده مکزیکی، جوسلین بارنز نویسنده و تهیهکننده فیلم « نیکل بویز»، اورسینا لاردی بازیگر سوئیسی و رنه سوتندیک بازیگر هلندی به انتخاب برترین ها پرداختند.
«دو فصل، دو غریبه» چهارمین برنده ژاپنی است که جایزه اصلی جشنواره لوکارنو را به خانه می برد. «تولد دوباره» ساخته ماساهیرو کوبایاشی در سال ۲۰۰۷، «این زندگی گذرا» ساخته آکیو جیسوجی در سال ۱۹۷۰ و «دروازه جهنم» ساخته تینوسوکه کینوگاسا در سال ۱۹۵۴ پیش از این پلنگ طلایی را مال خود کرده بودند.
نازارو این دوره را موفق خواند و گفت: این دوره فراتر از انتظارات ما بود که قدرت پایدار و ملایم سینما و راههای متنوع آن برای گرد هم آوردن جوامع برای به اشتراک گذاشتن صلح را جشن میگیریم. او افزود: یک جشنواره مانند ساختن فردایی بهتر است. یک فیلم در هر زمان.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





