فیلیس دالتون طراح لباس بریتانیایی و کلود جرمن بازیگر آمریکایی که هر دو سابقه کسب جایزه اسکار را در کارنامه دارند، درگذشتند.
به گزارش سینماسینما، فیلیس دالتون، طراح لباس مشهور بریتانیایی بود که لباس سفید صحرای نمادین پیتر اوتول را برای فیلم «لورنس عربستان» ساخته دیوید لین خلق کرد و برای فیلمهای «کتر ژیواگو» دیگر ساخته دیود لین و «هنری پنجم» به کارگردانی کنت برانا برنده جایزه طراحی لباس شده بود. او در هنگام مرگ ۹۹ سال داشت.
دالتون در طول زندگی حرفهای ۵۰ سالهاش، همچنین نامزدی اسکار و بفتا را برای فیلم برنده اسکار «الیور» ساخته کارول رید محصول ۱۹۶۸ دریافت کرد و برای فیلم «مزدور» برنده جایزه طراحی لباس در جوایز بفتا شد. وی همچنین برای فیلم تلویزیونی «اسکارلت پیمپرنل» ساخته کلایو دانر در سال ۱۹۸۲، برنده جایزه امی شد.
فیلیس دالتون برای طراحی لباسهای بینظیر در فیلم «عروس شاهزاده» (۱۹۸۷) اثر راب راینر مورد تحسین قرار گرفت و در سه فیلم به کارگردانی کنت برانا شامل «هنری پنجم» (۱۹۸۹)، فیلم هیجانانگیز نئو نوآر «مرگ دوباره» و کمدی عاشقانه «هیاهو برای هیچ» در سال ۱۹۹۳ همکاری داشت.
مهمترین کار او در سینما را میتوان فیلم «لورنس عربستان» دانست اما برای لباسهای نظامی دقیق و لباسهای عربی برای این فیلم حتی نامزد اسکار هم نشد، در حالی که فیلم در مجموع ۱۰ نامزدی اسکار دریافت کرد و برنده جوایز بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمبردار (فردی یانگ)، کارگردانی هنری (جان باکس، جان استول، داریو سیمونی)، صداگذاری (جان کاکس)، تدوین (آن وی کوتس) و موسیقی متن (موریس ژار) شد.
همچنین کلود جرمن جونیور بازیگر آمریکایی نیز که برای بازی در فیلم کلاسیک «گوزن یکساله» برنده جایزه اسکار در سال ۱۹۴۶ شده بود هم در ۹۰ سالگی درگذشت.
در اسکار ۱۹۴۷، کلود جرمن جایزه اسکار نوجوان خود را از دستان شرلی تمپل دریافت کرد. او هفتمین برنده اسکار کم سن سال جوایز آکادمی بود که ۱۲ سال پس از شرلی تمپل موفق به کسب جایزه اسکار میشد. سالها بعد، آکادمی اسکار یک مجسمه طلایی با اندازه معمولی به او اعطا کرد.
او در سال ۱۹۵۰ نیز در فیلم «ریو گرانده» ساخته جان فورد با جان وین همبازی شد.
جرمن بین سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰، مدیریت جشنواره بینالمللی فیلم سنفرانسیسکو را بر عهده داشت. کتاب زندگینامه کلود جرمن با عنوان «زندگی من و روزهای پایانی هالیوود» در سال ۲۰۱۸ منتشر شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- حمید طالقانی درگذشت
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- کامران فانی درگذشت
- تام استپارد درگذشت
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بازیگر فیلم «شعله» درگذشت
- هادی مرزبان درگذشت
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- فواد شمس درگذشت
- همایون ارشادی درگذشت
- محمدعلی دشتی درگذشت
- مسعود رشیدی درگذشت
- زویا امامی درگذشت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





